Firmy se bojí zdražování, ukázal průzkum mezi stovkami společností

  1:00aktualizováno  1:00
Exkluzivní průzkum ČSOB pro MF DNES mezi stovkami malých a středních společností zjistil, že se bojí zdražování. Podnikatelé, kteří plánují zvyšovat ceny výrobků či služeb, uvedli, že navýšení se bude s největší pravděpodobností pohybovat v rozmezí deset až patnáct procent.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Sice jim teď rychle rostou náklady, většina firem je však zatím z velké části bere na sebe. Jen necelá třetina menších podnikatelů hodlá v nejbližší době zvyšovat ceny svých výrobků či služeb. Každý pátý tak hodlá učinit ještě do konce letošního roku a každý desátý vyčká na příchod nového roku.

Řada firem zvedla ceny už během prvního pololetí, a proto je znovu posouvat nahoru v nejbližší době nehodlá. „Protože jsme ke zvýšení cen našich výrobků a služeb přistoupili již letos v březnu, tak do konce roku žádné další navyšování cen neplánujeme,“ říká například ředitel lindavské sklárny Lasvit Ajeto Jaroslav Turnhöfer.

Jinde by ke zdražení přistoupili pouze v­případě skokového růstu nákladů. „Zvýšení cen a hodinových sazeb by přišlo do úvahy pouze při dalším razantním zvýšení minimální mzdy,“ dodává šéf třebíčského výrobce lehkých kovových konstrukcí Alfeko Libor Wurm.

Nejčastějšími důvody zdražování jsou ceny od dodavatelů a dalších vstupů. A také skutečnost, že to umožňuje situace na trhu. „Průzkum naznačuje, že cenový růst ve zbytku roku bude častěji důsledkem rostoucích výrobních nákladů ve firmách než přebytku štědrých klientů, kteří ochotně provětrají nadité šrajtofle,“ říká hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka.

Kdo bude zdražovat?

„Zdražujeme kontinuálně zejména kvůli vyšším vstupním nákladům, jako je lidská síla či materiály,“ říká například obchodně výkonný ředitel stavební společnosti Auböck Pavel Bureš.

Udržet se na českém trhu bude v budoucnu ještě těžší

Zvýšení vlastní marže přiznává jako důvod zvýšení cen polovina podnikatelů. A to přestože díky rostoucím mzdám se kupní síla Čechů zvedá. Jenže jak připomíná Kupka, tuzemští spotřebitelé jsou – a zřejmě ještě budou – velmi citliví na cenu nabízeného zboží.

„Maloobchodní prodej je v Česku vnímán jako silně konkurenční odvětví, kde při jednostranném navyšování marže reálně hrozí ztráta loajality klientů,“ říká Kupka.

Navíc zhruba od poloviny roku 2016 zpomaluje tempo růstu maloobchodních prodejů. „Není proto divu, že navzdory pokračujícímu rychlému vzestupu výše průměrné mzdy jsou české podniky, co se týče zvyšování cen, ve druhém pololetí tohoto roku zdrženlivé,“ dodává Kupka.

„Udržet si tržní podíl bude na českém trhu v budoucnu ještě obtížnější než dnes. V takové situaci je přirozené, že menší subjekty mají tendenci čekat, až s nepopulárním zvyšováním cen přijdou lídři trhu. A ti zase mají tendenci ceny nezvyšovat, nemají-li pro to dostatečný důvod, například v podobě plošného nárůstu cen výrobních vstupů v odvětví,“ vysvětluje Kupka.

Firmám rostou výdaje na mzdy, extérní služby a suroviny

Podle Svazu průmyslu velké firmy výrazné zdražování nechystají. „Přestože cena některých surovin narůstá, stále je zde ostrý konkurenční boj, který řadě oblastí v průmyslu nedovoluje významnější cenové výkyvy,“ říká mluvčí svazu Eva Veličková. Šetření, které svaz provádí společně s Českou národní bankou, ukazuje v horizontu jednoho roku na růst cen kolem jednoho či dvou procent.

Máslo po půl roce zdražilo. Za šedesát ale nebude, uklidňují mlékaři

„Firmy očekávají, že se jim mohou mírně zdražit suroviny či subdodávky. Tomu ale mimo jiné díky aktuální dobré kondici ekonomiky dokážou čelit a­nepředpokládají, že by kvůli zvýšení dodavatelských cen výrazněji zdražovaly produkci,“ tvrdí Veličková.

Vedle nákladů na mzdy (které tlačí nahoru aktuální nedostatek pracovníků) rostou firmám také výdaje na externí služby či energetické suroviny. Firmy si připlatí za plyn i­elektřinu, která na burze v poslední době rychle zdražovala.

Dopadne to nejvíce na hutní či chemický průmysl. Cenu energií nicméně určuje globální trh – americké a asijské firmy mají pak díky levnějším energiím výhodu.

Pokud firmy nepromítnou vyšší náklady do svých cen, přijdou méně tučné výdělky. „Jejich zisky nerostou tak rychle jako v posledních letech. Často se změna dodavatelských cen pojí s technologickým pokrokem či změnami sortimentu,“ dodává Veličková.

Podle ní se s růstem nákladů na suroviny a dodávky lépe vyrovnají firmy a obory s vyšší přidanou hodnotou. „Odvětví na světové špičce, která inovují a mají unikání výrobky či řešení, mají většinou vyšší marže a dodavatelské ceny pro ně nejsou zásadní,“ doplňuje Veličková.

  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Po bobrovi bude na odstřel i vlk. Ohrožuje hospodářská zvířata a les

Vlci se v Česku opět budou moci střílet. Ovšem pouze výjimečně, pokud budou ohrožovat lidi nebo opakovaně napadnou...

Ministerstvo vyčíslilo cenu za slevy na jízdném, za rok stály 5,6 miliardy

Státní slevy v dopravě pro studenty a důchodce stály za rok fungování přes 5,6 miliardy korun. Je to o něco méně, než...

Premium

Americké pivní soutěže jsou lepší než ty české, říká vrchní sládek Budvaru

Vrchní sládek Budějovického Budvaru Adam Brož vyzdvihuje spolupráci s malými pivovary. Ale základem podle něj zůstane...

Premium

Rychlý nástup robotů. V Česku má zaniknout 40 procent pracovních míst

Téměř třetina pracovních míst by v následujících letech mohla celosvětově zaniknout v souvislosti s robotizací. Analýza...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz