Italové mají smůlu. Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří SŽDC

  11:28aktualizováno  11:28
Historická Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která loni objekt koupila od Českých drah (ČD). Rozhodl o tom ve středu Obvodní soud pro Prahu 2.

Rekonstrukce železniční stanice Praha hlavní nádraží - Fantova kavárna | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Soud tím zamítl žalobu italské společnosti Grandi Stazioni, s níž SŽDC po nabytí nádraží ukončila spolupráci.

Fotogalerie

Firma v žalobě zpochybňovala převod nádraží a chtěla, aby soud určil, že nádraží pořád patří ČD nebo státu, za který SŽDC vykonává správu objektu. Rozhodnutí soudu není pravomocné, lze se proti němu odvolat.

Grandi Stazioni měla mít na základě smlouvy z roku 2003 hlavní nádraží pronajaté na 30 let, pokud by do loňského 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. To se jí ale nepodařilo a SŽDC následně odmítla pronájem prodloužit. Krok správy železnic vyvolal soudní spory a přerušil rekonstrukci.

V žalobě, kterou ve středu řešil soud, Grandi Stazioni napadla platnost smlouvy o převodu nádraží. Domáhala se určení, zda je historická budova majetkem SŽDC, nebo zda stále patří původnímu majiteli, Českým drahám.

Podle italské firmy převod nádraží trpí vadami, jelikož smlouva mezi ČD a SŽDC nemá dostatečně určenou kupní cenu a je proti evropským pravidlům o veřejné podpoře. „Z těchto důvodů máme vážnou pochybnosti, zda došlo k převodu,“ řekl advokát Daniel Weinhold při přednesu závěrečného návrhu.

Prokazatelné vlastnictví

Soudkyně Otília Hrehová žalobu zamítla se zdůvodněním, že prokazatelným majitelem budovy je SŽDC, která je uvedená v katastru nemovitostí a uhradila kupní cenu za objekt. Dodala, že italské firmě nehrozí žádná konkrétní újma vzniklá změnou majitele objektu.

Kromě vlastnictví historické Fantovy budovy Grandi Stazioni napadla převod nové odbavovací haly na správu železnic. Třetí žaloba se týká náhrady více než 770 milionů jako náhrady za investované peníze při rekonstrukci nádraží.

Z této sumy SŽDC firmě loni vyplatila 565 milionů korun jako uznatelné náklady na částečnou rekonstrukci nádraží. Společnost pak snížila požadovanou sumu na zhruba 210 milionů korun. Poslední žalobou se firma domáhá zhruba 1,26 miliardy korun za ušlý zisk z dalšího pronájmu nádražních prostor.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

Ujíždí nám vlak. Konkurenceschopnost Česka podle analýzy MPO neroste

Ekonomické fórum v Davosu.

Česko v posledních letech ustrnulo ve zvyšování konkurenceschopnosti. Ačkoli patří mezi nejkonkurenceschopnější...

Najdete na iDNES.cz