Zástupci vlád pětadvaceti zemí EU - jeden z nejvyšších orgánů Unie - se ve čtvrtek po dvou letech dohodli na novém režimu dálničních poplatků.
Spor mezi táborem zemí uprostřed kontinentu a mezi zeměmi na okraji skončil kompromisem, který chtějí české úřady rychle využít ke zpřísnění politiky vůči cizím kamionům.
Klid o víkendu?
"Nová dohoda nám dává větší regulační možnosti než stávající stav," uvedla ve čtvrtek náměstkyně českého ministra dopravy Daniela Kovalčíková po jednání v Lucemburku.
Česko podle ní "určitě" poplatky za tranzitní dopravu zvýší a bude moci třeba stanovit jiné ceny za jízdu o víkendu nebo v noci, anebo zdražit pro starší, hlučnější a méně čisté kamiony. Peníze se budou vybírat nejen za dálnice, ale i za normální silnice.
Čtvrteční dohodu ještě bude posuzovat Evropský parlament. To by se mělo povést do konce roku, slíbili britští diplomaté, jejichž země přebírá na druhou polovinu roku předsednictví v EU.
To zhruba odpovídá lhůtám, podle nichž má Česko dotáhnout jednu z největších státních zakázek: nový systém elektronického mýtného, kdy kamiony budou platit podle ujetých kilometrů. Čtvrteční dohoda podle Kovalčíkové umožní tohoto systému plně využít, protože půjde nastavit různé ceny podle typu auta, trasy či denní doby.
Čeští úředníci také věří, že na jednu stranu ceny zvednou, ale nabídnou množstevní slevy, a tím ušetří domácí dopravce. Naopak cizí příležitostně projíždějící kamiony, kterých na českých silnicích přibylo, by měly platit víc. Těžký kamion nad dvanáct tun nyní platí 250 korun za den. Ve čtvrtek se dohodlo, že se smí až o stokorunu (o tři eura) zdražit.
Ale podle vládou schválených záměrů by se mohlo vybírat nejméně 3,50 Kč za kilometr. Přejet republiku z Lanžhota na Rozvadov by tak stálo 1500 korun. Teoreticky má být elektronické mýtné zavedeno už příští rok. Kolem čtyřmiliardového projektu se pohybuje mnoho zájmových skupin a jasno není ani o technologii, natož o výsledném ceníku.
154 mrtvých
Po vstupu do EU stoupl počet kamionů na českých silnicích bezmála o polovinu, odhaduje ministerstvo dopravy. Vloni jich přes hranice přejelo osm milionů. Řidiči náklaďáků zabili 154 lidí, o 34 více než předloni.
"Doprava stoupla nejméně o polovinu. Jsou chvíle, kdy nepřejdete ulici," říká starosta Českého Brodu Jaromír Fischer.
Evropský komisař pro dopravu Jacques Barrot věří, že nová pravidla umožní "vyhrát boj se zácpami" a pročistit ovzduší, ale ne všichni jsou takoví optimisté. "Hodně kamionů z jiných států jezdí bez platných dálničních známek. I když je policisté zastaví, pokutu většinou nezaplatí a ani později ji z nich nikdo nedostane," tvrdí Antonín Štěch krnovské autodopravy Praděd.
Zácpa s kamiony (2004) |