Česko je rájem e-shopů. V online nákupech elektra drtí zbytek Evropy

  12:16aktualizováno  12:16
K premiantům Evropy se Češi řadí nejen v počtu e-shopů na hlavu, ale i v oblibě virtuálních nákupních košíků. Čtyři zákazníci z deseti míří pro elektroniku rovnou na internet. V tom Češi nemají v Evropě konkurenci, ukazuje studie společnosti GfK.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Na každých 246 obyvatel v Česku připadá jeden e-shop, jejich počet narostl loni už na 43 500. Za rok jich podle dat cenového srovnávače Heureka.cz přibylo 3 400. K premiantům v Evropě však Češi patří také v nakupování online.

Studie FutureBuy analytické společnosti GfK Čechy řadí na první místo mezi Evropany v počtu nákupů uskutečněných výhradně v e-shopech. Ve 39 procentech případů míří čeští zákazníci pro zboží technického rázu jako televize, počítače či mobilní telefony rovnou na internet. Průměr v Evropě je 23 procent, v Severní Americe dokonce jen 16 procent.

„Jsme fenoménem v oblasti online prodejů,“ komentuje Tomáš Drtina z GfK studii, která srovnává spotřebitelské zvyky v desítkách zemích světa. „Pokud někde patříme ke světové špičce, je to právě e-commerce,“ přikyvuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Z osmi milionů uživatelů internetu jich šest milionů nakupuje v e-shopech. Podle něj je český klient náročný a rozmazlený, což nutí online hráče neustále inovovat a expandovat.

Nejčastěji míří lidé na internet pro zboží z kategorie wereables, do níž spadají například chytré hodinky a náramky, měřící třeba různé tělesné funkce. Téměř šest z deseti prodejů této chytré elektroniky se odehraje na internetu. Jejich boom potvrzuje Mall Group, sdružující e-shopy Mall, Vivantis, Košík a Proděti. Loni prodeje rostly dvojnásobným tempem. „Lidé jsou ochotni investovat do doplňků a v kontextu silné ekonomiky se nesoustřeďují čistě na věci praktického využití,“ uvedla mluvčí Táňa Lálová.

E-shopy vylepšují logistiku, a tak Češi neváhají nakupovat online ani velké domácí spotřebiče jako pračky a lednice, ale také pneumatiky.

U některých druhů zboží jsou lidé obzvlášť přelétaví, to znamená, že jednou nakoupí online, podruhé v obchodě, eventuálně k nákupu použijí oba kanály naráz. „U hraček je vidět, že člověk se velmi dobře podívá na nabídku v e-shopu, než je zajde koupit do prodejny,“ vysvětluje Tomáš Drtina z GfK. Přibližně polovina „nerozhodných“ je i u módy, kde se dá ale čekat, že funguje i opačná rovnice: zákazník si vyhlédne, popř. vyzkouší boty či šaty v klasické prodejně a stejné zboží pak hledá levněji na internetu.

Nejvíce konzervativní je trh v potravinách, kde sice obchodníci stojí na prahu boomu, jenže devět z deseti nákupů se stále odehraje v kamenných prodejnách. Podobné je to u pracích prostředků, přípravků péče o děti a kosmetiky.

Stále silnější roli má mobilní telefon. Nejčastěji, ve 46 procentech případů, zákazník svůj mobil používá k tomu, aby si porovnal ceny zboží v různých obchodech. Šestnáct procent lidí přes telefon zboží nakoupí. „Ještě před dvěma lety bylo zastoupení zákazníků s mobilním telefonem marginální, dnes máme více návštěv skrze telefon než stolní počítač,“ potvrzuje marketingový ředitel e-shopu Notino Radek Ondrášík.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Světové módní značky končí s prodejem pravých kožichů, Češi je následují

V závěru přehlídky došlo i na kožichy.

Sehnat kožich z pravého norka je čím dál těžší. Čeští i zahraniční prodejci se kožešinovým zvířatům vyhýbají. Najít je...

Banky mají prostor, aby lépe úročily vklady, říká centrální bankéř Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Centrální banka opakovaně zvedla svou úrokovou sazbu, v bankách se to však projevilo jen částečně. Hypotéky sice...

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Najdete na iDNES.cz