Zajímavé zboží a silný marketing. Čínské e-shopy lákají mladé a neudržitelné

Češi patří mezi evropskou špičku v online nákupech. Pravidelně na ně vyrážejí všechny generace. Zvláště aktivní jsou mladí, a to nejen v tuzemských e-shopech.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Online nákupy v Česku táhne mladá generace. „Pro mladou generaci je naprosto přirozené nakupovat přes sociální sítě, kde již mají profil a často i uloženou platební kartu,“ upozorňuje David Cikánek, expert na Amazon.

Aktuální studie evropského statistického úřadu Eurostat uvádí, že Češi nakupovali loni v 61 procentu případů na domácích e-shopech, kterých v tuzemsku funguje okolo 50 tisíc. Dalších 24 procent byly nákupy v rámci Evropské unie, zpravidla na velkých tržištích Allegro nebo Kaufland. Dvanáct procent všech nákupů pak pocházelo z mimoevropských zemí, převážně z Číny.

Zaměstnanci textilek dodávajících obchodu Shein dřou i 75 hodin týdně

Na asijských e-shopech nejčastěji nakupují zákazníci do 25 let. V této věkové kategorii podíl nakupování mimo Evropu loni dosáhl 25 procent všech objednávek, v roce 2022 to přitom bylo pouze 15 procent.

„Mladí neřeší, jestli jde o zahraniční e-shop. Umějí anglicky, orientují se na webu a používají platební metody, které tyto e-shopy nabízejí – Apple Pay, Google Pay a další. Jazyková a technická bariéra, která může limitovat jiné generace, pro ně neexistuje,“ uvádí Roman Dušek, šéf produktu společnosti Luigi’s Box umožňujícího e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů.

Rub a líc oděvní značky Shein. Co stojí za fenoménem ještě rychlejší módy

Především nástup čínských značek, jako je Temu nebo Shein, zamíchal kartami na evropském trhu e-commerce. S obrovskými rozpočty na reklamu, velkými marketingovými kampaněmi a nízkými cenami přitáhly hlavně mladé zákazníky z řad generace Z.

„Je možné, že právě tato tržiště jsou u mladých lidí proporčně populárnější než ve zbytku populace,“ míní Michal Benatzky, marketingový manažer e-commerce platformy Upgates.

Navíc videa s rozbalováním nákupu z Temu a dalších e-shopů je oblíbený formát mezi mnoha influencery na sociální síti TikTok. „Levné nekvalitní zboží, které napodobuje drahé tradiční značky, je pak pro mnoho mladých lidí, kteří typicky nemají v této životní fázi moc peněz, jedinou cestou ke splnění konzumního snu,“ myslí si Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Nebezpečně levné zboží

Nejen v Česku, ale i v zemích západní Evropy lze pozorovat nesoulad mezi proklamovaným zájmem o udržitelnost a skutečným chováním. Zatímco v letecké dopravě nebo využívání plastů se snaha o šetrnější chování k přírodě promítla do zákaznických preferencí, ve-commerce zatím znát není.

„Může za tím být nižší srozumitelnost dopadů na udržitelnost, ale ijiné faktory, které dělají nakupování na těchto nových platformách atraktivní, zejména extrémně nízké ceny. Shein a Temu jsou ale pro mladé zákazníky atraktivní i výběrem trendového zboží či marketingem na sociálních sítích,“ říká David Antoš, odborník na e-commerce a analytik společnosti Boston Consulting Group.

Tisíce tun denně. Laciné zboží od Temu či Alibaby zatěžuje leteckou dopravu

Na čínských platformách ale nenakupují jen mladí. Kvůli dobře cílené reklamě se Sheinu a Temu daří oslovovat i starší generace, aniž by věděly, o jaký typ e-shopu vlastně jde. „Navíc dodací lhůta kolem dvou týdnů je výrazně rychlejší než z webů Aliexpress nebo Wish, což je pro spoustu lidí velké plus,“ soudí Petr Litavec, výkonný ředitel společnosti Authentica Fulfillment.

Stále větším problémem se stává i bezpečnost online nákupů, kterou Češi stále podceňují – ať se to týká ochrany osobních údajů nebo platebních metod. Různých internetových podvodů, často velmi rafinovaných, stále přibývá.

Na internetu ostatně pravidelně nakupuje každý třetí Čech starší 65 let, přičemž právě senioři se často řídí jen cenou, nikoli bezpečností nebo hodnocením daného e-shopu zákazníky. Jak vyplývá z dat Eurostatu, čtyři procenta nákupů Češi provedli na e-shopu, u kterého ani není známá země původu.

„Naopak mladí jsou technicky zdatnější a umějí rozpoznat scam od reálného produktu, ale jsou ‚ochotnější‘ při nákupech riskovat. Z mého pohledu je to běžný osobnostní vývoj. Čím je člověk zkušenější, tím se víckrát spálil a stává se konzervativnějším ve svých volbách a obavy z cizího a neznámého, což do určité míry čínské weby jsou,“ prohlašuje Jan Skovajsa, generální ředitel a spolumajitel digitální agentury myTimi.

Laciné čínské e-shopy považuje za hrozbu pro soukromí a kybernetickou bezpečnost občanů několik států a institucí. „Mobilní aplikace těchto e-shopů žádají o excesivní a matoucím způsobem popsaná práva k vašemu telefonu, riziko zneužití například čínskou vládou hypoteticky rozhodně existuje. Prakticky ale vnímám za daleko problematičtější normalizaci přijímání invaze do soukromí jen kvůli o něco levnější plastové kopii originálních produktů dovážených přes polovinu zeměkoule. Toto etické hledisko i s ohledem na ekologii a udržitelnost bychom měli každý při nákupu na těchto e-shopech minimálně zvažovat,“ upozorňuje Petr Špiřík, partner poradenské společnosti PwC a expert na kyberbezpečnost.

Podle dat Eurostatu v celé EU využívá internet 92 procent lidí, 70 procent alespoň jednou ročně nakupuje online. Každý pátý pak při nákupu online zaznamenal nějaké potíže, zpravidla s opožděnou dodávkou či doručením jiného než objednaného zboží. Dvě procenta nakupujících přiznávají, že se přímo staly obětí podvodu.

Naši módu zabíjejí Shein a Vinted, čílí se Francouzi. Mají plán, jak ji zachránit

„Z podnikatelského hlediska vnímám tyto mimoevropské e-shopy jako nerovný souboj. Mám pocit, že neplatí daně, recyklační poplatek, clo, nedodržují legislativu, či složení produktu. Nechápu, že se to stále neřeší ani nepenalizuje,“ domnívá se Ruslan Skopal, výkonný ředitel a spolumajitel webu Trenýrkárna.cz.

Z průzkumu Eurostatu dále vyplynulo, že nakupování na internetu v Evropské unii se v jednotlivých zemích výrazně liší. Zjednodušeně řečeno čím dále na západ a na sever, tím častěji lidé objednávají zboží na internetu. Česko bylo loni ze sedmadvacítky zemí na sedmém místě.

Naopak čím dále na jih a na východ, tím jsou nákupy méně četné. V Bulharsku, Rumunsku nebo Itálii nakupuje na internetu jen každý druhý.

„Není to přitom způsobeno dostupností internetu, ta je na podobné úrovni jako u nás. Jižanské národy ale pořád více sázejí na osobní kontakt a nakupování pro ně zůstává příležitostí k sociální interakci,“ domnívá se Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů online marketingu v České republice.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Miliardář Bill Gates rozdá své jmění. Zabíjí nejchudší děti světa, řekl o Muskovi

Bill Gates ve čtvrtek slíbil, že v příštích dvou desetiletích rozdá téměř celé své osobní jmění, a uvedl, že nejchudší lidé na světě dostanou prostřednictvím jeho nadace přibližně 200 miliard dolarů....

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

Rakouská firma zkusila čtyřdenní pracovní týden. Produktivitu nezvýšil, říká

Rakouský průmysl se již od roku 2022 potýká s největšími problémy od druhé světové války. Potíže se nevyhnuly ani společnosti Liebherr, která má jednu ze svých továren i v rakouském městě Lienz. Aby...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

Sázka na „prázdný Londýn“ se Milánu vyplácí. Italské město vábí bohaté Brity

Italská finanční metropole se ukazuje jako jasný vítěz v závodě o přilákání bohatých Britů. V určitých kruzích se této vlně odchodů movitých také přezdívá „svuota Londra“ neboli „prázdný Londýn“....

14. května 2025

Asie zažívá letní turistický boom. Cestovatele sem přitahuje i slabý jen

Asijská města letos zcela ovládla žebříček nejrychleji rostoucích cestovatelských destinací. Více než polovinu top patnácti letních hitů opanují právě destinace z Asie v čele s Tokiem a Ósakou, říká...

14. května 2025

České reklamy ovládl Hynek Čermák i postavičky Pata a Mata, zjistil průzkum

Nejlepším hercem v reklamě se loni v Česku stal Hynek Čermák, který je dlouhodobě tváří Staropramenu. Mezi maskoty bodovali Pat a Mat z reklam České podnikatelské pojišťovny (ČPP). Vyplývá to z 9....

14. května 2025  16:10

Korejci se ohrazují vůči tvrzením právního zástupce EDF. Označují je za nepravdivá

Podle korejské společnosti KHNP, která byla loni českou vládou vybrána jako vítěz tendru na dostavbu jaderných bloků v Česku, jsou výroky právního zástupce EDF Benoita Le Breta, které zazněly v...

14. května 2025  15:45

Chorvatský fastfood Koykan míří do Prahy. První pobočku otevře v Máji

Do Prahy se chystá nový fastfoodový řetězec Koykan, který se zaměřuje na jídla inspirovaná světovým street foodem. První česká pobočka otevře 30. května v pražském obchodním domě Máj na Národní třídě.

14. května 2025  14:46

Odklad dohody k Dukovanům posouvá i harmonogram projektu, říká šéf EDU II

S odkladem podpisu finální dohody ke stavbě nových jaderných bloků v Dukovanech se posouvá i harmonogram celého projektu a jeho jednotlivé fáze. O měsíce se tak v plánech posune i samotné zprovoznění...

14. května 2025  12:29

Platby mobilem či hodinkami tvoří v Česku přes polovinu transakcí, ukázala data

Platby nositelnou elektronikou, tedy nejčastěji mobilem či hodinkami, tvoří v ČR již přes polovinu všech transakcí. Kartu do terminálu zasouvá v ČR jedno procento lidí. Vyplývá to ze statistik, které...

14. května 2025  11:44

Zemědělci přes specializované automaty prodají měsíčně 7 tun čerstvé zeleniny a ovoce

Brambory, cibule, česnek, jablka a med, to je aktuální nabídka specializovaných brněnských automatů – tzv. Bramatů, ve kterých si můžete koupit čerstvou zeleninu a ovoce.

14. května 2025

Brusel připravil nové sankce proti Moskvě, dovoz ruského LNG však neomezí

Diplomaté zastupující 27 členských států EU se ve středu v Bruselu dohodli na 17. balíku sankcí proti Rusku. Týkají se hlavně tzv. ruské stínové flotily tankerů, kterou země údajně využívá k...

14. května 2025  10:53

Jedno kafe do vozíku, druhé do tašky. V britských obchodech přibývá zlodějů-seniorů

V britských obchodech přibývají neobvyklí zloději. Podle bezpečnostní firmy Kingdom Services zaznamenali maloobchodníci s potravinami v loňském roce masivní nárůst počtu zlodějů z řad seniorů. Na...

14. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Utekl rok a bruselské odlesňovací nařízení je zpět. České firmy doufají v úlevy

Premium

Přes roční odklad se jako bumerang znovu začíná vracet evropské nařízení o odlesňování. To mělo začít platit už na sklonku loňského roku, kvůli nedostatečné připravenosti však byla účinnost odložena.

14. května 2025

Jak se dá vyhnout clům. Kreativní nápady k nezaplacení mají aerolinky i Apple

Současná politika amerického prezidenta Donalda Trumpa v posledních týdnech citelně narušuje globální obchod. Vytrácí se jistota, téměř nikdo neví, co se bude dít dál. Firmy ale na nastalou situaci...

13. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.