ilustrační snímek | foto: Shutterstock

E-shopy si opět polepšily. Největší obraty hlásí prodejci zlata a mincí

  • 1
Obrat českých e-shopů ve třetím kvartálu podle společnosti Shoptet dosáhl 46,8 miliardy korun. Meziročně si internetoví prodejci polepšili o tři procenta, proti roku 2019 o pětinu. Nejvíce rostoucí kategorií ve třetím čtvrtletí bylo sběratelství, proti druhému kvartálu rostlo o 145 procent. Vydělávaly především internetoví prodejci zaměření na investiční zlato a numismatiku.

Největší nárůst ve srovnání s druhým čtvrtletím zaznamenaly e-shopy nabízející investiční zlato a numismatiku. Přestože léto bývá zpravidla nejslabším obdobím roku, ve třetím kvartálu přibylo 2 860 nových internetových obchodů. 

Momentálně jich v České republice funguje 42 173. Vyplývá to z dat firmy Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu e-shopů. 

Ve srovnání s druhým čtvrtletím letošního roku zaznamenaly e-shopy za červenec, srpen a září pokles nákupů. Obrat byl mezikvartálně nižší o sedm procent. Klesla i cena za průměrnou objednávku. Lidé za ni ve třetím kvartálu utratili v průměru 1 759 korun, zhruba o 13 procent méně oproti období od dubna do června. Nejvyšší byla letos tato částka v květnu, kdy dosáhla 2 080 korun.

Česká e-commerce v Q3/2021

„Letní měsíce v e-commerce znamenají ve srovnání se zbytkem roku povětšinou nižší tržby a ani letošní rok není výjimkou. Pokud však srovnáme stejné období v roce 2019, tedy před všemi proti covidovými opatřeními, je nárůst tržeb výrazný, a to přibližně o 20 procent. Lidé si online nákupy oblíbili a e-commerce má v sobě i do budoucna velký potenciál,” doplňuje výkonný ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.

Vzrostl zájem o nepeněžní investice

Nejvíce rostoucí kategorií ve třetím čtvrtletí bylo sběratelství, proti druhému kvartálu rostlo o 145 procent. Vydělávaly především internetoví prodejci zaměření na investiční zlato a numismatiku. 

Na Vánoce se připravovaly celý rok. Nic už nás nepřekvapí, věří e-shopy

„Nárůst zájmu o drahé kovy v podobě mincí nebo slitků pozorujeme již od prvního čtvrtletí roku 2019 a pokračuje i v současné době. V souvislosti s omezeními, které byly zavedeny na základě opatření covid, se spousta klientů přesunula do online prostoru,“ uvedl Jaroslav Černý z České mincovny. 

Doplnil, že právě pro Českou mincovnu to znamenalo nárůst prodejů přes e-shop přibližně 30 procent. K významným vlivům zvýšené poptávky o ryzí kovy patří podle něj i informace o míře inflace.

Druhý největší mezikvartální nárůst, a to o 37 procent evidovaly online prodejci erotického zboží. „O třetí místo se dělí sektor cestování a kosmetiky, oba vzrostly zhruba o 28 procent. Naopak nejvyšší pokles pocítila kategorie květin a zahradničení,“ dodal výkonný ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.

Češi loni v internetových obchodech podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška dříve uvedl, že letos obraty online obchodů překonají hranici 200 miliard korun.

,