„Česká republika je hodně závislá na fosilních palivech, zejména na uhlí a má i limity pokud jde o obnovitelné zdroje. Více než patnáct až dvacet procent energetického mixu zde nemůže na obnovitelné zdroje nemůže jít,“ míní Lilkov.
Ceny elektřiny se v Česku blíží průměru EU, stejně tak ceny plynu. „Takže teď jde o to, jak dosáhnout změn, aniž by to odnesly domácnosti,“ shrnul Lilkov.
Zelená dohoda pro Evropu přišla podle něj s mechanismem pro spravedlivou transformaci, který počítá s částkou 1,4 miliardy eur pro tři regiony: Moravskoslezský, Karlovarský a Ústecký kraj. „Tyto tři kraje budou moci přijímat pomoc z fondu, otázka je, jestli je peněz dostatek,“ konstatoval Lilkov.
Místopředseda sněmovního Hospodářského výboru Marian Jurečka počítá s tím, že tlak na změnu energetické politiky půjde ruku v ruce se změnou přístupu domácností. „Dnes máme v devátých třídách děti, které budou za deset patnáct let investory. Budou řešit projekty na své domy, budou mít své vlastní obnovitelné zdroje, fotovoltaiku, baterie, elektromobily, elektrokola, tepelné čerpadlo... Budou přemýšlet nejen o tom, jak uspoří, ale i o tom, kolik a jaké energie spotřebují,“ míní Jurečka.
Stát by podle něj měl otevřít maximum možností pro rozvoj obnovitelných zdrojů.
Elektromobilita
Tématem druhého konferenčního bloku byla elektromobilita. Podle Rudolfa Matúše ze Škody Auto je cílem firmy lokalizace výroby baterií a výroby čistě elektrického modelu Enyaq iV v Mladé Boleslavi. Oznámil také příchod verze Enyaq Coupé v roce 2022.
Škoda Auto v letošním roce předpokládá v Česku prodej asi tisícovky vozidel Enyaq iV. „Za jeden z klíčových aspektů považujeme veřejné dobíjení, kdy je potřeba aby budování infrastruktury jelo v předstihu. Počítáme s tím, že na dálnicích bude infrastruktura robustní a rychlá,“ dodal Matúš.
Místopředseda Asociaci pro elektromobilitu Lukáš Hataš upozornil, že je lepší vyměnit ropu za 100 miliard, kterou každý rok dovezeme, za vlastní elektřinu v hodnotě zhruba 30 miliard, kterou jsme v Česku z obnovitelných i nízkoemisních zdrojů schopní vyrobit.
„Pokud si u spalovacího motoru spočítáte, že se efektivita včetně těžby a úpravy pohybuje někde kolem 16 procent, tak už skoro říkám, že je lepší si nastartovat nějaký dieselagregát, dobít si z toho elektromobil a dojedete na stejné množství paliva dále,“ řekl Hataš.