Na trh vstupuje další stravenka, digitální Benefitka. | foto: benefitka.com

E-stravenka Benefitka chce rozbít trh s poukazy. Restaurace nic nestojí

  • 147
Na trh zaměstnaneckých benefitů ve středu vstoupil nový hráč. Nadnárodní společnost Neeco nabídla elektronickou stravenku, v podobě platební karty. S tou lze platit ve všech restauracích, které používají terminál MasterCard. Firma díky tomu chce předehnat konkurenci jako Edenred a Sodexo nebo Benefit Plus.

„Naše karta má výhodu v tom, že jí zaplatíte skoro všude,“ řekl ve středu obchodní ředitel Benefitky Petr Skoč. Největší překážka současných elektronických stravenek je podle něj v tom, že se stravenkovou společností musí kromě zaměstnavatele mít smlouvu i restaurace, ve které chce klient jídelní poukaz uplatnit.

Na trh stravenek vstupuje nově Benefitka.

„U Benefitky stačí platební terminál pro platby MasterCard, elektronickou stravenkou zaplatíte stejně jako běžnou platební kartou,“ vysvětlil Skoč. 

Karta s terminálem komunikuje pomocí MMC kódu. Na základě toho pozná, že klient platí za jídlo a ne za jiné spotřební zboží. Kromě jídelních poukazů může zaměstnavatel na kartu ukládat i jiné benefity například ve formě volnočasových aktivit nebo nákupu v lékárně. Ty karta zaznamenává odděleně.

Kritika stravenkového byznysu

Stravenkový byznys se v poslední době ocitá pod palbou kritiky. Podle Asociace hotelů a restaurací (AHR) si dominantní stravenkové firmy účtují vysoké marže, na kterých restaurace tratí. 

„Mezi našimi členy jsme udělali průzkum, ze kterého vyplývá, že se provize velkých strávenkářů pohybují mezi 6 až 7 procenty. Politici se tématu vyhýbají,“ řekl k situaci na trhu předseda AHR Václav Stárek. Ten v minulosti označil stravenky za paralelní platidlo, na kterém ve výsledku tratí všichni kromě stravenkářů.

Stravenky jsou nemravnou druhou měnou ve státě, říká šéf asociace restaurací

Na to cílí právě Benefitka, která poplatky účtuje pouze zaměstnavatelům, restaurace za službu neplatí. „Náš provizní strop je 7 procent na straně zaměstnavatele. Restaurace nám nic neplatí, což je jeden z důvodů, proč nás Asociace hotelů a restaurací podpořila,“ řekl Skoč ze SatisPoll, která pro Neeco platební kartu vyvinula. Restaurace tak platí jenom provizi bance za provedení platby. 

Na českém stravenkovém trhu v současnosti nejvíce obíhají jídelní poukazy firem Edenred, LeChequeDéjeuner a Sodexo. Stravenky nabízí i maloobchodní řetězec Lidl. Elektronickou verzi stravenek už zavedl Edenred a Sodexo. Na trh digitálních stravenek letos vstoupila i slovenská investiční skupina Pavola Krúpy Arca Capital.  

Stravenkami v Česku platí asi 1,3 milionu lidí. Dá se s nimi platit ve vybraných obchodech a restauracích, které mají uzavřené se stravenkovými firmami smlouvy. Stát poskytuje na stravování podporu formou úlevy na odvodech a na dani (což se týká poukázek i závodního stravování).