Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky

  4:01aktualizováno  4:01
Na první pohled řidiči pocítí konec papírových servisních knížek jen málo. Ve skutečnosti je to však jedna z největších změn v automobilovém průmyslu za poslední roky. Automobilky chrání nejen kupce ojetin před falšováním, ale mohou také pomoci v době klesajících marží u nových aut vylepšit zisky sobě i servisům.
Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek

Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

"Přímější vazba na majitele vozu znamená jeho lepší obsluhu, včetně prodeje doplňkových služeb i značkového servisu. S více se liberalizujícím trhem servisu a náhradních dílů to může být také jeden z motivů výrobců automobilů," míní Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství a řízení rizik společnosti EY.

Škoda Auto prezentuje novinku hlavně výhodami pro zákazníky. "Zabrání manipulaci s počtem ujetých kilometrů a znemožní ovlivnění záznamů týkající se skutečné servisní historie daného vozu," uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. Elektronickou knížku mají všechny vozy koupené po listopadu.

Princip je jednoduchý - veškerá data ze servisu míří rovnou pod číslem karoserie do systému automobilky. To funguje už několik let, ale dosud k těmto údajům neměli zákazníci přístup. Teď už ano.

Po opravě dostane zákazník jen účtenku s přehledem oprav, servis automaticky údržbu zapíše do elektronické knížky. Na požádání zákazníci dostanou všechny výpisy z oprav u autorizovaného prodejce. "Do budoucna plánujeme i on-line přístup pro zákazníky," dodal Pelc.

Servisní knížky a prodej ojetin

Až dosud se se servisními knížkami manipuluje hlavně při prodejích ojetin. "Falšování servisních knížek je bohužel také častým jevem, například se setkáváme s razítky neexistujících servisů. Věříme, že tento problém by měla elektronická servisní knížka zcela eliminovat," říká například šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Pavla Faltýna z Auto Esa každoročně odmítnou sedm až deset procent aut při výkupu právě kvůli chybějící nebo zmanipulované servisní knížce.

S nimi se podvádí i jinak, někteří majitelé například zamlčeli opravy po haváriích, ačkoliv v systémech automobilky o nich údaje byly. Jenže databáze je pro lidi z ulice nepřístupná, a tak se mohli lidé nechat napálit a koupit opravený vůz po nehodě, jako by havarovaný nebyl.

Bez knížek opravuje v Česku už řada jiných značek, například Toyota, Mercedes nebo Ford u některých modelů. "Zatím jsme nezaznamenali negativní ohlasy, snižuje to výrazně papírování," říká mluvčí Fordu Martin Linhart. Mazda má on-line servisní knížky pro všechny modely už od roku 2006. Jejich aktivace je možná i u starších vozů do 10 let při návštěvě autorizovaného servisu.

Elektronická servisní knížka tlačí ke značkovým servisům

Dá se přitom očekávat, že servis přesunou z papíru do počítače i další automobilky. "Mohou tím nabídnout majitelům vozů historii informací o ojetém voze z pohledu údržby a zároveň lépe kontrolovat aktivity servisů a dealerů," dodal Knap.

Automobilky nesmějí omezit servisování auta jen na značkové servisy, elektronická knížka však lidi k návštěvě takových firem výrazně tlačí. I proto, že výpis z kontrol autorizovaného servisu může přinést podstatně vyšší hodnotu při jeho prodeji jako ojetiny.

Pro výrobce vozů jsou přitom díly zdrojem čím dál větších zisků. V autorizovaných servisech však mohou nabízet jen dražší originální díly, u ostatních i jiné. Servis prodejce živí čím dál více, kvůli konkurenčnímu boji u prodeje nových vozů auta prodávají často bez marže nebo i pod cenou.

I neautorizované opravny budou mít do databáze přístup a budou moci vydávat potvrzení o servisu. "Je tak na zákaznících, aby si o potvrzení říkali i v těchto servisech," dodal Pelc.

Autor:

Nejčtenější

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Přejmenujte 737 MAX, radí Trump Boeingu v krizi. Na sítích se mu už smějí

Boeingy 737 MAX nesmějí už ani do USA, rozhodl prezident Trump

Americký prezident Donald Trump přišel s receptem na řešení krize ve společnosti Boeing. Podle něj by společnosti...

„Rukávky“ překážejí. Vypitá dětská pitíčka nikdo nechce recyklovat

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Až dva tisíce tun vytříděných PET lahví ročně se podle odhadů recykluje složitěji, než by mohlo. Situaci komplikují...

Velké obchody o Velikonocích: v pátek otevřeno, zavřené budou v pondělí

Ilustrační snímek

Na Velký pátek, kdy si křesťané připomínají ukřižování Krista, budou všechny obchody otevřené. Na Velikonoční pondělí...

Další z rubriky

Špičkování e-shopů pokračuje. Alzák tentokrát v reklamě zaplácnul Mall

Alza.cz

Pošťuchování mezi e-shopy s elektronikou Alza.cz a CZC.cz už probíhá téměř rok. Donedávna však bylo v podstatě...

Pletení pomlázek je dodnes rodinná tradice. Vydělávají na nich řetězce

ČESKO. Světové agentury zaznamenaly i české pojetí Velikonoc. Muž s velkou...

Obejít známé a sousedy, pomlázkou zajistit, že ženy ani ­dívky příští rok neuschnou, a vykoledovat si kraslice. Tato...

Petka je nepřítel číslo 1. Ale lidé v ní vodu chtějí, říká pan Ondrášovka

Libor Duba, generální ředitel výrobce nápojů Ondrášovka

Libor Duba šéfuje Ondrášovce už desátým rokem. Nejostřeji vystupuje proti poslednímu návrhu jedničky na trhu,...

Najdete na iDNES.cz