Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Cena rozhoduje. Elektromobily Čechy lákají, musely by ale zlevnit

  12:07aktualizováno  12:07
Plných 32 procent Čechů by při nákupu automobilu rádo zvolilo alternativní pohon, pokud by jeho cena byla vyšší jen o desetinu oproti běžným vozům. Vyplývá to z průzkumu společnosti KPMG Česká republika, který provedla společně s agenturou Focus. Hybridní pohon by volilo 15 procent Čechů, elektromobil 13 procent.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MF DNES

Z průzkumu, který proběhl na reprezentativním vzorku 993 aktivních řidičů, dále vyplynulo, že nejvíce Čechů (18 procent) odmítá pohon na bionaftu. Přes 16 procent by pak nechtělo vodíkový pohon. „Ve vztahu k alternativním pohonům je určitě pozitivní, že Češi jsou ochotni si připlatit. Současně jsou ale velmi citliví na cenu, ta by proto měla být pouze mírně vyšší,“ komentuje výsledky průzkumu Jan Linhart z KPMG Česká republika, odpovědný za automobilový sektor.

Baterie prudce zlevňují. Elektrická auta budou brzy levnější než benzinová

Současné ceníky automobilek nabízejí hybridní vozy většinou o 25 až 50 procent dráže než běžné verze se spalovacími motory. U některých modelů, jako je třeba Toyota RAV4, se ale ceny hybridu dostaly už pod úroveň naftového motoru.

Mezi fanoušky alternativních pohonů převažují častěji ženy (58 procent) a mladší lidé ve věku 18 až 34 let (45 procent). Pro řidiče preferující elektromobily a auta s hybridním pohonem je oproti ostatním skupinám méně důležitá předchozí zkušenost, výkon, vzhled vozu i jeho značka. Navíc mají nadprůměrně kladný vztah ke sdílení aut více uživateli.

Průzkum také ukazuje, že značná část fanoušků je mezi uživateli starších vozů. Lze tedy očekávat, že část z nich bude i u vozů s alternativním pohonem čekat na to, až se objeví na trhu s ojetými vozy. „Pro výrobce to znamená, že nyní budou muset zaujmout zákazníky, kteří se k vozům s alternativním pohonem staví neutrálně,“ tvrdí Linhart. Plných 66 respondentů ale připustilo, že by pro ně byl alternativní pohon vhodný. Čtvrtina respondentů předpokládá dotační zvýhodnění ze strany státu a pět procent by chtělo při koupi daňové úlevy.

Dobíjecí stanice nestačí

Elektromobil považuje pro sebe za vhodný plných 45 procent dotázaných řidičů. Jako největší minus ale označují nedostatečnou síť dobíjecích stanic. Momentálně je v ČR k dispozici 327 veřejných stanic, z toho 68 rychlonabíjecích. „Tento počet již přestává stačit a často se u nich dělají fronty,“ řekl předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec.

Vláda navrhla úlevy pro elektromobily, na dálnici by směly bez známky

Nabíjením elektromobilu jsou čeští řidiči ochotni v průměru strávit až 46 minut. Z řidičů, kteří plánují koupi vozu v příštích 12 měsících, se ale pro elektromobil rozhodne jen zanedbatelných 0,4 procenta. Preferovaný je v 61 procentech benzinový pohon, ve 28 procent naftový motor. V pěti procentech případů pak LPG, tři procenta tuzemských řidičů si plánují pořídit automobil s hybridním pohonem a dvě procenta s CNG.

Z průzkumu tak vyplývá, že výrazně klesá zájem o pohon na plyn. Nejčastější výtkou na adresu „plynových“ pohonů je nemožnost parkovat vůz v podzemních garážích a často také otázka bezpečnosti. Mezi jeho největšími výhodami pak respondenti zmiňují nízké náklady na provoz, respektive nízkou cenu paliva.

Reálné stáří aut je jen 13 let

Najděte si nejvýhodnější povinné ručení právě teď

ilustrační obrázek k povinnému ručení

povinné ručení

Průzkum se také zaměřil na skutečné stáří aut v českých domácnostech. Reálný průměr činí 13 let, zatímco statistika Svazu dovozců automobilů uvádí 15 let. To je způsobeno tím, že ve statistikách figurují i staré vozy, které se už v provozu vyskytují jen výjimečně. Hodnota 70 procent tuzemských automobilů je ale nižší než 100 000 korun, 66 procent z nich má benzinový motor, 31 procent naftový a tři procenta pohon na LPG.

Každá česká domácnost statisticky vlastní průměrně 1,55 vozu. Přibližně polovina těch, kteří plánují nákup nového auto, chtějí, aby stálo do 200 tisíc korun. Jen 8 procent dotázaných hodlá utratit za automobil více než 500 tisíc korun. Více než polovina Čechů (63 procent) si chce příští vůz koupit jako ojetý.  

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

ilustrační snímek

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od...

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou...

Tisíc koní pod kapotou: liga výjimečných hypersportů si pomáhá elektřinou

Rimac C_Two

Pokud máte dost peněz, nemusíte jezdit jen tříválci. Našli jsme pro vás auta s víc než tisícovkou...

Unikátní test čtyř typů motorů: Elektromobil se nevyplatí, vede klasika

Test 4 ruzných typů motorů

O elektromobilitě se hodně mluví, ale v běžném provozu se takové auto nevyplatí. Jak je na tom...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

VW dostane na Slovensku pobídky na výrobu součástek pro elektromobily

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská vláda schválila pobídky za 5,04 milionu eur (téměř 126 milionů korun) slovenské divizi...

Pro VW jsou elektroauta nutnost. Bez dotací se pořádně nerozjedou

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Exkluzivně Koncern Volkswagen mohutně naskakuje na vlnu elektromobility. Značka začíná prodávat svůj první...

Koronavirus

Nový typ koronaviru SARS-CoV-2 způsobující onemocnění COVID-19 se z Čínského města Wu-Chan rozšířil do více než 40 dalších zemí.

  • Nejčtenější

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Rakousko pobavil „křečkující“ muž v plynové masce, nákup ani neodvezl

Nákaza wuchanským koronavirem se v posledních dnech rozšířila do mnohých evropských zemí. Někteří lidé proto začínají...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Panický nákup i o hmotnosti 600 kilo. Košík.cz proto omezuje objednávky

E-shop s potravinami Košík.cz omezuje maximální hmotnost nákupů, které zákazníkům dováží. Reaguje tak na paniku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opatření proti koronaviru odrazují turisty, letní zájezdy jsou v ohrožení

Statisíce neprodaných zájezdů a čeští turisté trávící dovolenou doma. To může být obrázek letošního léta, pokud se...

Premium

Luxusní auta a vily. Pohádkový život utnula mladíkům až policie

Jakubovi O. bylo dvacet let, když založil firmu J.O. Investment a začal podnikat. Po třech letech jezdil v kabrioletu...

Premium

Lhaní se dá naučit. Emoce se však obelhat nedají, radí kriminální psycholog

Naproti vám sedí podezřelý. Říká pravdu, nebo lže? Kriminální psycholog Ondrej Kubík ví, jak u výslechu přečíst mysl...

Premium

Dojemná záchrana? Nikoliv. MF DNES odhalila síť černého byznysu se psy

Líbivá záchrana psů z nevhodných podmínek je skvělý byznys. Na jeho financování se podílí česká i německá veřejnost....

  • Další z rubriky

Češi začínají panikařit. Vykupují těstoviny i čističe, klidně i za 20 tisíc

Část regálů v prodejně Lidl na pražské Zbraslavi je poloprázdná. Lidé vykoupili konzervy s gulášem, ale také některé...

Státní pokladní Schillerová zvažuje, že odloží a sníží digitální daň

Nově zaváděná takzvaná digitální daň by mohla platit o půl roku později, tedy až od příštího roku. Její sazba by mohla...

Bankéřům je v Česku hej. Čtyři největší finanční domy vydělaly 62 miliard

Tuzemské banky za sebou mají další úspěšný rok. Celkový zisk čtveřice největších bank působících na českém trhu za...

Medu se loni vyrobilo nejméně za pět let, cena zatím neroste

Produkce medu v Česku loni klesla. Včelstva vyprodukovala 8260 tun medu, což je nejméně za posledních pět let. Ve...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz