Cena rozhoduje. Elektromobily Čechy lákají, musely by ale zlevnit

  12:07aktualizováno  12:07
Plných 32 procent Čechů by při nákupu automobilu rádo zvolilo alternativní pohon, pokud by jeho cena byla vyšší jen o desetinu oproti běžným vozům. Vyplývá to z průzkumu společnosti KPMG Česká republika, který provedla společně s agenturou Focus. Hybridní pohon by volilo 15 procent Čechů, elektromobil 13 procent.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MF DNES

Z průzkumu, který proběhl na reprezentativním vzorku 993 aktivních řidičů, dále vyplynulo, že nejvíce Čechů (18 procent) odmítá pohon na bionaftu. Přes 16 procent by pak nechtělo vodíkový pohon. „Ve vztahu k alternativním pohonům je určitě pozitivní, že Češi jsou ochotni si připlatit. Současně jsou ale velmi citliví na cenu, ta by proto měla být pouze mírně vyšší,“ komentuje výsledky průzkumu Jan Linhart z KPMG Česká republika, odpovědný za automobilový sektor.

Baterie prudce zlevňují. Elektrická auta budou brzy levnější než benzinová

Současné ceníky automobilek nabízejí hybridní vozy většinou o 25 až 50 procent dráže než běžné verze se spalovacími motory. U některých modelů, jako je třeba Toyota RAV4, se ale ceny hybridu dostaly už pod úroveň naftového motoru.

Mezi fanoušky alternativních pohonů převažují častěji ženy (58 procent) a mladší lidé ve věku 18 až 34 let (45 procent). Pro řidiče preferující elektromobily a auta s hybridním pohonem je oproti ostatním skupinám méně důležitá předchozí zkušenost, výkon, vzhled vozu i jeho značka. Navíc mají nadprůměrně kladný vztah ke sdílení aut více uživateli.

Průzkum také ukazuje, že značná část fanoušků je mezi uživateli starších vozů. Lze tedy očekávat, že část z nich bude i u vozů s alternativním pohonem čekat na to, až se objeví na trhu s ojetými vozy. „Pro výrobce to znamená, že nyní budou muset zaujmout zákazníky, kteří se k vozům s alternativním pohonem staví neutrálně,“ tvrdí Linhart. Plných 66 respondentů ale připustilo, že by pro ně byl alternativní pohon vhodný. Čtvrtina respondentů předpokládá dotační zvýhodnění ze strany státu a pět procent by chtělo při koupi daňové úlevy.

Dobíjecí stanice nestačí

Elektromobil považuje pro sebe za vhodný plných 45 procent dotázaných řidičů. Jako největší minus ale označují nedostatečnou síť dobíjecích stanic. Momentálně je v ČR k dispozici 327 veřejných stanic, z toho 68 rychlonabíjecích. „Tento počet již přestává stačit a často se u nich dělají fronty,“ řekl předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec.

Vláda navrhla úlevy pro elektromobily, na dálnici by směly bez známky

Nabíjením elektromobilu jsou čeští řidiči ochotni v průměru strávit až 46 minut. Z řidičů, kteří plánují koupi vozu v příštích 12 měsících, se ale pro elektromobil rozhodne jen zanedbatelných 0,4 procenta. Preferovaný je v 61 procentech benzinový pohon, ve 28 procent naftový motor. V pěti procentech případů pak LPG, tři procenta tuzemských řidičů si plánují pořídit automobil s hybridním pohonem a dvě procenta s CNG.

Z průzkumu tak vyplývá, že výrazně klesá zájem o pohon na plyn. Nejčastější výtkou na adresu „plynových“ pohonů je nemožnost parkovat vůz v podzemních garážích a často také otázka bezpečnosti. Mezi jeho největšími výhodami pak respondenti zmiňují nízké náklady na provoz, respektive nízkou cenu paliva.

Reálné stáří aut je jen 13 let

Najděte si nejvýhodnější povinné ručení právě teď

ilustrační obrázek k povinnému ručení

povinné ručení

Průzkum se také zaměřil na skutečné stáří aut v českých domácnostech. Reálný průměr činí 13 let, zatímco statistika Svazu dovozců automobilů uvádí 15 let. To je způsobeno tím, že ve statistikách figurují i staré vozy, které se už v provozu vyskytují jen výjimečně. Hodnota 70 procent tuzemských automobilů je ale nižší než 100 000 korun, 66 procent z nich má benzinový motor, 31 procent naftový a tři procenta pohon na LPG.

Každá česká domácnost statisticky vlastní průměrně 1,55 vozu. Přibližně polovina těch, kteří plánují nákup nového auto, chtějí, aby stálo do 200 tisíc korun. Jen 8 procent dotázaných hodlá utratit za automobil více než 500 tisíc korun. Více než polovina Čechů (63 procent) si chce příští vůz koupit jako ojetý.  

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobily jsou pro zámožné. 80 % se prodá v bohatých zemích Evropy

Ostravská firma Velor-X-Trike představila elektrické tříkolky a čtyřkolky,...

Paretovo pravidlo platí ve všech oblastech života. A i na evropském trhu s elektromobily pokřiveném...

Elektrická škodovka na obzoru, svezli jsme se jejím dvojčetem

Seat e-Mii

Nejmenší škodovka bude prvním sériově vyráběným elektromobilem české značky. S dvojčetem...

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Prodat MUS byla priorita. Kupující nebyl nedůvěryhodný, zaznělo u soudu

Obviněný Jiří Diviš (vlevo) míjí exministra financí Pavla Mertlíka cestou do...

Přímý prodej státního podílu v Mostecké uhelné společnosti vnímala vláda Miloše Zemana jako ekonomicky nejvýhodnější,...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Banky hlásí další „dobrý ročník“. Za čtvrt roku vydělaly 18 miliard

Ilustrační snímek

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním čtvrtletí stoupl čistý zisk meziročně o 128 milionů na 18,34 miliardy korun....

Najdete na iDNES.cz