Rozdělování peněz na podporu elektromobility leží na bedrech čtyř ministerstev. Zatímco resort dopravy buduje veřejné rychlodobíjecí stanice, ministerstva životního prostředí a pro místní rozvoj dotují nákup vozidel na alternativní pohon obcím a městům a nakonec ministerstvo průmyslu finančně podporuje v nákupu elektromobilů firmy. Ne ale všechny. Pouze ty, které nesídlí v Praze.
Resort průmyslu plánuje vyhlásit do konce roku další, v pořadí už pátou výzvu pro podávání žádostí na nákup nabíječek do firemních areálů, elektrických aut, minibusů nebo menších nákladních aut za celkem 50 milionů korun. „Zahájení příjmu žádostí plánuje na 6. ledna 2020 a ukončení na 28. května 2020,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová.
Proti předchozím kolům je letos ministerstvo poněkud šetrnější. Na konci loňského roku totiž firmám nabídlo stomilionovou dotaci a v létě 2017 rozdávalo 60 milionů korun.
Jak s domácím nabíjením
Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP Zdeňka Petzla by firmy přitom spíše než přímou podporu ocenily pobídky v jiné formě, které by zároveň tolik nezatěžovaly státní pokladnu. „Konkrétně navrhujeme například vyjasnění podmínek vyúčtování domácího dobíjení služebních vozů či instalaci firemních dobíječek. Také snížení povinného odvodu za soukromé použití firemního vozidla pro elektromobily z jednoho procenta na polovinu či zavedení zrychlených odpisů pro elektromobily a infrastrukturu,“ uvedl Petzl.
Právě obměna firemních flotil je podle sdružení automobilových výrobců nejrychlejší cesta k rozšíření elektromobility. Sedm z deseti nových aut v Česku totiž kupují firmy. V případě elektromobilů, které jsou pro většinu lidí příliš drahé, je podíl firemních zákazníků dokonce 90 procent.
|
V řadě evropských zemí nicméně mohou částky v tisících eur na nákup nebo následný provoz elektrovozu čerpat i běžní kupující. Obvyklým benefitem je například nulové DPH při pořizování bezemisního vozidla, které platí například v Norsku nebo v Rakousku. Další země zájemcům o pořízení bateriových elektromobilů nebo hybridů do zásuvky odpouštějí část daní. Nejštědřejší je v tomto ohledu podle Auto SAP Nizozemsko, kde se úspora na daních a dalších poplatcích pohybuje během prvních let provozu elektromobilu kolem 19 tisíc eur (zhruba 490 tisíc korun).
Šest tisíc eur a další čtyři tisíce ve formě šrotovného za staré dieselové auto zájemcům o elektromobil nabízí Francie, Maďarsko pak na nákup elektromobilů poskytuje 21procentní slevu.
Devět set automobilů, devadesát autobusů
České úřady k říjnu letošního roku podpořily z evropských dotací pořízení více devíti set elektromobilů a téměř devíti desítek elektrických autobusů. Větší část peněz směřujících na obnovu vozidlového parku dopravních podniků přitom stále směřuje k autobusům na stlačený zemní plyn (CNG). „Z 5,9 miliardy korun, které MMR v posledních letech na nákup nízkoemisních vozidel rozdalo, města a kraje pořídily zmíněných 89 elektrobusů, 417 autobusů na CNG, 152 trolejbusů a 41 tramvají,“ uvedl mluvčí resortu Vilém Frček.
Před dvěma týdny přitom ministerstvo uzavřelo příjem žádostí na nákup dalších vozidel pro území Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje. Zájem o příspěvek mnohonásobně překročil rozpočet dotační výzvy. „Místo předpokládané miliardy korun se na úřadu sešly žádosti za celkem 4,6 miliardy korun,“ dodal Frček.
Ne o všechny státem nabízené peníze mají města i firemní investoři zájem. Vloni například ministerstvo dopravy vyplatilo zájemcům jen čtvrtinu z nabízených sto milionů korun na výstavbu sítě dobíjecích stanic mimo hlavní silniční tahy. Úspěšnější byl resort naopak při hledání partnera, který postaví páteřní síť 125 rychlodobíječek.
V soutěži nakonec uspěla společnost ČEZ, která náklady na jednu dobíjecí stanici vyčíslila zhruba na milion korun. Osmdesátiprocentní úspěšnosti dosáhl i nedávno ukončený příjem žádostí na ministerstvu životního prostředí. Z nabízených sta milionů korun se do konce září přihlásilo o dotaci na pořízení vozidla s alternativním pohonem 175 žadatelů. Kromě tří z nich přitom většina měst a obcí, pro které je program určený, žádala o peníze právě na nákup elektromobilu.
„Z celkem požadovaných 79,4 milionu korun tak na nákup vozidel na elektrický pohon bude směřovat 75,1 milionu korun,“ dodala mluvčí Lucie Früblingová ze Státního fondu životního prostředí. Nová elektrovozidla si Češi, respektive firmy začaly pořizovat po roce 2009. Ke konci letošního září eviduje Svaz dovozců automobilů (SDA) v Česku necelých 2 300 registrací nových elektroaut. Pořízení téměř každého druhého vozidla bylo podpořeno z veřejných peněz.
Zatímco města, firmy nebo instituce mohou na jejich nákup žádat dotaci, soukromí majitelé se musí spokojit s bezplatnou dálniční známkou nebo parkováním zadarmo. „Dali jsme z evropských peněz 1,2 miliardy korun na výstavbu dobíjecí infrastruktury. Další peníze jdou z národních zdrojů na infrastrukturu pro obce. Dáváme dotace na nákup elektrovozů pro obce a pro podnikatele, nikoliv pro fyzické osoby,“ shrnul přístup k podpoře elektromobility letos na jaře premiér Andrej Babiš.