Dotace na elektroauta: městům miliardy, firmám miliony, lidem zatím nic

  5:00aktualizováno  5:00
Česko rozdává v dotacích na pořízení elektromobilů stamiliony, ale pouze městům a firmám. Občané přijdou zkrátka. I tak je ale podle výrobců státní podpora bezemisních technologií v dopravě nedostatečná. To se odráží i v malém podílu aut s alternativním pohonem na celkové skladbě tuzemského vozového parku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Rozdělování peněz na podporu elektromobility leží na bedrech čtyř ministerstev. Zatímco resort dopravy buduje veřejné rychlodobíjecí stanice, ministerstva životního prostředí a pro místní rozvoj dotují nákup vozidel na alternativní pohon obcím a městům a nakonec ministerstvo průmyslu finančně podporuje v nákupu elektromobilů firmy. Ne ale všechny. Pouze ty, které nesídlí v Praze.

Resort průmyslu plánuje vyhlásit do konce roku další, v pořadí už pátou výzvu pro podávání žádostí na nákup nabíječek do firemních areálů, elektrických aut, minibusů nebo menších nákladních aut za celkem 50 milionů korun. „Zahájení příjmu žádostí plánuje na 6. ledna 2020 a ukončení na 28. května 2020,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová.

Proti předchozím kolům je letos ministerstvo poněkud šetrnější. Na konci loňského roku totiž firmám nabídlo stomilionovou dotaci a v létě 2017 rozdávalo 60 milionů korun.

Jak s domácím nabíjením

Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Auto SAP Zdeňka Petzla by firmy přitom spíše než přímou podporu ocenily pobídky v jiné formě, které by zároveň tolik nezatěžovaly státní pokladnu. „Konkrétně navrhujeme například vyjasnění podmínek vyúčtování domácího dobíjení služebních vozů či instalaci firemních dobíječek. Také snížení povinného odvodu za soukromé použití firemního vozidla pro elektromobily z jednoho procenta na polovinu či zavedení zrychlených odpisů pro elektromobily a infrastrukturu,“ uvedl Petzl.

Právě obměna firemních flotil je podle sdružení automobilových výrobců nejrychlejší cesta k rozšíření elektromobility. Sedm z deseti nových aut v Česku totiž kupují firmy. V případě elektromobilů, které jsou pro většinu lidí příliš drahé, je podíl firemních zákazníků dokonce 90 procent.

  • 50 milionů korun je částka, kterou úřady chtějí aktuálně podpořit elektromobilitu.
  • 1,2 miliardy korun šlo na infrastrukturu z peněz EU.

V řadě evropských zemí nicméně mohou částky v tisících eur na nákup nebo následný provoz elektrovozu čerpat i běžní kupující. Obvyklým benefitem je například nulové DPH při pořizování bezemisního vozidla, které platí například v Norsku nebo v Rakousku. Další země zájemcům o pořízení bateriových elektromobilů nebo hybridů do zásuvky odpouštějí část daní. Nejštědřejší je v tomto ohledu podle Auto SAP Nizozemsko, kde se úspora na daních a dalších poplatcích pohybuje během prvních let provozu elektromobilu kolem 19 tisíc eur (zhruba 490 tisíc korun).

Šest tisíc eur a další čtyři tisíce ve formě šrotovného za staré dieselové auto zájemcům o elektromobil nabízí Francie, Maďarsko pak na nákup elektromobilů poskytuje 21procentní slevu.

Devět set automobilů, devadesát autobusů

České úřady k říjnu letošního roku podpořily z evropských dotací pořízení více devíti set elektromobilů a téměř devíti desítek elektrických autobusů. Větší část peněz směřujících na obnovu vozidlového parku dopravních podniků přitom stále směřuje k autobusům na stlačený zemní plyn (CNG). „Z 5,9 miliardy korun, které MMR v posledních letech na nákup nízkoemisních vozidel rozdalo, města a kraje pořídily zmíněných 89 elektrobusů, 417 autobusů na CNG, 152 trolejbusů a 41 tramvají,“ uvedl mluvčí resortu Vilém Frček.

Před dvěma týdny přitom ministerstvo uzavřelo příjem žádostí na nákup dalších vozidel pro území Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje. Zájem o příspěvek mnohonásobně překročil rozpočet dotační výzvy. „Místo předpokládané miliardy korun se na úřadu sešly žádosti za celkem 4,6 miliardy korun,“ dodal Frček.

Ne o všechny státem nabízené peníze mají města i firemní investoři zájem. Vloni například ministerstvo dopravy vyplatilo zájemcům jen čtvrtinu z nabízených sto milionů korun na výstavbu sítě dobíjecích stanic mimo hlavní silniční tahy. Úspěšnější byl resort naopak při hledání partnera, který postaví páteřní síť 125 rychlodobíječek.

V soutěži nakonec uspěla společnost ČEZ, která náklady na jednu dobíjecí stanici vyčíslila zhruba na milion korun. Osmdesátiprocentní úspěšnosti dosáhl i nedávno ukončený příjem žádostí na ministerstvu životního prostředí. Z nabízených sta milionů korun se do konce září přihlásilo o dotaci na pořízení vozidla s alternativním pohonem 175 žadatelů. Kromě tří z nich přitom většina měst a obcí, pro které je program určený, žádala o peníze právě na nákup elektromobilu.

„Z celkem požadovaných 79,4 milionu korun tak na nákup vozidel na elektrický pohon bude směřovat 75,1 milionu korun,“ dodala mluvčí Lucie Früblingová ze Státního fondu životního prostředí. Nová elektrovozidla si Češi, respektive firmy začaly pořizovat po roce 2009. Ke konci letošního září eviduje Svaz dovozců automobilů (SDA) v Česku necelých 2 300 registrací nových elektroaut. Pořízení téměř každého druhého vozidla bylo podpořeno z veřejných peněz.

Zatímco města, firmy nebo instituce mohou na jejich nákup žádat dotaci, soukromí majitelé se musí spokojit s bezplatnou dálniční známkou nebo parkováním zadarmo. „Dali jsme z evropských peněz 1,2 miliardy korun na výstavbu dobíjecí infrastruktury. Další peníze jdou z národních zdrojů na infrastrukturu pro obce. Dáváme dotace na nákup elektrovozů pro obce a pro podnikatele, nikoliv pro fyzické osoby,“ shrnul přístup k podpoře elektromobility letos na jaře premiér Andrej Babiš.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Nová Škoda Octavia čtvrté generace

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených...

Německo tlačí elektromobilitu, zvýšilo dotace. Polovinu zaplatí automobilky

BMW i3

Německo zvýší dotace na nákup elektromobilů až na 6 000 eur, to je 153 tisíc korun. Vyplácet se...

VW stahuje všechny volné peníze, do elektromobility vrazí bilion a půl

Volkswagen ID.3 je v Praze.

VIDEO Německý koncern Volkswagen v letech 2020 až 2024 vloží do elektromobility a digitalizace 60 miliard...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Volkswagen ID.3 je v Praze.

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři...

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Automobilka Škoda Auto představila 9. září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu nad...

VIDEO Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše...

  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Solární panely už nejsou sexy. Stát jejich podporu výrazně přiškrtí

Snižovat emise v energetice chce Česko zejména cestou úspor před podporou obnovitelných zdrojů. Jejich oblibě nepřidává...

Bývalý klášter svatého Gabriela v Praze koupila od pošty skupina Cimex

Bývalý klášter svatého Gabriela v Praze na Smíchově kupuje od České pošty realitní skupina Cimex. Portálu E15 to řekl...

Premium

Přirážka pro nejbohatší. Na solidární dani zaplatili 5,5 miliardy

Výběr solidární daně narazil na své možnosti. Nejbohatších jeden a čtvrt procenta Čechů platí skoro pětinu všech daní z...

Firmy si za levnou sílu připlatí, zvýšení minimální mzdy prospěje státní kase

Ať vzroste pro příští rok minimální mzda o sedm stovek, nebo o šestnáct, hlavním vítězem bude na první pohled stát....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz