ČEZ postaví v Česku 125 dobíjecích stanic. V provozu budou za dva a půl roku

  1:00aktualizováno  1:00
Evropská unie, stát i soukromé firmy pumpují stovky milionů korun do výstavby nových dobíjecích stanic. Cíl je jasný: lidé se nesmějí bát, že si nebudou mít kde dobít, když jejich elektromobilu dojde při cestě za město šťáva. V Česku najdeme 125 nových dobíjecích stanic.
Dobíjecí stanice

Dobíjecí stanice | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Společnost ČEZ aktuálně získala z evropských peněz v rámci Operačního programu Doprava příspěvek na vybudování dalších 125 veřejných rychlodobíjecích stanic napříč Českem.

Projekt počítá s rozpočtem téměř 129 milionů korun. Dotace má pokrýt maximálně 60 procent nákladů, zbytek platí ČEZ. Všech 125 nových stanic má být v provozu nejpozději za dva a půl roku.

ČEZ před dvěma týdny otevřel svou stou rychlodobíjecí stanici, k tomu provozuje ještě zhruba šedesát běžných dobíječek. „Nyní stavíme tempem jedné dobíjecí stanice týdně a toto tempo chceme ještě zrychlit. Do konce roku chceme mít v naší síti přes dvě stovky dobíječek,“ říká ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.

Paralelně bude firma pokračovat ve výstavbě dalších stanic z vlastních prostředků a z dvojice grantů evropského programu CEF, který pokrývá hlavní dopravní tahy.

Stavět nové stanice rychlým tempem – často i za evropské peníze – se chystají i další firmy.

Za Prahu elektromobilní, volají organizace. Přibudou desítky stanic

„Provozujeme 71 stanic, což znamená 111 dobíjecích bodů. Do roku 2022 plánujeme toto číslo alespoň ztrojnásobit,“ říká mluvčí energetické společnosti PRE Petr Holubec. Firma uspěla v předchozí výzvě zmíněného operačního programu výstavby páteřní sítě rychlodobíječek.

Vedle toho ještě staví metropolitní síť PRE, což bude 112 standardních dobíjecích stanic v rezidenčních a sídlištních zónách Prahy. „A máme v přípravě ještě další obdobné projekty, abychom byli dostatečně připraveni na nástup elektromobility,“ dodává Holubec.

Další energetická firma, E.ON, má v Česku aktuálně 29 rychlodobíječek. „Během letošního roku počítáme s výstavbou minimálně dalších 15 rychlodobíjecích stanic a jedné ultrarychlodobíjecí stanice s výkonem 150 kilowattů. Tu bychom rádi vystavěli během letošního podzimu. 

Do roku 2020 plánujeme spustit 50 rychlodobíjecích stanic a čtyři ultrarychlé, zejména v blízkosti významných silničních koridorů, například u dálnic D1, D2, D5 nebo D8,“ říká vedoucí služeb mobility ve společnosti E.ON Martin Klíma.

Dobíječky s vyšším výkonem 150 kilowattů plánuje stavět i ČEZ. První pilotní by měla vzniknout někdy na přelomu roku, během příštího roku budou přibývat další. Stejně jako další firmy nyní staví rychlodobíječky s výkonem 50 kilowattů.

Dva a půl tisíce elektromobilů

Podle Evropské komise v průměru vychází, že na deset elektromobilů je třeba jeden veřejný dobíjecí bod, aby se u něj všichni zájemci stihli vystřídat. „Dobíjecí stanice musejí růst stejným tempem jako počet elektromobilů,“ říká ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani. 

Aktuálně by tak mohl celkový počet dobíječek, kterých je v Česku kolem čtyř stovek, stačit. Od roku 2009 bylo registrováno téměř dva a půl tisíce aut s čistě elektrickým pohonem.

Kolik v Česku jezdí elektroaut (31.7.2019)

Problém je ale nerovnoměrné rozmístění dobíjecích stanic. Nyní se koncentrují zejména ve větších městech a kolem hlavních dálničních tahů. To mohou částečně vyřešit právě evropské peníze, programy počítají s pokrytím všech okresů.

„Bariéra do dvou let zmizí, dobíjecích stanic bude dostatek. Navíc průměrný český automobilista ujede denně 50 kilometrů, na to úplně stačí domácí dobíječka. Druhá překážka je v ceně vozů. Ale i to se změní – bude klesat cena baterií, začne se splácet vývoj a se zvyšující se konkurencí přijde i snížení ceny,“ vysvětluje Klíma.

Navíc, pokud se naplní předpovědi a sny mnohých politiků a expertů, počet elektromobilů v nejbližších letech raketově vzroste. Jen za první pololetí bylo registrováno 360 elektrovozů, o 13 procent víc než ve stejném období loni. Nově registrovaným elektroautům podle statistik Svazu dovozců automobilů vévodí Nissan s 87 vozy, následuje BMW a Volskwagen.

Národní akční plán čisté mobility, který vláda schválila před čtyřmi lety, počítá s tím, že v roce 2023 bude v Česku 500 rychlodobíječek a 800 běžných nabíjecích stanic. 

Pravděpodobně jich však vznikne ještě víc. „V mezidobí došlo k výraznému poklesu nákladů na pořízení tohoto typu dobíjecích stanic. Náš aktuální odhad je, že počet podpořených běžných dobíjecích stanic může oproti původnímu odhadu víc než zdvojnásobit. Bude však záležet na zájmu ze strany žadatelů,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Dobíječky už jim nestačí. Energetické firmy se vrhají na prodej elektroaut

Smysl má podle ní budovat oba typy stanic. „Rychlodobíjecí stanice vytvoří páteřní síť, která umožní cestování elektromobily napříč republikou. Auta se na nich dobíjí na 80 procent kapacity a stanice budou sloužit k zajištění průjezdnosti,“ říká Rezková. Klasické stanice zase zajistí plošné pokrytí a mohou se hodit například řidičům, kteří zaparkují na několik hodin u nádraží či odstavného parkoviště na kraji města a pak pokračují veřejnou dopravou.

Jedním z problémů je podle Holubce nejednotný přístup k výstavbě dobíjecích stanic. „Postup pro povolení dobíjecí stanice a vyhrazení parkovacího stání není jednotný. A to i na úrovni jednotlivých městských částí. Proto trvá zbudovat dobíjecí stanici pro elektromobily neúměrně dlouho. Pro představu, někde i dva roky,“ upozorňuje Holubec.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cupra Tavascan potvrzuje podobu nové elektrické škodovky

Nový elektrokoncept automobilky SEAT: Cupra Tavascan

VIDEO Seat občas představí něco, co se následně ukáže jako kromobyčejně pozoruhodné. To může být také...

Slováci budou mít obchod s teslami pravděpodobně dřív než Češi

Tesla Model X P90D Ludicrous

VIDEO Nejbližší místa, kde se dají oficiální cestou koupit elektromobily americké značky Tesla, jsou pro...

Do deseti let bude polovina mercedesů na elektřinu, říká nový šéf Daimleru

Källenius odhaluje studii Vision EQS: superluxusního vozu, který se bude...

VIDEO Exkluzivně O tom, zda elektromobily někdy zlevní na úroveň vozů se spalovacím motorem, jakou šanci má vodík, o...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Německo chystá daň na podporu elektroaut, nafta podraží o 13 korun

Ilustrační snímek

Litr nafty bude brzy stát v Německu 1,80 eur, tedy nějakých 47 korun. Příčinou zdražení má být daň...

Porsche Taycan Turbo nemá turbo a tesle neujede

Nové Porsche Taycan

VIDEO Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) První elektromobil značky Porsche zneužívá název Turbo a stejně mu to není nic platné. Ačkoliv má...

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

S šípkovou, nebo se zelím? Zvěřiny je moc, končí i v krmivech pro mazlíčky

Myslivci i zpracovatelé zvěřiny zažívají vrchol sezony. Maso divočáků, srnců či jelenů však v tuzemsku příliš oblíbené...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Ochranný svaz autorský slaví 100 let, v Rozstřelu promluví jeho šéf

Ochranný svaz autorský, takzvaná OSA, letos v říjnu slaví sto let od svého založení. Přestože s ní jako s organizací...

Dotace na elektroauta: městům miliardy, firmám miliony, lidem zatím nic

Česko rozdává v dotacích na pořízení elektromobilů stamiliony, ale pouze městům a firmám. Občané přijdou zkrátka. I tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz