ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na...

ČEZ aktuálně nabízí pět modelů elektromobilů od tří značek: Volkswagen (na fotce) Hyundai a Nissan. | foto: ČEZ Prodej

Dobíječky už jim nestačí. Energetické firmy se vrhají na prodej elektroaut

  • 82
Před pár lety se energetické firmy vrhly na stavbu dobíjecích stanic pro elektromobily či fotovoltaických panelů na střechách. A teď postoupily o krok dál. Chtějí prodávat elektroauta drobným klientům.

ČEZ spolu s vozy – aktuálně je v nabídce pět modelů od tří značek Hyundai, Nissan a Volkswagen – nabízí domácí nabíjecí stanice (wallboxy), které ve srovnání s klasickou zásuvkou zkrátí dobu nabíjení vozu až na polovinu. Energetická firma navíc proměří, zda je domácí síť pro provoz wallboxu dimenzovaná.

„Elektromobil se začíná profilovat jako městské auto – pro nákupy, vyzvedávání dětí, krátké jízdy. Tomu se přizpůsobují i radnice. Některé zavádějí parkování elektromobilů zdarma, uvažuje se o možnosti využívat přednostních pruhů. A je to i trendová záležitost, někteří lidé chtějí dát najevo, že jdou s dobou, že se chovají ekologicky,“ vysvětluje důvody nového byznysu šéf ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Byť ČEZ nabídne zároveň financování koupě elektromobilu prostřednictvím úvěru, řadu lidí stále může odradit jeho vysoká cena. Nejlevnější auto v nabídce, Hyundai Ioniq, vyjde na 920 tisíc. To, že zpočátku nejspíš nepůjde zrovna o prodejní trhák, si však uvědomuje i Kadlec.

„Ohledně cílů jsme realističtí. Pokud jde o ČEZ Prodej, v tuto chvíli cílíme na desítky prodaných kusů ročně. Ale u ČEZ ESCO, které elektromobily už nějaký čas poskytuje firmám a obcím, jsou cíle vyšší. A to i vzhledem k tomu, že lze na elektromobily pro firmy a obce získat dotace, zatímco pro domácnosti to přinejmenším zatím neplatí,“ tvrdí Kadlec.

Podnikatelé s podporou

Mimopražští podnikatelé mohou získat na pořízení elektrovozu dotace z Operačního programu Podnikání a inovace. Podpora je pro malé podniky až 75 procent, pro střední 65 procent a pro velké 55 procent. Procenta se počítají z rozdílu ceny mezi elektromobilem a klasickým vozidlem. Veřejná správa může z jiného dotačního programu získat až 250 tisíc na osobní automobil a půl milionu na užitkový vůz.

Počet elektromobilů v Česku také díky tomu rok od roku roste. Loni bylo uvedeno do provozu sedm stovek aut, téměř dvojnásobek počtu z roku 2017.

Další energetické firmy se do prodeje aut koncovým zákazníkům podle zjištění MF DNES nehrnou. Zaměřují se hlavně na operativní leasing nebo pronájem vozů na alternativní pohon, a to hlavně pro firmy. „V oblasti elektromobility se soustředíme na firemní klientelu a ozelenění jejich vozových parků,“ říká mluvčí innogy Martin Chalupský.

GRAF: Vývoj prodeje elektromobilů v Česku

Před časem přišla innogy s projektem Flexiauto na sdílení elektromobilů pro firmy. „Mezi první zákazníky patří Makro nebo Letiště Praha,“ uvádí Chalupský. Celkově se firmy stále častěji zajímají o udržitelné podnikání a provoz flotil, ať už jde o elektroauta, či auta na CNG. „Prodejem ročních vozů z našeho vozového parku navíc podporujeme sekundární trh CNG vozidel,“ doplňuje Chalupský.

Další energetická firma, E.ON, vozy na CNG ani elektromobily neprodává ani nepronajímá. A ani tento byznys v dohledné době nechce rozjíždět. V následujících měsících však chce spustit službu pro firmy, která nabídne řešení elektromobility – od pořízení vozu až po dobíjení po celé republice.

Český trh zatím není připravený

E.ON loni participoval na pilotním projektu Elektra Cars, který nabídl první operativní leasing elektromobilů včetně dobíjení. Spolu se Sixt a HoppyGo také spustil pilotní test carsharingu v kombinaci s autopůjčovnou. „Oba projekty jsme vyhodnotili podobně – český trh zatím není na podobná řešení připravený. Ale dalo nám to možnost si model otestovat v praxi, nabyté zkušenosti jsme zužitkovali při přípravě nového produktu pro firmy,“ říká šéf oddělení služeb mobility E.ON Martin Klíma.

Celkově však energetické firmy alternativním pohonům věří. Například ČEZ má nyní 140 dobíjecích stanic a do konce roku chce dosáhnout dvou set. Zhruba polovinu tvoří rychlodobíječky, které umožní vozu nabít 80 procent kapacity baterie za 20 až 30 minut.

Firma innogy se letos díky akvizici sítě CNGvitall vrátila na pozici jedničky, pokud jde o plničky na stlačený zemní plyn. „Letos investujeme další desítky milionů korun do rozvoje sítě a postupně budeme otevírat nové lokality,“ říká Chalupský. V Česku jsou nyní zhruba dvě stovky plniček.


Elektromobil