Jsme „blackoutová“ elektrárna, řekl v Rozstřelu ředitel Chvaletic

  16:50aktualizováno  17. dubna 12:28
Česká republika je v případě rozsáhlých a nečekaných výpadků v dodávkách elektřiny soběstačná. Několikadenní blackout v tuzemsku podle energetického experta a ředitele elektrárny Chvaletice Václava Matyse nehrozí. Předejít tomu mají elektrárny, které mají certifikaci na takzvaný start ze tmy, zaznělo ve středečním Rozstřelu.

Případy, kdy se náhle domácnosti a firmy ocitly bez proudu, jsou známé i z okolních zemí. Blackout postihl části Německa, Nizozemska i Polska. „Výpadky mohou samozřejmě hrozit kdekoliv. Výhodou je, že energetická síť v Česku je poměrně hodně robustní a je na takové situace připravena,“ říká Matys. 

Zatímco občasné krátkodobé výpadky elektřiny zažil asi každý, kdo přečkal silnou bouřku na vesnici, rozsáhlé výpadky zná jen málokdo. V první fázi člověk zjistí, že nesvítí světla, nefunguje lednice. 

„Jenže pak člověk nenatankuje u benzinové pumpy nebo nevybere peníze v bankomatu. Lidé budou bez informací,“ dodává Matys. V České republice však takové scénáře podle něj nenastanou. V zemi jsou elektrárny, které mají certifikaci na takzvaný start ze tmy. 

Fotogalerie

Jednou z nich je i uhelná elektrárna ve Chvaleticích, ve které je Matys ředitelem. V případě nečekaného výpadku je možné elektrárnu znovu „nastartovat“, a to pomocí vodní elektrárny. 

„Pustíte spádem vodu, rozběhnete elektrárnu a pomocí sítě dodáte elektřinu například do Chvaletic, kde se postupně začnou spouštět bloky,“ vysvětluje Matys.

Prevencí proti blackoutům je sada opatření. „První je na straně sítě, aby byla propracovaná. Například Praha chystá výstavbu nové rozvodny v Čimicích, která posílí město v tom, že bude zásobováno ze čtyř stran a připraveno na případný blackout. Dalším krokem jsou různá cvičení na styl co by se stalo, kdyby,“ uvádí Matys. Testy probíhají i na mezinárodní úrovni, neboť jsou sítě v jednotlivých zemích vzájemně propojené. 

Jedním z probíraných témat v Rozstřelu byla i otázka elektromobilů. Auta na elektrický pohon jsou podle Matyse pro energetickou síť výzva. V současnosti není na takový přechod připravena.

„Pokud by si tu všichni koupili hybridní auta a elektromobily, docházelo by k velkým špičkám v odběru elektřiny při nabíjení vozidel, a to ráno při příjezdu do práce a odpoledne, až lidé dorazí domů,“ říká Matys a dodává, že tak může docházet k velkým výkyvům při spotřebě energie. Proto je podle něj nutné se na takovou situaci připravit a věnovat jí pozornost.

Přechod na zelenou

Velkým tématem je v poslední době i přechod na obnovitelné zdroje. Německá uhelná komise například začátkem roku rozhodla, že země do roku 2022 odstaví jaderné elektrárny, do roku 2038 i uhelné. 

Podle Matyse čeká podobná cesta i Českou republiku. „Uhlí jednou dojde. Víme, jaké uhelné doly budou postupně končit a je potřeba se na to maximálně připravit,“ tvrdí Matys. Jednou z možností jsou podle něj například paroplynové elektrárny. 

Celý Rozstřel s Václavem Matysem:

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké

Ilustrační snímek

Tuzemské obchodní řetězce Lidl, Kaufland či Tesco mění receptury potravin vlastních značek. Snižují podíl cukru, soli i...

Firma Rohlík.cz už nebude prodávat chléb od Penamu, vadí jí sporná dotace

V Rosicích otevřeli obří pekárnu Penamu, která je podle jeho vedení...

Internetový prodejce potravin Rohlík.cz už nebude nabízet toastový chléb od společnosti Penam z Agrofertu. Důvodem je...

Komiks Čtyřlístek dostane k padesátinám od České pošty nové poštovní známky

Česká pošta představuje při příležitosti 50. výročí komiksu Čtyřlístek nové...

Fifince, Myšpulínovi, Bobíkovi a Pinďovi bude padesát let. K výročí kresleného komiksu od výtvarníka Jaroslava Němečka...

Najdete na iDNES.cz