Přílišnou přísnost přičítala finanční správě řada kritiků EET. „Já si myslím, že by se tak mělo přihlížet ke každému drobnému živnostníkovi. V tomto případě byl použit selský rozum. Ale ještě uvidíme, zda se finanční správa odvolá,“ hodnotí situaci majitel krnovského Krámku u radnice.
Finanční správa v současnosti čeká na písemné vyhotovení rozsudku ostravského krajského soudu. Až pak rozhodne, jaké budou další kroky. Původní pokuta 11 tisíc korun, kterou provozovatel dostal v srpnu 2017, byla po odvolání snížená na 6 500 korun. Následně pak soud přihlédl k majetkovým poměrům majitele obchodu, částku označil za likvidační a pokutu stanovil na jeden tisíc korun včetně paušálních nákladů.
„Jedná se tak o malou, ale důležitou výhru, která může být vodítkem k řešení obdobných případů i pro ostatní,“ uvedl na Facebooku senátor a daňový poradce Tomáš Goláň. „U soudu toho máme víc,“ dodal následně pro iDNES.cz.
S verdiktem soudu finanční správa nesouhlasí a výši původně stanovené částky 6 500 korun za likvidační nepovažuje. „Jednalo se totiž vzhledem ke všem okolnostem o částku menší než polovina obvyklé výše pokuty za obdobná porušení,“ uvedla Klára Křehlová z tiskového oddělení finanční správy.
Koláček za 11 tisíc
V prosinci 2017 si provozovatel krnovského Krámku u radnice postěžoval ve facebookové diskusní skupině „Perly z činnosti Finanční správy“. „Tak a je to tady...za koláček za 10 korun 11 000 korun od stolu...nechutné…,“ napsal a přiložil kopii dokumentu z finančního úřadu (psali jsme zde).
Podle protokolu z dřívější srpnové kontroly šlo o chybu prodavačky, která údajně z neuváženosti účtenku nevystavila a zároveň neevidovala tržbu.
Případů, kdy se podnikatelům vymstilo nevystavení účtenky, je několik. Například před rokem nezaevidovala prodavačka v trafice v Holešově ve Zlínském kraji nákup bonbonů v hodnotě 15 korun. Za to majitel dostal pokutu ve výši 15 tisíc korun.