„Reálné mzdy českých domácností budou letos opět vyšší, průměrná mzda se pomalu přiblíží 50 tisícům korun měsíčně. To se odrazí i ve větší ochotě utrácet,“ říká Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, jednoho z lídrů online marketingu v České republice.
„Očekáváme, že v roce 2025 bude pokračovat mírný růst v řádu jednotek procent. Jsme přesvědčeni, že česká e-commerce je v dobré kondici,“ dodává ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
České e-shopy se oklepaly z krize. Jejich obraty vzrostly na 194 miliard korun![]() |
Na druhé straně však není pravděpodobný scénář, že tržby porostou o více než deset procent, jako to bylo v roce 2024. „Tempo růstu bude nižší než loni,“ myslí si Čupr. Očekává se, že průměrné tržby e-shopů letos vzrostou o přibližně pět až osm procent, alespoň u těch největších lídrů trhu.
Specializované internetové obchody mají našlápnuto na větší přírůstky. „Tržby specializovaných e-shopů by letos měly růst rychleji, až o 15 procent. Užší specializace bude oslovovat stále více lidí, to povede nejen k větší konkurenci, ale i k nabídce lepších specializovaných služeb,“ myslí si Čupr. Nelze však plošně říci, která kategorie má největší potenciál.
Nákup na cizím e-shopu může být lákavý, pozor však na dopravu a reklamaci![]() |
„Výjimkou mohou být i nadále potraviny, které za poslední roky dosáhly významného podílu na celkových e-commerce obratech a mohou v tom pokračovat,“ podotýká Vetyška.
Otázka udržitelnosti
Čeští spotřebitelé také postupně začínají projevovat zájem o udržitelné produkty. „Z našich dat vidíme, že už více než polovina zákazníků řeší udržitelnost celého výrobního a dodavatelského cyklu. Trochu překvapivé je, že méně zajímá udržitelnost mladé lidi nakupující především oblečení na různých čínských tržištích,“ popisuje Tomáš Čupr za PPC Profits.
Tento zájem sledovala v září 2024 také Asociace pro elektronickou komerci. Zajímalo ji, zda lidé dávají při nákupu přednost ekologickým výrobkům a značkám. „Nejvíce se k pozitivnímu přístupu výběru ekologických výrobků a značek stavěla kategorie 25 až 34 let,“ doplňuje Vetyška. I on při průzkumu čekal, že větší důraz na ekologii budou klást mladší zákazníci.
„Je však zjevné, že ani v současné době nejde o ten nejdůležitější faktor pro řadu nakupujících. Na druhé straně e-shopy a také dopravci nad udržitelností přemýšlejí čím dál víc. Vidíme snahu o snižování emisí i odpadů z obalů,“ poukazuje Jan Vetyška.
Kde končí peníze?
Ne všechny peníze utracené z kapes českých domácností však budou mít vliv na českou ekonomiku. Velká část českých spotřebitelů totiž nakupuje na zahraničních e-shopech a peníze tedy putují mimo Českou republiku. Často navíc směrem k online tržištím, které se o udržitelnost prakticky nezajímají. „Vnímáme negativně dopady tržišť nabízejících zboží prodejců ze třetích zemí mimo EU. Ti totiž ve velkém jakákoli pravidla v tomto směru ignorují,“ upozorňuje Jan Vetyška.
Na každého jiný metr. České e-shopy si stěžují na praktiky zahraničních tržišť![]() |
Na druhé straně jsou však české e-shopy schopné prorazit v zahraničí. „Řada z nich úspěšně vyváží i do zahraničí, kde využívají vedle doručení na adresu stále více i rostoucího počtu výdejních míst. Naší mezinárodní sítí tak putuje z českých e-shopů do celé Evropy meziročně o desítky procent více zásilek,“ říká Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS.
V letošním roce budou české e-shopy muset také počítat se zvýšenými náklady na provoz. Je kvůli legislativním změnám, které letos na internetové obchody dopadnou. Jde hlavně o zavádění dalších prvků GDPR. „S koncem roku se zpřísnila pravidla ohledně bezpečnosti výrobků, respektive přibyly v tomto směru informační povinnosti. Žádná úplně převratná novinka ale nyní na běžné internetové obchody nečíhá,“ uzavírá Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci.