ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Už se šetří. Lidé v e-shopech na černý pátek utráceli méně než loni

  • 45
Obrat e-shopů ze slevové akci Black Friday, která letos připadla na pátek 26. listopadu, byl podle nákupního rádce Heureka.cz o zhruba 12 procent nižší oproti loňsku, ale zároveň téměř o třetinu vyšší ve srovnání s předpandemickým rokem 2019. V letošním roce se zatím jednalo o nejsilnější nákupní den. Mezi nejprodávanější zboží patřily notebooky, mobilní telefony a dále třeba investiční zlato.

Pro internetové prodejce byl loňský rok podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Jana Mayera rekordní. V době konání akce Black Friday neboli černého pátku musela být většina obchodů kvůli šíření nákazy koronaviru zavřená. Lidé tak nákupy přesunuli na internet, letos měli možnost nakupovat i fyzicky v kamenných obchodech. Experti ze společnosti vshosting~ a Shopsys jako další důvod meziročně horších výsledků e-shopů uvádějí vysokou míru inflace, v důsledku které Češi začali šetřit. 

Zaměstnanci Amazonu plánují na Black Friday stávky ve 20 zemích

E-shopy na portálu Heureka.cz v pátek při letošní akci Black Friday nabízely podle Mayera 430 tisíc produktů s přibližně desetiprocentní slevou oproti běžné ceně na internetu. Taková výše slevy odpovídá podle dat Heureky standardu, mírně se zvýšil počet zlevněných produktů.

Black Friday jako předzvěst vánočních nákupů

Většina internetových prodejců spustila slevové akce s předstihem. Například Alza.cz zahájila Black Friday 10. listopadu, slevy nabízela do neděle. „Loni naše prodeje v meziročním srovnání rostly o desítky procent, letos i vzhledem právě k vysoké loňské bázi není nárůst tak dramatický, avšak vlna vánočních nákupů se u nás zvedá již od října. Očekáváme, že podobně jako v předchozích letech poroste až do poloviny prosince, kdy obvykle kulminuje,“ uvedla mluvčí e-shopu Daniela Chovancová. 

E-shopy se připravují na jiné Vánoce. Brigádníky nepostrádají, zboží ano

Zákazníci podle ní jen za pátek a sobotu na Alze nakoupili zboží za zhruba 600 milionů korun, což znamenalo meziroční nárůst obratu o přibližně pětinu. Nejprodávanějšími výrobky byly podle Chovancové stavebnice Lego, knihy, mobilní telefony, ale třeba i elektrické zubní kartáčky nebo parfémy.

Dařilo se i parfémům a kosmetice. Internetový prodejce Notino zaznamenal v rámci letošního Black Friday přibližně 30% nárůst počtu objednávek oproti minulému roku. Během jediného dne lidé na Notinu vytvořili přes 182 tisíc objednávek. Celkový počet prodaného zboží přesáhl cifru 570 tisíc. Mezi nejprodávanější kategorie již tradičně patřily parfémy, vlasová kosmetika či líčení, výrazně vzrostla také popularita bytových vůní a svíček.

„Předvánoční sezóna, kam mimo jiné spadá i nákupní svátek Black Friday, je pro Notino každoročně tím nejsilnějším obdobím. Jen během letošního Black Friday jsme se přiblížili k hranici 200 000 objednávek za jediný den. Oproti minulému roku jde o 30% nárůst. Celkově se závěrem roku očekáváme opět rekordní výsledky. Pokud jsme vloni zaznamenali 43% meziroční růst, pak letošní výsledek vypadá velmi podobně,“ uvedla Andrea Kabická, tisková mluvčí Notino.

Akce Black Friday je podle odborníků v tuzemsku spojená se zahájením předvánočních nákupů. Asociace pro elektronickou komerci předpovídá, že by Češi letos za dárky v e-shopech mohli utratit nejméně 77 miliard korun, tedy o 11 miliard korun více než loni.

,