Z ekonomického hlediska jsou Dušičky výrazně silnější než Halloween.

Z ekonomického hlediska jsou Dušičky výrazně silnější než Halloween. | foto: Botanická zahradaMetro.cz

Zájem o Halloween roste, Dušičky ale stále vedou. Češi za ně utratí miliardy

  • 32
Češi v sobotu zapálí na hřbitovech svíčky a připomenou si své zesnulé blízké. Dušičky jsou však důležité i z jiného důvodu. Výdaje spojené s památkou zesnulých každoročně zvyšují tržby obchodníků. S rostoucí oblibou neméně výdělečného Halloweenu tak oba svátky významně přispívají české ekonomice.

Popularita Halloweenu u nás v posledních letech roste. Podle průzkumu agentury STEM/MARK se mezi Čechy v posledních letech rozmohl trend vyřezávání dýní, výzdoba domácností do halloweenské tématiky či převlékání se do kostýmů.

Oblíbený je tento původně anglosaský svátek především u mladých lidí a rodin s dětmi. V roce 2015 podle průzkumu slavilo Halloween pouze 30 % dotazovaných, letos už jich je více než polovina. Ačkoliv mnoho Čechů některou z tradic spojených s Haloweenem dodržuje, jako etablovaný svátek by ho u nás spíš nechtěli.

Klesá i počet přímých odpůrců svátku, kteří by ho na našem území úplně odmítali slavit. Zatímco před čtyřmi lety svátek bojkotovalo 66 % lidí, letos jich je o třináct procentních bodů méně. Za výsměch památce zesnulých pak Halloween považuje zhruba pětina lidí, kterých se STEM/MARK dotázal. To je výrazně nižší číslo než před lety.

Rostoucí oblibu vidí i obchodníci

Zvýšený zájem o Halloween je patrný i mezi prodejci. „Je jasně vidět, že Češi začínají Halloween slavit více a více. Za poslední roky prodáme a půjčíme trojnásobně více kostýmů než v minulosti,“ uvádí Julia Hayderová z půjčovny kostýmů v pražských Holešovicích.

Oblibu Halloweenu zaznamenávají i obchodní řetězce.„O halloweenský sortiment je zájem. Registrujeme hlavně oblíbenost cukrovinek i slaných pochoutek inspirovaných různými strašidelnými motivy,“ uvádí tisková mluvčí Lidlu, Zuzana Holá. 

„Koncem října je velká poptávka po dýních a to jak po těch na vydlabávání, tak i po dekorativních či dýních na vaření,“ potvrzuje i Martin Koukolíček, manažer externí komunikace společnosti Tesco. „Zájem je výrazně vyšší než v předešlých letech. V nabídce jsme měli i nejrůznější halloweenské kostýmy. Ze strany zákazníků byl o tyto produkty velký zájem a velmi rychle jsme je vyprodali,“ dodává.

Dušičky se slaví ve velkém napříč Českem

I přes vzrůstající popularitu Halloweenu však u nás Dušičky jednoznačně vedou a dodržuje je mezi 80 a 90 % Čechů. Je zde ale patrný rozdíl mezi regiony. Zatímco na Moravě svátek v průměru slaví 88 % obyvatelstva, v Čechách jde o 77 % a v Praze ještě o sedm procentních bodů méně.

Nejčastěji uctívají Češi památku zesnulých návštěvou hřbitova, jen pětina z nich však místo posledního odpočinku svých blízkých navštíví přímo 2. listopadu. „ V porovnání s jinými měsíci je výrazně vyšší zájem o svíčky,“ doplňuje Holá.

Z ekonomického hlediska jsou Dušičky výrazně silnější než Halloween. Po vedoucích Vánocích, Silvestru a Velikonocích se jedná o čtvrtý nejvýznamnější svátek. Češi za svíčky, květiny a další předměty utratí v průměru 140 Kč na osobu, což v součtu činí přes miliardu korun. Najdou se však i jedinci, kteří za Dušičky utratí v řádech tisíců. 

Průměrné halloweenské výdaje se pak podle ekonoma Lukáše Kovandy pohybují okolo 500 až 1000 korun na osobu. Halloween ale slaví výrazně méně lidí, jedná se tak až o osmý ekonomicky nejvýdělečnější svátek.

Za jaké svátky Češi nejvíce utrácí (v průměru na obyvatele)
Vánoce11 000 Kč
Silvestr2 000 Kč
Velikonoce 1 100 Kč
Dušičky140 Kč
Den matek (týká se matek/babiček)v řádech stovek korun
Valentýn
(spíše mladší lidé do 35 let)
v řádech stovek korun
Mikuláš (týká se dětí)v  řádech nižších stovek korun
Halloween (týká se mladších)v řádech vyšších stovek korun
Svatý Patrik (týká se cizinců, mladších lidí)v řádech nižších stovek korun

Halloween se tradičně nejvíce slaví v Americe: 

31. října 2019