Budeme vstřícní, rušený druhý pilíř lidem proplatíme, plánuje komise

  8:29aktualizováno  8:29
Vrátit lidem veškeré prostředky naspořené ve fondovém důchodovém pilíři a být k 83 tisícům účastníků co nejvstřícnější. To je dosavadní výstup pracovního týmu odborné komise pro důchodovou reformu, kterou založila Sobotkova vláda.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Tým politiků a poradců se kloní k takové variantě ukončení, kdy by veškeré naspořené prostředky byly vyplaceny účastníkům zpátky - a to buď v hotovosti anebo by jim bylo umožněno převést si je do třetího pilíře (dříve penzijní připojištění). Odpovídá tato varianta představě ČSSD o zrušení druhého pilíře - ta na jeho zboření trvala v koaliční smlouvě.

„Ukazuje se, že zrušení druhého pilíře je výrazně snazší, pokud se úspory účastníkům vyplatí buď jednorázově nebo se převedou do třetího pilíře,“ říká Roman Sklenák, předseda poslaneckého klubu ČSSD a člen komise.

Kdo vstoupil, může jen vydělat

Vstupovat mohou lidé mladší 35 let do druhého pilíře i dnes, potrestáni rozhodně nebudou. „K účastníkům by měla být vstřícnost, co se týče možnosti výběru konkrétního řešení převedení jejich vkladu do druhého pilíře, měly by jim být nabídnuty možnosti," píše se v zápise.

Na jednání komise přitom zazněly obavy, že by se nyní mohli lidé spekulativně hlásit do druhého pilíře - aby obratem získali tři procenta ze svého důchodového pojištění a mohli s nimi naložit podle svého. Původním záměrem druhého pilíře bylo lidem úspory vyplatit až v důchodovém věku, nyní by je v rámci rušení lidé dostali mnohem dřív.

Varianta, kterou na komisi přineslo ministerstvo financí, obsahuje i možnost, že by se po zrušení pilíře jeho bývalým účastníkům nekrátil státní důchod. Vyvedení tří procent totiž podle současných zákonů má být vyváženo právě snížením státního důchodu. Více než 80 tisíc lidí by tak na celé operaci mohlo vydělat - peníze by dostali hned na ruku a ještě by se jim nekrátil důchod.

K tomu ale zřejmě nedojde, sociální demokracie se obává spekulativního masového zájmu o druhý pilíř. „Bude nutné zachovat snížení důchodu v prvním pilíři, jinak by mohli lidé spekulativně na poslední chvíli vstupovat do druhého pilíře, aby získali peníze vyvedené z prvního pilíře,“ obává se Sklenák.

Za jeden měsíc si mohou lidé vyvést maximálně 3 000 korun z povinného pojištění - to je částka, která se týká lidí s platem 100 tisíc korun měsíčně a více. Aktuálně mají zájemci na výběr z pěti penzijních společností, přičemž každá povinně nabízí čtyři fondy podle rizikovosti - od fondu státních dluhopisů po dynamický akciový fond. Žádný z fondů v tuto chvíli není prodělečný.

Konec spoření pravděpodobný až v roce 2017

Komise nyní řeší, jestli se stihne ukončit druhý pilíř k 1. 1. 2016, jak si předsevzala vláda. Nechala si od ministerstva financí zpracovat časový harmonogram. Z něj vyplývá, že dodržet tento termín je riskantní - nestihne se udělat připomínkové řízení, mohlo by dojít ke zmatkům a chybám v legislativě, navíc není jisté, že vláda v parlamentu prosadí zrychlené hlasování. Pravděpodobnější se tak jeví zrušení až k 1. lednu 2017.

Komise si zadala vypracování ústavně-právní analýzy ke zrušení druhého pilíře, aby omezila rizika případných žalob a arbitráží ze strany fondů a účastníků spoření. Definitivní doporučení komise, jakým způsobem zrušit důchodové spoření, by mělo padnout na konci července.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké

Ilustrační snímek

Tuzemské obchodní řetězce Lidl, Kaufland či Tesco mění receptury potravin vlastních značek. Snižují podíl cukru, soli i...

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Výdaje na varroázu rostou, loni dosáhly 30 milionů. Včely ale umírají dál

Včela medonosná (28. února 2019)

Boj proti kleštíkovi včelímu, který je schopen přes zimu zlikvidovat celé včelstvo, čím dál víc vysává dotace pro...

Najdete na iDNES.cz