Kromě minimálního důchodu 10 tisíc korun by reforma přinesla bonus za vychované děti, aby tak systém neznevýhodňoval ženy. Lidé z náročných profesí by měli do penze odcházet dříve. Návrh též zkracuje povinnou dobu pojištění z 35 na 25 let. V prvních pěti letech by reforma vyšla na 25 miliard korun.
Neumím si představit, že by se pro návrh našla shoda napříč politickým spektrem. Ta je přitom, jak ukázal předchozí neúspěšný pokus o důchodovou reformu, naprosto klíčová.
Eva Zamrazilovápředsedkyně Národní rozpočtové rady (NRR)
Eva Zamrazilová předsedkyně NRR
Návrh důchodové reformy, tak jak byl dnes představen, považuji za velmi nešťastný v tom, že obsahuje pouze opatření prohlubující dlouhodobou neudržitelnost českých veřejných financí. Například úroveň základního důchodu stanovená na deset tisíc korun pro každého penzistu je příliš vysoká s ohledem na to, že na ni bude navazovat ještě zásluhová složka. Také zkrácení povinné doby pojištění z 35 na 25 let je příliš razantní.
Naopak opatření, která by v oblasti penzí přispěla ke zlepšení dlouhodobé udržitelnosti českých veřejných financí, jako je například zvýšení důchodového věku, byla navzdory platné zákonné úpravě a navzdory doporučení OECD smetena pod stůl. Zatímco na straně výdajů je návrh důchodové reformy propracovaný poměrně detailně, na straně zdrojů, ze kterých mají být tyto výdaje pokryté, pracuje pouze s příliš obecnými formulacemi.
Práce důchodové komise si vážím, nicméně v této podobě je návrh reformy podle mého názoru ekonomicky nerealizovatelný. Neumím si proto představit, že by se pro něj našla shoda napříč politickým spektrem. Ta je přitom, jak ukázal předchozí neúspěšný pokus o důchodovou reformu, naprosto klíčová.
Zadání na reformu, která nemá zdrojové krytí, je něco, co nemáte přijmout. To je jako psát dopis Ježíškovi.
Miroslav ZámečníkEkonomický analytik České bankovní asociace (ČBA)
Miroslav Zámečník ekonomický analytik ČBA
Zadání na reformu, která nemá zdrojové krytí, to znamená, že se neví z čeho se to bude platit, je něco, co nemáte přijmout. To je jako psát dopis Ježíškovi. Řeknete si: „Nemám peníze, ale kdyby se někde našly, udělám krásnou spravedlivou reformu.“ Když si dáte podobné zadání na to, jak by měla vypadat doprava v České republice, tak tady všichni budeme levitovat.
Návrh prohlubuje nerovnováhu. Například u zvýhodnění zaměstnanců s náročným povoláním si můžeme udělat velmi dlouhý seznam toho, kdo si co představuje pod pojmem náročné povolání. Když to vztáhneme na průmyslové obory, tak to přispěje k deindustrializaci.
V návrhu je určitě dobře zpřehlednění výpočtu nároku a krácení povinného období pojištění. Nárok na důchod vám přece nemusí vznikat po pětatřiceti odpracovaných letech. Vy prostě přispíváte a z výpočtového vzorce vám na konci vyleze, kolik dostanete. Jde o příspěvkově definovaný stínový systém. Odvedl jsem tolik, mám podle vzorce dostat tolik, tak sem s tím. To jsou matematické vzorečky, takzvaná pojistná matematika. Když se tomu však začne říkat spravedlnost tak se z pojistné matematiky stává politika.
Reforma navrhuje zapojit do důchodového systému i daně, to znamená nefinancovat ho jen ze sociálního a zdravotního pojištění. Budoucím vládám to dává určitou možnost nastavit si parametry systému tak, jak jim to z hlediska politických preferencí vyhovuje.
Helena Horskáhlavní ekonomka Raiffeisenbank
Helena Horská hlavní ekonomka Raiffeisenbank
Návrh důchodové reformy dává smysl. Reflektuje totiž některé návrhy a komentáře mezinárodních organizací, jako je OECD. Například navrhuje zapojit do důchodového systému i daně, to znamená nefinancovat ho jen ze sociálního a zdravotního pojištění. Budoucím vládám to dává určitou možnost nastavit si parametry systému tak, jak jim to z hlediska politických preferencí vyhovuje.
Myslím si, že jde o docela flexibilní, přizpůsobivý systém, který by mohl fungovat. Zároveň nejsou odhadované náklady na navrhovanou důchodovou reformu tak markantní, jako například náklady Senátem schválené a do Poslanecké sněmovny poslané daňové rošády. Zásadní problém ovšem je, že vláda se na tomto návrhu neshodla, nepřijala ho a nemíní ho prosadit.
Chápu, že žádný politik nechce říkat, že kdo si nebude spořit, prožije stáří o chlebu a vodě, ale bylo by to v rámci diskuze o důchodové reformě férové.
Lukáš Kovandahlavní ekonom Trinity Bank
Lukáš Kovanda hlavní ekonom Trinity Bank
První problém návrhu je, že nejenže nemá podporu napříč politickým spektrem, což by mělo být podmínkou důchodové reformy, ale nemá podporu ani na úrovni koalice. Ministryně financí Alena Schillerová uvedla, že tato vláda penzijní reformu neschválí, čímž trochu devalvuje úsilí komise. Návrh tak může vyznít do vzduchoprázdna.
Návrh příliš neřeší, kde se na to všechno vezme, spíš zase jen slibuje. Řekl bych, že je to trochu začátek politické kampaně sociální demokracie. Návrh je samozřejmě hezký, sociálně citlivý, ale pokud se ptáte, zdali je i udržitelný, tak není. Dobrým zdrojem příjmů penzijní reformy by mohl být posun odchodu věku do důchodu. S tím by podle mého názoru neměla problém ani důchodová komise.
V návrhu též není to nejdůležitější, tedy snaha zainteresovat občany, aby si už od zhruba třiceti let na důchod spořili. Systém je musí motivovat ke spoření, vytvářet povědomí, že už od mladého věku je třeba myslet na zajištění ve stáří. Chybí mi tam více apelu na odpovědnost lidí. Chápu, že žádný politik nechce říkat, že kdo si nebude spořit, prožije stáří o chlebu a vodě, ale bylo by to v rámci diskuze o důchodové reformě férové.
Jediným řešením je zvýšit věk odchodu do důchodu. Politici však bohužel nemají odvahu prosazovat něco tak nepopulárního.
Štěpán Křečekhlavní ekonom BH Securities
Štěpán Křeček hlavní ekonom BH Securities
Navržená důchodová reforma je finančně nákladná a zatěžovala by veřejné rozpočty. Současný důchodový systém je dlouhodobě neudržitelný. Tento problém rozhodně nevyřešíme tím, že budeme dále navyšovat náklady důchodového systému. Jediným řešením, které doporučují i mezinárodní organizace, je zvýšit věk odchodu do důchodu.
Politici však bohužel nemají odvahu prosazovat něco tak nepopulárního. Návrh lze označit za mrtvě narozené dítě, které s největší pravděpodobností nikdy nebude uvedeno do praxe. Spíše než o reformu důchodů jde o preference ČSSD. Proto se návrh podbízí nízkopříjmovým skupinám obyvatel a dělnickým profesím.
Rozdělení jednoho pilíře na dva více peněz nevytvoří. Ve všech variantách dochází k výraznému růstu výdajů na důchody, aniž by bylo specifikováno, jak budou pokryty.
David Marekhlavní ekonom Deloitte
David Marek hlavní ekonom Deloitte
Navrhované změny důchodového systému řeší mnohé, bohužel nikoli to nejdůležitější, dlouhodobou finanční udržitelnost. Rozdělení jednoho pilíře na dva více peněz nevytvoří. Ve všech variantách dochází k výraznému růstu výdajů na důchody v relaci k HDP, aniž by bylo specifikováno, jak tyto náklady budou pokryty. Nejspíše se spoléhá na postupné parametrické úpravy, případně využití jiných daní.
Základní změny navrhované důchodové reformy:
|