Dráze hrozí nevýhodné prodeje

aktualizováno 
Státu hrozí, že přijde o stovky milionů korun kvůli nevýhodným prodejům nemovitostí Českých drah. Postup resortu dopravy při prodeji tvrdě kritizuje ministerstvo financí. Ministerstvo dopravy prosazuje, aby České dráhy prodaly několik desítek většinou lukrativních nemovitostí v celé zemi vlastními silami.

Podniky si mají podle ČD nemovitosti prodávat samy
Materiál, který je nyní v připomínkovém řízení, se stal terčem ostré kritiky zejména ze strany ministerstva financí, které varuje před tím, že zvolená forma převodu majetků bude pro stát krajně nevýhodná a může znamenat stamilionové ztráty. A to i proto, že ministerstvo dopravy navrhuje, aby nemovitosti byly prodány "bez nutnosti provádění širší nabídky".

Vynese přímý prodej nemovitostí Českým drahám více peněz než privatizace?
HLASUJTE ZDE!

Tedy podobně jako například při zadání stavby dálnice přímo oslovené firmě. V čem je podstata problému? Ministerstvo dopravy na návrh správní rady Českých drah požaduje, aby nemovitosti, které železnice nepotřebuje k podnikání, nebyly prodány klasickou privatizační cestou prostřednictvím Fondu národního majetku. Má si je prodat sám podnik. Mezi nemovitostmi je přitom řada lukrativních domů, jako je palác Sevastopol v centru Prahy nebo další dva velké objekty v Praze na Vinohradech, které jsou v dlouhodobých pronájmech.

Klasická privatizace by přinesla mnohem vyšší zisky
Pokud by přitom stát prodával tyto budovy klasickou privatizací, mohl by za nemovitosti získat stamilionové částky. Nový majitel, vzešlý z výběrového řízení, by totiž mohl otázku nájmů otevřít a přizpůsobit tomu nabídnutou cenu. Naproti tomu prodej ze strany Českých drah podle speciálního zákona zavazuje k respektování nájmů.

"V kombinaci s tím, že se budou nabízet nemovitosti bez širší nabídky. To znamená, že jsou nemovitosti prakticky neprodejné nebo pouze stávajícím nájemcům za nevýhodné ceny. Tento postup je velmi pochybný a my jej nechceme schválit. Nevíme totiž, zda i nájmy nejsou nevýhodné," sdělil zdroj blízký vedení ministerstva financí.

Chybí tržní ocenění nemotivostí
Materiál ministerstva dopravy nestanoví přesně, jakou formou budou nemovitosti prodány. Neobsahuje však jejich tržní ocenění, jak je podle realitních makléřů běžné, ale pouze zůstatkové hodnoty. Ta je například u lukrativního paláce Sevastopol, který je pronajat do roku 2048, vyčíslena na více než osmnáct milionů korun, v případě velkého domu v ulici Politických vězňů 19, pronajatého do roku 2019, pak na 45 milionů korun. Nájemci budovy opravili a vynaložené částky odepisují z nájemného.

"To, že materiál uvádí jen zůstatkové hodnoty, je alarmující. Navozuje to dojem, že domy nemají velkou cenu," říká zdroj blízký vedení resortu financí. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského železnice nebude prodávat domy za zůstatkovou cenu, ale nechá si udělat odhad, kterým se bude řídit.

Vyděláme více, když nemovitosti sami prodáme, tvrdí ČD
"My jsme cestu vlastního prodeje volili proto, že v minulosti privatizace drážního majetku nevynášela dostatek peněz a vlastními silami jsme přesvědčeni, že dostaneme více," sdělil Šťáhlavský. K otázce otevřenosti prodeje sdělil: "Soupis prodávaného majetku bude dostupný na internetu."

"To však nic nemění na tom, že okruh zájemců bude omezen na nájemce. Rádi bychom viděli ty nájemní smlouvy. Pokud by byly výrazně nízké, pak by přicházela v úvahu jejich revize ze strany kupce," sdělil zdroj z ministerstva financí.
Podobně mluví i šéf železničních odborů Jaroslav Dušek. "Dosavadní privatizace nebyla úspěšná, ale to, co se nyní předkládá, také nevidím jako šťastnou cestu, protože se prodeje dostanou do rukou úzké skupiny lidí," říká Dušek.

Podlé šéfa ekonomického odboru ministerstva dopravy Jiřího Navrátila resort některé připomínky ministerstva financí vysvětlí, ale metody prodeje majetků již měnit nebude. "Definitivní kompromisní verzi materiálu by měla vláda projednat v polovině července," sdělil Navrátil.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

GLOSA: Solidarita dojme i povzbudí. Pojistku by však nahrazovat neměla

Exploze zničila rodinný dům v Mostkovicích na Prostějovsku. Uvnitř zemřel jeden...

Ničivá exploze, tragická autonehoda, nečekaný požár. Tři neštěstí, která v posledním půlroce ukázala až dojemnou a...

Ujíždí nám vlak. Konkurenceschopnost Česka podle analýzy MPO neroste

Ekonomické fórum v Davosu.

Česko v posledních letech ustrnulo ve zvyšování konkurenceschopnosti. Ačkoli patří mezi nejkonkurenceschopnější...

Najdete na iDNES.cz