Jde o největší nákup nových vlaků pro regiony za poslední léta. Dráhy chtějí pořídit celkem 46 souprav, z toho 31 motorových a 15 elektrických. Na jejich dodávku vypíší dvě mezinárodní soutěže.
"Cestující na mnoha regionálních spojích čekají do tří let radikální změny v komfortu na železnici," uvedl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.
Vlaky mají být částečně nízkopodlažní a umožní snadnější nastupování například matkám s kočárky. Jednodušší bude také otevírání dveří pomocí tlačítek.
"Cestující určitě přivítají i moderní design s pohodlnými sedačkami. Cestování v létě zpříjemní klimatizace," doplnil Blažek.
Do krajů vyjedou tratě za devět miliard
Nové vlaky by se měly objevit například v severních a východních Čechách nebo v Olomouckém kraji.
Celkový objem letos vypsaných soutěží na nové vlaky pro kraje má být zhruba devět miliard. Například pro Liberecký kraj a Vysočinu už podnik objednal 33 motorových vlaků za 1,8 miliardy korun od společnosti Stadler Pankow.
Nákup nových vlaků pro kraje je na dráze novinkou. Dopravce dosud sázel především na rekonstrukce starých strojů, například klasické červené lokálky řady 810 předělává na žluté jednotky Regionova. Do nákupu nových vlaků se dráhy pustily po loňském uzavření desetiletých smluv s kraji.
Kde budou do tří let jezdit nové vlakyElektrické soupravy Litvínov - Ústí nad Labem Děčín - Most - Kadaň Jaroměř - Hradec Králové - Pardubice Šumperk - Zábřeh na Moravě Olomouc - Prostějov - Nezamyslice Motorové soupravy Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary Karlovy Vary - Chomutov Čáslav - Nymburk Plzeň - Domažlice Kojetín - Valašské Meziřící Děčín - Jedlová - Dolní Poustevna - Bad Schandau - Děčín Liberec - Česká Lípa |