České dráhy začnou slevy nabízet ve stanu u pražské stanice metra Florenc a v Brně u hlavního vlakového nádraží ve středu v poledne. Až na výjimky budou s marketingovou akcí pokračovat do 3. května vždy do šesté hodiny odpoledne.
Cílem kampaně je podle drah získání nových cestující z řad motoristů a lidí cestujících autobusy po D1. Dráhy si pro kampaň vybraly dobu těsně před tím, než se ke konci dubna rozjede oprava dálnice D1, která bude na šest let na vybraných úsecích zpomalovat jízdu ze 130 kilometrů za hodinu na osmdesát (více zde).
Nejlevnější obyčejné jízdenky lze nyní u Českých drah na trase Praha - Brno koupit v akci za 210 Kč. Kdo má In-kartu 25, může cestovat za 175 Kč, a kdo vlastní IN-kartu 50, nakoupí jízdenku i za 150 Kč. "Voucher půjde využít na pokladně na všechny dálkové spoje, takže nejlevnější jízdenku půjde pořídit už za 90 korun. Na elektronické jízdenky koupené přes e-shop se však kupon nevztahuje," doplňuje mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Student Agency: Dráhy dokazují, že nepotřebují dotace
Student Agency, jejíž žluté autobusy jezdí z Prahy do Brna za 210 Kč (kdo má kreditovou jízdenku, platí 165 Kč), považuje krok konkurence za podraz. "Mrzí nás, že dráhy zneužívají opravu dálnice D1 v konkurenčním boji proti nám. Nezaměřují se na získání nových zákazníků z řad motoristů, což by bylo pro všechny veřejné dopravce i řidiče prospěšné, ale na přesazení cestujících z autobusů do vlaků drah," řekl iDNES.cz mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Prohlášení drah o tom, že chtějí řidičům aut nabídnout novou alternativu cestování z Prahy do Brna, je podle Ondrůje jen výmluva. "Kdyby to mysleli vážně, nebudou svou akci spouštět právě u míst, ze kterých odjíždějí lidé našimi autobusy, ale postaví se například u čerpacích stanic," argumentuje Ondrůj.
Celá akce je podle něj za hranicemi férovosti také proto, že spoje drah jsou dotovány ze státní kasy. "Když takto dráhy podtrhují cenu, dokazují tím to, že žádné dotace nepotřebují a mohou jezdit bez nich," podotýká mluvčí Student Agency.
Kampaň drah však podle něj nebude mít na společnost žádný negativní dopad. "Už loni spustily dráhy D1 Expressy a na naší obsazenosti se to neprojevilo. Naopak počet cestujících nám za loňský rok na této trati stoupl o devět procent a letos plánujeme zavést další spoje," říká Ondrůj. Odliv cestujících firma nečeká ani po upozornění na snižování rychlosti na D1. "Naše autobusy jezdí osmdesátikilometrovou rychlostí standardně, takže situaci zvládneme," ujišťuje.
Dráhy: Student Agency se nemá co čertit
Co se však podle něj změní, je přístup společnosti Student Agency k vlastním propagačním akcím. "Opravu D1 jsme brali jako příležitost pro všechny veřejné dopravce převést část cestujících z aut do prostředků veřejné dopravy. Nenapadlo nás, abychom chodili na nádraží, distribuovali tam letáky na naše autobusy a marketingově tak útočili na vlaky ČD. Chápali jsme to tak, že to není v této situaci slušné. Pokud však k opravě dálnice přistupují takto, budeme se nad tím muset do budoucna také zamyslet," dodává Ondrůj.
Podle mluvčího drah se však jejich konkurent nemá co rozčilovat. "Naše současná akce není namířena proti Student Agency, ale když už se společnost cítí rozhořčena, tak ať si vzpomene na přetahování našich nejvěrnějších zákazníků využívajících In-kartu, kterým nabízela mimořádné slevy," uvedl Joklík.
Joklík naráží na fakt, kdy společnost RegioJet spadající pod Student Agency začala prodávat v září 2011 jízdenky na žluté vlaky. Držitelům In-karet Českých drah nabízela zvýhodněnou cenu 25 procent z obyčejného jízdného (více zde). Letos v březnu pak RegioJet nabídl držitelům In-karet nový bonus ve výši 30 procent (více zde).