Středa 31. května 2023, svátek má Kamila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 31. května 2023 Kamila

Poplatek, který měl omladit auta, nezabral. Přesto se má rozšířit

  4:00aktualizováno  5:00
Výrazné rozšíření povinnosti platit poplatek za převod ojetého auta chystá ministerstvo životního prostředí. A to i přesto, že od roku 2009 zavedený poplatek zatím nepřispěl k omlazení vozového parku a dovoz zejména nejstarších vozů začíná narůstat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Dovozy ojetin u nás klesly zásadně jen v roce 2009 po zavedení poplatku. Právě tím ministerstvo životního prostředí obhajuje i další rozšiřování poplatku. Problémem jsou ale především nejstarší auta. A jejich dovozy neustále stoupají. Loňský dovoz ojetin starších patnácti let je už na stejné úrovni jako před rokem 2008. Letos dovoz ojetin roste ještě rychleji: stoupl celkově o 25 procent za čtyři měsíce a do Česka se dovezlo dvakrát více vozů starších patnácti let než před rokem.

To se projevuje i na jiném ukazateli: průměrném stáří vozidel. Od zavedení poplatku stoupl průměrný věk vozidel o téměř rok na 14,5 let. Poplatek za registraci ojetiny je přitom evropským unikátem.

„Existují i poplatky za první registrace ojetých automobilů z dovozu, přičemž se používají různá kritéria. Poplatek za první přeregistraci již v Česku zaregistrovaných starších vozidel je zřejmě ale pouze česká cesta,“ říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Registrace ojetin
2014201320122011201020092008
starší 10 let42 82440 77536 75038 82131 53127 19156 038
starší 15 let10 1137 1685 1844 9503 4702 87210 820
celkem ojetá120 408126 115124 343131 707127 034144 602230 974
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

Ministerstvo ale data z centrálního registru vozidel zpochybňuje. „Údaje nejsou v tuto chvíli k hodnocení úspěšnosti omlazování vozového parku v Česku příliš směrodatné. Až k 1. červenci z něj mizí auta z takzvaného polopřevodu,“ uvedla mluvčí resortu Petra Roubíčková. V jiných případech se ale vysoký průměrný věk aut státním úřadům hodí. Například národní plán čisté mobility, který zavádí možnost zdanění aut podle emisí, s průměrným stářím aut v registru pracuje.

Snaha o snižování emisí přes poplatek za dovoz ojetiny přitom vůbec neřeší fakt, že škodliviny budou dál bez jakéhokoliv zdanění vypouštět stejně stará auta, u kterých se nezmění majitel.

Peníze na vraky končí jinde

Podle původního plánu měly přitom jít peníze z poplatků zpět do systému na odstraňování autovraků. To se ale neděje. Stát loni na poplatcích vybral 271,5 milionu korun, na vraky šla ani ne desetina. Přitom přímo v zákoně je stanoveno, že jde o poplatek vybíraný kvůli vrakům. Podle mluvčí Státního fondu životního prostředí Lenky Brandtové se peníze používají na jiné ekologické projekty. Například na spolufinancování Operačního programu životního prostředí nebo na národní programy, například likvidaci černých skládek, podporu zeleně ve městech nebo ozdravné pobyty pro děti.

Ministerstvo životního prostředí si v minulosti prosadilo účelovou změnou zákona o odpadech, aby šly peníze použít i na něco jiného než na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků. Od ledna už ale výjimka skončila a peníze musí jít jen na vraky. Je tak jisté, že se je nepodaří utratit: aktuální výzva na dotace počítá jen se 40 miliony, letos už stát přitom z poplatků vybral přes 60 milionů korun.

Schvalování poplatku bude nejspíše blokovat opozice, proti je například TOP 09. „Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k vybírání dalších peněz od lidí,“ říká poslanec Michal Kučera. Podle něj by měl jít stát spíše pozitivní motivací k nákupu nových vozů. Jenže právě poslední pravicová vláda, v které byla i TOP 09, schválila v roce 2011 usnesení, podle kterého se má poplatek rozšířit i na auta s emisní normou EURO 3. Kučera upozorňuje i na asociální rozměr opatření: starší ojetiny si kupují většinou lidé, kteří mají hlouběji do kapsy a na lepší auto nemají.

Stát si od zavedení poplatku slibuje poptávku po ojetinách. „Nenavrhujeme plošnou silniční daň s ohledem na její sociální dopad,“ dodala Roubíčková. „Stále se zvyšující dovoz ojetých vozidel ve věku nad 10 let a jejich lákavější cena je dobrým důvodem pro rozšíření poplatku i na normu EURO 3,“ dodala.
Rozšíření poplatků kritizují i bazaristé. „Vláda by například měla snížit silniční daň na mladá vozidla, zvýhodnit povinné ručení u vozidel mladších ročníků nebo podpořit likvidaci starých aut,“ říká šéf Asociace prodejců použitých aut Petr Přikryl.

Autor:

Visingr: Klíčová ofenziva se blíží, Ukrajina má až 100 tisíc kamikaze dronů

  • Nejčtenější

Zákazníci zboží házejí na podlahu. Americký řetězec stahuje LGBT produkty

Výhrůžky ze strany zákazníků přiměly prodejny řetězce Target v USA stáhnout některé výrobky z každoroční kolekce zboží...

Dnešní padesátníci půjdou do důchodu později, ukázal interní dokument MPSV

Komu je 57 a méně, musí počítat s tím, že i on nakonec půjde do důchodu později. Například ročníky 1969 až 1971 mají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlevněte, nebo nestavíte. Ministru Kupkovi došla trpělivost s cenami na železnici

Kilometr železniční trati pořizuje Česko dráž než kilometr dálnice. Zatímco na stavbě silnic se státu dlouhodobě daří...

Británie je opět otevřena. Provoz všech letišť se vrátil do normálu

Kvůli selhání elektronických bran, které urychlují pasové kontroly, se v sobotu na britských letištích tvořily dlouhé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čína poprvé nasadila na komerční let stroj C919, překonala „košilové ponížení“

V Číně uskutečnil svůj první komerční let nový dopravní letoun čínské výroby C919. Na lince China Eastern Airlines...

Priske exkluzivně. O titulu, datech, jazykové bariéře i manželce v Iráku

Premium Když se zadívá na velké esko ve sparťanském znaku, vrátí se na chvíli do dětství. „Nevím, jak vy, ale já jako kluk...

Pád „letadla“ za 2,3 miliardy. Podvodem vylákali peníze i ze známých sportovců

Premium Klientům slibovali zisk třicet procent. Místo toho nakupovali luxusní auta, zlaté cihly a nemovitosti. Společnost JO...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Svaz danění hobby odmítá, souhlasil by se snížením počtu včelstev bez daně

V současnosti nemusí včelaři, kteří se starají do 60 včelstev, respektive do příjmu 30 tisíc korun odvádět daně z...

Zdražování chleba se v Česku utrhlo. Víno odolává, ukázal graf Eurostatu

Eurostat na svém webu zveřejnil interaktivní nástroj, který srovnává zdražování potravin v zemích EU. Potvrdilo se, že...

Zájem o fotovoltaiku trvá, ČEZ letos provedl přes dva tisíce instalací

Jedním z důsledků energetické krize byl strmý nárůst zájmu o obnovitelné zdroje. Do konce května společnost ČEZ Prodej...

Domácnosti utrácejí méně. Ekonomika v 1. čtvrtletí klesla meziročně o 0,4 procenta

Česká ekonomika letos v 1. čtvrtletí klesla meziročně o 0,4 procenta. Vyplývá to ze zpřesněného odhadu Českého...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Sharon Stone se v 65 letech ukázala v plavkách. Sklízí obdiv i kritiku

Sharon Stone oslavila v březnu pětašedesáté narozeniny. Hollywoodská hvězda je pyšná na svou postavu a na Instagramu se...

Svěste džíny na půl žerdi. Do módy se vrací trend ze začátku milénia

Většina z nás je nejspíš ráda, že móda z let 2006 až 2012 zmizela z pultů. Bokové džíny, baleríny, chokery a průhledné...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Podle právníka musel Ondřej s článkem v bulváru souhlasit, říká Kuchařová

PR zastoupení Taťány Kuchařové poskytlo redakci iDNES.cz stanovisko nezávislého právníka. Podle toho musel dát Ondřej...