Ačkoli podle reportu Češi loni utráceli v zahraničí méně, mění se jejich preference. Tradiční evropské destinace jako Polsko nebo Rakousko se sice stále drží na špici, ale zájem tuzemských cestovatelů se přesouvá na východ. Největší boom zažívá Japonsko, kde útraty Čechů vzrostly meziročně o 59 procent
„Výrazný nárůst výdajů v Japonsku může souviset s oslabeným kurzem japonského jenu, který v poslední době zlevňuje pobyt pro zahraniční návštěvníky. Současně se zde letos od jara do podzimu pořádá světová výstava Expo, která jistě přiláká další cestovatele,“ říká mluvčí Revolutu Ingrida Daunaravičiené.
Japonsko si popularitu zvyšuje dlouhodobě. Tokio bylo podle Zprávy o trendech v cestovním ruchu, kterou uveřejnil Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard, v roce 2024 druhou nejoblíbenější destinací na světě. Pro letošní rok se navíc na období od června do září očekává, že Tokio a Ósaka budou patřit mezi dvě nejoblíbenější destinace, kam turisté z celého světa budou mířit.
Zájem sílí i o Jižní Koreu, kde Češi meziročně utratili o 34 procent více, a také o Vietnam, kde jsou útraty vyšší o 26 procent. Podobně rostly útraty také například v Thajsku či Indonésii. Dlužno dodat, že tyto změny v útratách jsou zejména kvůli mladším českým cestovatelům.
„Vidíme jasný posun směrem k dalekým, cenově výhodným destinacím, zejména u mladších cestovatelů,“ říká Tara Massoudi, generální manažerka prémiových produktů společnosti Revolut. Celkem 30 procent všech cestovních výdajů zejména v Asii mají na svědomí mladí ve věku 25–34 let. Zároveň má tato kategorie na svědomí 47 procent výdajů, které Češi utratí v Japonsku.
Důvodem, proč rostou útraty a zájem o exotiku může být také oživení tuzemské ekonomiky. „Aktuálně rostou reálné mzdy zhruba o čtyři procenta při nízké míře nezaměstnanosti a relativně příznivých ekonomických vyhlídkách pro následující dva roky. S tím souvisí i zlepšení nálady domácností, které tak hledají i více exotické destinace pro dovolené,“ říká Jiří Polanský, makroekonomický analytik České spořitelny.
Zájem o Evropu zchladila inflace
Mezi nejoblíbenější destinaci Čechů však stále patří dlouhodobě Itálie, která se na celkových mezinárodních výdajích podílí jedenácti procenty. Následuje Polsko, kde se utratí dalších deset procent. Naproti tomu například Chorvatsko vychází z reportu jako země, kde Češi utratí jen tři procenta z celkových mezinárodních útrat.
„Důvodem může být, že uživatelé Revolutu bývají mladší, technologicky orientovaní a častěji cestují do vzdálenějších destinací, kde více využívají bezhotovostní platby,“ nastiňuje Ingrida Daunaravičiené.
Na večeři a do vířivky. Turisté už nejezdí jen za památkami, chtějí zážitky![]() |
Podobné trendy jako v Česku nejsou ničím výjimečné. Podobným směrem se ubírají i sousední státy. „Němci nadále preferují osvědčené evropské destinace, ale zároveň výrazně roste jejich zájem o vzdálenější lokality – například Japonsko nebo země Jižní Ameriky,“ poukazuje Daunaravičiené.
A velmi podobně jednají také Slováci. Stejně jako Češi zaměřují v poslední době svou pozornost na Japonsko nebo Thajsko. „Ačkoliv výdaje Slováků rostou jen mírně, struktura jejich cest se mění. Celkově tak vidíme, že chuť objevovat nové a vzdálenější destinace sílí napříč regionem,“ dodává Daunaravičiené.
Důvodem může být i postupné zdražování, kterému Evropa čelí. „V řadě evropských zemí došlo v posledních dvou letech k relativně výraznému nárůstu cen. Nejde jen o Chorvatsko, ale zvýšená inflace se přehnala i dalšími tradičními dovolenkovými destinacemi v Evropě. Naopak země jihovýchodní Asie, například Vietnam, tak výrazným inflačním vývojem neprošly, což z pohledu evropských turistů zvyšuje jejich atraktivitu,“ myslí si Jiří Polanský.
A za co Češi utrácejí nejvíc, když vyjedou za hranice? Jde o kombinaci základních potřeb a zážitků. Celkem 23 procent výdajů jde na útratu v restauracích a 21 procent pak na nákupy v potravinách. Následují výdaje spojené s cestováním (21 procent) a výdaje za dopravu (13 procent). Pro Čechy tak cestování primárně představuje zážitky a gastronomii.
„Lidé stále častěji vyhledávají cesty, které pro ně mají hlubší smysl a rezonují s jejich životními hodnotami. Evropští cestovatelé si volí dovolenou, která pro ně představuje něco víc než jen odpočinek,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro evropský trh Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard.