Dálnice z Plzně do Jihlavy nebo prstenec kolem Prahy. Stát představil dopravní vizi

  10:48
Stát začíná pracovat s vizí dálnic a železnic, které by se mohly postavit kolem roku 2050. Podle studie, kterou v pátek představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), by se mohlo postavit po dokončení základní dálniční sítě další 540 kilometrů hlavních a 95 vedlejších koridorů.

Plán rozvoje dálniční sítě po roce 2050. | foto: Ministerstvo dopravy

Mimo jiné by mohla dálnice propojit Plzeň a Jihlavu skrze Písek a Veselí nad Lužnicí nebo by se mohl postavit další vzdálenější dálniční prstenec kolem Prahy, který by město obkroužil mezi Benešovem, obkroužil by Brdy a na severu propojil Kladno se Slaným.

Podle Kupky ale není argumentem, že pokud vznikne širší okruh, neměl by se dostavovat aktuálně řešený Pražský okruh, jemuž chybí hlavně severní část a měl by být hotový v roce 2031. „Chci pětkrát podtrhnout, že dostavba Pražského okruhu je nezbytná podmínka na ulevení pražské dopravní situaci,“ vysvětlil ministr.

Cena za hlavní i vedlejší koridory by mohla být 360 miliard korun, ale v cenách roku 2021. Od té doby se už kumulovaná inflace překročila 25 procent, takže už nyní by stály dopravní stavby minimálně 450 miliard korun.

ŘSD už ví, kudy povede spojnice dálnice D35 s Polskem. Ve hře je několik variant

Zatím jde jenom o vyhodnocení dopravních potřeb projednaných se zástupci měst a krajů. Nyní se začne s vyhledávacími studiemi, které by mohly zpřesnit místa, kudy by dálnice mohly vést. „Bavíme se o tom, že začneme v tom území hledat tu nejvýhodnější trasu. Byl bych nerad, kdyby si někdo zoomoval trasu a říkal, že je třeba kilometr od obce a proto je nepřípustná,“ řekl novinářům Kupka.

Středočeský okruh kolem Prahy by měl měřit 205 kilometrů, dálnice mezi Plzní a Jihlavou 185 km, dále by se mohla postavit 65kilometrová dálnice D19 mezi Domašovem a Prostějovem nebo spojení mezi Jihlavou, Chlumcem nad Cidlinou a Pardubicemi o délce 85 km.

Dalších 95 km by pak měly mít doplňující koridory například mezi Mladou Boleslaví, Martinovicemi a Jičínem nebo mezi Předměřicemi nad Labem, Hradcem Králové a Vamberkem. U nových dálničních staveb se počítá většinou s dvěma pruhy v každém směru, u pražské aglomerace nebo u staveb v okolí brněnské aglomerace by pak mohlo jít o tři pruhy v každém směru.

Vznikne 767 km vysokorychlostních železnic

Ministerstvo dále představilo také plány ohledně vysokorychlostních tratí. Počítá s 767 kilometry železnice, 484 kilometrů je pak už v projektové fázi. Letos by se měla začít stavit první část trati z Brna do Přerova, kde se bude jezdit 200kilometrovou rychlostí. Rychlé spojení by ale mělo být z Prahy do Plzně, Karlových Varů, Ústí nad Labem, Libercem, Hradcem Králové nebo do Jihlavy. Budování by mělo být i prostřednictvím tzv. PPP projektů, tedy spolupráce státní a soukromé sféry. Firma postaví a třeba několik desítek let provozuje tratě, stát jí za to platí poplatky.

Plán za 185 miliard. Prahu protne podzemní železnice i s dvoupatrovým nádražím

Letos v lednu pak centrální komise ministerstva dopravy vybrala finální variantu projektu Metropolitního expresu, mají se postavit dva samostatné tunely pod centrem Prahy o délce přes 10 kilometrů. Počítá se s výstavbou čtyř nových stanic v centru Prahy – v Karlíně, na Florenci, na Václavském náměstí a na Karlově náměstí.

„Tunely budou schopny pojmout až 16 spojů za hodinu v každém směru, což výrazně zvýší kapacitu a efektivitu městské dopravy. Celkové náklady na tento projekt se aktuálně odhadují na 185 miliard korun,“ uzavřel Kupka.

Mapka plánovaných vysokorychlostních tratí (duben 2025)

Stát také plánuje přestavbu brněnského železničního uzlu, kde by mělo vzniknout nové hlavní nádraží i nový přestupní terminál Černovice, stanice Brno-Židenice se pak přiblíží k tramvajovým zastávkám, záměr schválila loni v dubnu komise na ministerstvu. Náklady se odhadují na 73 miliard korun, začít stavět by se mělo v roce 2028.


Stále se počítá se splavněním Labe

Ve vodní dopravě pak stát plánuje vybudovat plavební stupeň Děčín a splavnit Labe až do Pardubic, tyto projekty by měly stát desítky miliard korun. Letos by už měla být hotová přípravná fáze posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), v roce 2027 by pak měla být EIA hotová. V roce 2029 by se pak případně postavila kompenzační opatření, v ideálním případě by mělo v roce 2031 dojít k povolení záměru a stavba by pak měla být odstartovaná o rok později.

Stupeň Přelouč, který je ke splavnění Labe také nutný, by se pak mohl začít stavit už v roce 2031. Dále se počítá modernizací plavebního stupně Srnojedy nebo s budováním přístavu v Pardubicích. „Plavební stupeň Děčín zvýší parametry zaručeného ponoru od státní hranice do Boletic u Děčína v hodnotě parametru 140 cm a více po 345 dnů v průměrném roce a zároveň 220 cm po 180 dnů v průměrném roce,“ píše o splavnosti úřad.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

Německá vlajka je v USA na půl žerdi. Firmy ustupují od dalších investic

Německé společnosti investují v USA více než třikrát více než ty americké v Německu. Nyní ale začínají tuto strategii přehodnocovat. Trump sice obhajuje své rozhodnutí zavést cla na zboží z jiných...

19. května 2025

Potraviny zbytečně podraží kvůli obalům. Konkurence má výhodu, řeší výrobci

Premium

Potravinářům se od července zvýší náklady na obaly o 13 procent. Dalo by se říci, že jde o drobné, na straně nákladů na každou plastovou lahev minerálky, která váží kolem 40 gramů, činí zvýšení...

19. května 2025

Rtuť pomáhá Senegalcům dostat se ke zlatu. Jenže je zároveň pomalu zabíjí

V senegalském regionu Kedougou ženy při těžbě zlata běžně používají toxickou rtuť a tím ohrožují zdraví své i svých dětí. Navzdory slibům vlády zůstává bezpečnější technologie nedostupná a rtuť...

18. května 2025

Vietnam začne bojovat proti padělkům. Ale jen proti těm, které sám dováží

Vietnamská ekonomika je postavena na prodeji svých výrobků ve zbytku světa. Dlouhodobě se ale musí vypořádávat s nálepkou producenta a obchodníka s padělaným zbožím. Nyní se však zdá, že se i kvůli...

18. května 2025

Rychlotratím vládne Čína. V USA vlaky nikde nepřekonají rychlost 250 km/h

Ačkoliv ve Spojených státech žije 340 milionů lidí a nachází se tam více než pět tisíc veřejných letišť i 71 mezistátních dálnic, opravdovou vysokorychlostní železniční trať by tam cestující hledali...

18. května 2025

Nacionalista je každý, než dojde na peněženku. Experiment zjistil, co Američané chtějí

Když prezident Donald Trump před několika týdny uvalil nová cla na čínské zboží, mnoho Američanů hlasitě prohlašovalo, že by raději podpořili americkou výrobu, než nakupovali levné produkty z Asie....

18. května 2025

Čína uvalí antidumpingová cla na plasty, nejvyšší budou mít dovozci z USA

Antidumpingová cla až 74,9 procenta zavádí Čína na dovoz kopolymerů polyoxymethylenu (POM). To je druh technického plastu s vysokou pevností, tvrdostí a rozměrovou stabilitou. Cla zasáhnou vývozce z...

18. května 2025  10:58

Teplo z datových center hřeje Finy. Někde už se rozloučili i s teplárnami

Datových center po celém světě přibývá. Jejich provoz je však energeticky velice náročný a vzniká při něm množství zbytkového tepla. Ve Finsku se ale snaží tyto negativní vlivy částečně zmírňovat....

18. května 2025

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

18. května 2025

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

18. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

OBRAZEM: Solná pole jako byznys. V Bangladéši na nich závisí miliony lidí

Na pobřeží Indického oceánu v bangladéšském Chittagongu dobývají drobní farmáři odpařováním z mořské vody sůl. Jejich namáhavá práce ovlivňuje ekonomiku celé země, ročně vyprodukují přes dva miliony...

17. května 2025

Nákupy jsou out, zážitky in. Čínští turisté dobývají svět s jasnou vizí

Čínští cestovatelé přecházejí od skupinových výletů k individuálnímu cestování. Dávají přednost dobrodružství a zážitkům před nákupy a luxusním zbožím. Měnící se preference cestovatelů, kteří v...

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.