Vlaky a auty jezdí stále více lidí, autobusy naopak stagnují

  6:00aktualizováno  6:00
Vlakem jezdí čím dál víc lidí, stejně jako auty. Naopak zájem o meziměstské cesty autobusem stagnuje. Ukazují to oficiální čísla za první čtvrtletí z ministerstva dopravy. V tuzemsku podle nich roste jak přeprava lidí, tak zboží.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Yan ReneltMAFRA

To, že v době prosperity více lidí jezdí autem, jak dokreslují statistiky prodaných pohonných hmot, není překvapením. Zvyšující se počet lidí, kteří k přesunu volí železnici, však udiví.

Meziročně množství pasažérů ve vlacích vzrostlo v prvním letošním čtvrtletí o dvě procenta na 44 milionů. Přepravní výkon, tedy počty ujetých kilometrů násobené počtem cestujících, stoupl o tři procenta. To potvrzuje dlouhodobý trend: lidé ve vlacích jezdí častěji na delší vzdálenosti.

„Trvalý pozvolný růst přepravených osob na železnici ukazuje, že dlouhodobá konjunktura svědčí veřejné mobilitě navzdory růstu mezd a ekonomicky dostupnějšímu využívání vlastního automobilu. Cestování vlakem se stalo fenoménem doby. Lidé mohou čas během cesty využít k práci, zábavě nebo odpočinku a neztrácejí čas řízením automobilu a hledáním místa k parkování,“ míní Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Růst letos hlásí všichni tři největší železniční dopravci. Hraje jim mimo jiné do karet modernizace dálnice D1, která přilákala do vlaků výrazně více lidí z osobních aut.

Největší růst vykázala městská hromadná doprava. Za první čtvrtletí vzrostla o více než šestnáct procent. Data z MHD mají ale nejmenší vypovídací schopnost o reálné přepravě kvůli vysokému počtu lidí s předplacenými jízdenkami. Skutečné počty jízd se tak často odhadují jen na základě průzkumů.

Po kraji radši autem

Auta jsou zdatnými soupeři veřejné dopravy hlavně na kratší cesty. Ukazují to data z autobusů. Počet cestujících v nich klesl o více než čtyři procenta, nejvíce přitom spadla regionální linková doprava placená kraji. Naopak v mezinárodní dopravě se pozitivně projevuje konkurence dopravců, pád cen a lepší služby. Po nástupu společnosti FlixBus na český trh a zavedení nových linek – hlavně RegioJetem – stoupl počet cestujících meziročně o 45 procent.

Často je důvodem úspěchu mezinárodních linek i fakt, že jezdí po trasách, kde vlak není kvůli zastaralé trati konkurenceschopný. Typickou ukázkou je spojení Praha–Norimberk či Praha–Mnichov, kde jen přibývají memoranda o vylepšení železnice, ale ve skutečnosti se s tratěmi nic neděje.

Nepatrný nárůst hlásí železnice i v nákladní dopravě. Podle dat za první čtvrtletí stoupl objem přepraveného zboží zhruba o procento. Nákladní dopravci si však dlouhodobě stěžují na nedostatečnou kapacitu tuzemské železnice, zejména na hlavních koridorech.

Úspěšné první čtvrtletí mají za sebou rovněž tuzemští dopravci s kamiony, jimž objem zboží stoupl o 1,3 procenta. Ve skutečnosti ale doprava rostla více, statistiky totiž zahrnují pouze české dopravce. Údaje z mýtných bran ukazují mnohem větší růst.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Jedna PETka navěky. Brusel zavádí kvóty na podíl recyklátu v plastových lahvích

PET lahve nepoužívejte opakovaně, tvrdí odborníci.

Na většině lahví to napsáno není, ale stále větší počet těch, v kterých se prodávají vody či coly, už kdysi petkou...

Světové módní značky končí s prodejem pravých kožichů, Češi je následují

V závěru přehlídky došlo i na kožichy.

Sehnat kožich z pravého norka je čím dál těžší. Čeští i zahraniční prodejci se kožešinovým zvířatům vyhýbají. Najít je...

Najdete na iDNES.cz