Zdraví i ve zvířecích miskách. Lidé chtějí krmiva s vysokým obsahem masa

  6:56aktualizováno  6:56
Kvalitní krmiva s vysokým obsahem masa, přidávání superpotravin, strmě rostoucí obliba pamlsků a doplňků pro zvířecí miláčky a produkty zaměřené na speciální kategorii malých psů. To jsou trendy, které hýbou byznysem okolo psů a koček, v němž Češi ročně nechají odhadem pět až deset miliard korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Trend nazývaný humanizace prostupuje celým odvětvím krmiv pro domácí mazlíčky a naskočit na něj ve větší či menší míře musely všechny firmy v oboru.

Ve zkratce řečeno jde o to, že důraz na zdraví a jemu prospěšné potraviny se přelil z lidských talířů i ­do psích a kočičích misek. Lidé pro své pejsky a kočičky žádají více hlavně kvalitní výrobky s vyšším podílem masa, a to často exotického, jako přísady letí pohanka, hrách, čočka či dýně a cizrna.

„Vzhledem k tomu, že v mnoha domácnostech se pes či kočka stávají často ‚právoplatným členem‘ rodiny a někdy nahrazují i děti, tak vlastně není divu, že trendy v oblasti pet food stále více kopírují trendy ve výživě lidské,“ připomíná Lubomír Holka, obchodní šéf společnosti Dibaq a výrobce krmiv například značky Fitmin.

Jak však dodává další z výrobců, ne všechny trendy, jako ten se superpotravinami, je třeba vyslyšet a prošpikovat jimi krmiva pro zvířata. „Musíme nějakým způsobem citlivě reagovat na poptávku a posuzujeme, zda některé trendy či přídavky superpotravin nemohou být kontraproduktivní ať už z hlediska chutnosti, či případného vlivu na zažívání a zdraví zvířat,“ popisuje i ­Tomáš Ondračka, ředitel společnosti Tekro, výrobce například krmiv Eminent.

Byznys pro zvířátka

A dodává, že z trendů, které z jejich pohledu nemají opodstatnění a jedná se z velké části o marketingovou záležitost, je právě přidávání superpotravin, jako jsou chia semínka, amarant, ananas, aloe vera, brusinky, rakytník a podobně. „Ne že by jejich účinky nebyly příznivé i pro domácí zvířata, ale ve většině případů je jejich přídavek v krmivu tak malý, že přínos pro zvířata je v těchto dávkách přinejmenším diskutabilní,“ vysvětluje Ondračka s tím, že kdyby se jich tam dalo více, nebude to zase zvířatům chutnat a bylo by to moc drahé.

Má pes jíst obilí?

Kromě zmíněných superpotravin má dnes většina firem v nabídce řadu Grain Free, což je obdoba potravin bez lepku u lidí. „Na americkém trhu už tyto produkty dělají 40 procent, u nás je to 23 procent a potenciál není vyčerpán,“ uvedla minulý týden na konferenci Friends of Pets, kde se sešli psi i lidé, Karolína Čápová za Vafo. Jejich hlavní značkou je krmivo Brit, od roku 2005 má ale i řadu Carnilove, bez obilovin a založenou na myšlence návratu psa k divočině. „Má pes jíst obilí? Asi ho původně nejedl,“ popisuje Čápová.

„Nakupující jsou ochotni více utrácet za dražší kategorie, dopřávají nejen sobě, ale i svým mazlíčkům. Průměrně v Česku utratíme v maloobchodě 2 300 korun za jednu kočku, zhruba polovinu za jednoho psa,“ potvrdila na zmíněné konferenci tvrdá data Romana Duníková ze společnosti Nielsen sledující obchodní řetězce včetně drogerií.

Psa má každá druhá domácnost, kočku každá pátá. Ale pokud jde o výdaje na ně, tak je to zhruba půl na půl. Což znamená, že více peněz a lepšího krmení si zatím užívají kočky. „V maloobchodě je psí segment podceňován, u specialistů naopak, tam je kladen důraz na psa a potenciál je pro kočku,“ uvedla Duníková.

Jen v obchodních řetězcích ročně lidé utratí za krmiva pět miliard korun, další více půl miliardy dělá sortiment jako klece, pelíšky, obojky, šampony pro psy a kočky. Dalších až několik miliard Češi utratí ještě ve specializovaných obchodech a­ na internetu.

Prémiové kategorie patří k rychleji rostoucím než ty základní, prodávané většinou v hypermarketech a supermarketech. U nižších a méně kvalitní řad, kde například u granulí tvoří největší složku obiloviny a maso obvykle bývá jen pár procent, také probíhá větší cenový boj. I obchodní řetězce se tak snaží více zařazovat do nabídky prémiová krmiva, ať již značková, či pod svým jménem.

„V poslední době sledujeme větší zájem zákazníků o kvalitu krmiva, a tedy rostoucí poptávku po prémiových krmivech. Nadále však platí, že i zde je důležitá cena a nejvíce se tohoto zboží prodá ve slevových akcích,“ popisuje za diskonty Lidl Kateřina Jašková z tiskového oddělení.

Z údajů společnosti Nielsen za řetězce vyplývá, že zatímco prodej krmiv loni rostl o procento až dvě, psí a kočičí pochoutky vyskočily o více než 13 procent. Podle Duníkové z řetězce Nielsen bude pomalejší nárůst tržeb za krmiva daný i tím, že se zákazník přesouvá na internet. Podle jejich dat tam už někdy nakoupilo krmivo 25 procent lidí.

„V roce 2011 se krmiva podílela na tržbách 35 procenty, loni už jen 24 procenty, takže potřebujeme zvýšit zisk jinak,“ uvedla i Veronika Papučárová ze společnosti Pet Center provozující specializovanou síť 160 obchodů. Naopak doplňky stravy, antiparazitika, kosmetika či dentální hygiena rostou podle jejich zkušeností o desítky procent.

„Vepřové ucho a buvolí kost byly vždy nejprodávanějším pamlskem, dnes jsou to už masíčka. Projevuje se trend humanizace, takže mají tvar pizzy, hranolků,“ popisuje nynější bestsellery Papučárová.

Malí, ale drazí

V neposlední řadě museli výrobci zareagovat i na další specifickou poptávku, a to po krmeních pro malé psy. Ti jsou populární hlavně v Praze a ve velkých městech.

„Z prodejních dat vidíme, že v menších městech naši zákazníci upřednostňují velká balení krmiva, zatímco ve velkých městech je tomu naopak,“ potvrzuje mluvčí řetězce obchodů Albert Barbora Vanko s tím, že to souvisí s oblibou malých psů ve městech. Obdobný trend zaznamenal i Lidl.

Karolína Čápová z Vafo spojuje stoupající oblibu malých psíků s mileniály, tedy generací lidí narozených po roce 1980. „Jsou nadšení majitelé mazlíčků a už teď náš obor ovlivňují. Je to pro ně příprava na založení rodiny a 53 procent jich má malé psy,“ uvádí. A vysvětluje tím, proč mají výrobek Brit Care Mini, bez obilovin, zato s borůvkou či řasami.

  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

CK Neckermann začala proplácet zrušené zájezdy. Klientům vrátila půl milionu

Cestovní kancelář Neckermann začala ve středu večer proplácet zrušené zájezdy, informovala o tom ve čtvrtek Česká...

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

Prodej ikonických botasek dočasně končí, designéři se nedohodli se značkou

Prodej charakteristických českých botasek končí. Alespoň dočasně. Jejich designéři se totiž nedohodli s firmou Botas a....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz