Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Handrkování o drážního regulátora je u konce. Ministr Ťok prosadil Kodyma

  • 1
Předsedou nového regulačního úřadu v dopravě se stane Pavel Kodym, do funkce ho na šest let jmenovala vláda. Návrh ministra za hnutí ANO Dana Ťoka prošel až napodruhé. Kodyma jako šéfa drážního regulátora navrhl už na začátku letošního roku, vláda ale s jeho jmenováním napoprvé nesouhlasila.

Nové výběrové řízení proto ministerstvo dopravy narychlo vyhlásilo na konci letošního ledna, do konce prvního únorového týdne pak měli zájemci o tuto pozici podat přihlášky. Přihlásili se čtyři zájemci.

Pavel Kodym, bývalý ředitel Drážního úřadu

Úřad bude mít za úkol hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity dopravcům na přeplněných železničních tratích či chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám.

Na starosti bude mít i přístup k letecké infrastruktuře. Převzít by tak měl část kompetencí i zaměstnanců Drážního úřadu. Ten je organizací podřízenou ministerstvu dopravy, a nemůže tak plnit funkci nezávislého regulátora, kterého po Česku požaduje EU. Nový předseda by jej měl řídit šest let.

Úřadovat se začne v dubnu

Takzvaný drážní regulátor by měl začít fungovat v dubnu. „Nový předseda Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře musí co nejdříve projednat s ministerstvem financí a ministerstvem vnitra systemizaci služebních míst, předložit ji vládě, zajistit výběrová řízení na obsazení nově vzniklých pozic a připravit celý úřad, aby mohl od dubna začít fungovat,“ uvedl v tiskovém prohlášení Ťok.

Kde bude nový úřad sídlit není doposud jasné. V minulosti se hovořilo o tom, že Kodym bude mít kancelář v budově ministerstva dopravy, kde sídli i České dráhy. Nyní se hovoří o Úřadu vlády.

Kodym v současnosti pracuje v Českých drahách jako systémový specialista na odboru kolejových vozidel. Zodpovídá za nákup a hospodaření s drážními vozidly, v letech 2003 až 2013 byl ředitelem Drážního úřadu, předtím působil v různých pozicích v Československých a následně pak v Českých drahách. Vystudoval dopravní a manipulační techniku se specializací na kolejová vozidla na Fakultě strojního inženýrství ČVUT.

,