Do Čech míří čínské autobusy i auta

  1:00aktualizováno  1:00
Po českých silnicích mohou už letos jezdit první autobusy, které byly vyrobeny v Číně. Nástup chystají i čínští výrobci aut. Ve středu své vozy představil v Česku poprvé čínský výrobce autobusů Yutong. "Letos bychom chtěli v Česku pět až deset vozů,“ řekl zástupce značky v Česku Kamil Tabačík.

Autobus YUTONG - Firma Yutong z Číny chce letos do ČR dovézt pět až deset vozů. | foto: Radek CihlaMF DNES

Čínské vozy s americkými motory mají již v Česku homologaci, na Slovensku dokonce firma několik autobusů prodala. Yutong chce do Česka zatím vozit autobusy na dálkovou dopravu, mají být zhruba o dvacet až třicet procent levnější, než jiné vozy. Autobusy se kompletně montují v Číně, do Evropy se vezou lodí.

"Postupně chceme přijít i s dalšími typy autobusů, i menšími,“ dodal Tabačík.

Dopravci nevylučují zájem o nové autobusy z Číny. "Znám je, už jsem s nimi  jel, nejsou špatné. Dokáži si představit, že takový autobus může stát klidně polovinu, co stojí podobný, vyrobený v Evropě,“ říká majitel Student Agency Radim Jančura. "Nechci předjímat, ale bude tu jeden zásadní problém a to kvalita, servis a garance. V našem případě je pro nás důležitější spolehlivost, než cena,“ dodal.

Yutong je velkým čínským výrobce autobusů, je například i na tamějším trhu partnerem automobilky MAN. Yutong chce podle čínského listu Shanghai Daily během pár let vyvážet až třetinu produkce

Autobusy na evropských silnicích jsou zatím doménou evropských výrobců. Česko ve výrobě patří k velmocím, především díky vysokomýtskému Iveku (dříve Karosa). V Karose ale zatím obavy z čínské konkurence nemají. 

Je libo auto z Číny?
"Dopravci v Česku jsou natolik rozumní, že si historicky vždy odmítli koupit autobus, byť za sebelákavější cenu, u něhož neměli jistotu zajištění servisu a dodávek náhradních dílů tak, aby vozidlo mohli bezproblémově používat,“ míní Rusek. Yutong už v česku ale má prvního servisního partnera. Nicméně i Iveco připouští, že dlouhodobě bude autobusů z Číny přibývat. "Z dlouhodobého hlediska bude asi docházet k přemisťování výroby autobusů renomovaných Evropských výrobců do Číny a k jejich následnému prodeji v Evropě,“ dodal Rusek.

Čínští výrobci se do Česka nechystají jen s autobusy, ale i s osobními auty. Nejen s vlastními značkami: například Honda už začala prodávat po Evropě model Jazz, který je kompletně vyrobený v Číně.  V kvalitě mezi autem vyrobeným v Japonsku a Číně není podle Hondy rozdíl. Tamější automobilky s vlastními značkami se na expanzi chystají.

"Doděláváme svoji prodejní síť. Ale až uvedeme v polovině roku na trh nové modely, za rok tu chceme prodat patnáct tisíc aut,“ říká Peter Bijvelds, šéf evropského zastoupení čínské značky Landwind. Čínská značka dostala v reputaci značný úder: neprošla prvními crash-testy.

Na ženevském autosalonu se představila v Evropě nová značka: Brilliance. Nabídla tu vozy vyšší třídy, hlavně limuzíny. Za asijské ceny. "Stát budou do dvaceti tisíc euro, letos jich po Evropě chceme prodat nejméně deset tisíc,“ říká Peter Schmid z frimy HSO Motors Europe, která tyto auta bude v Evropě prodávat. Auta se vyrábí v Číně ve stejném závodě, kde montuje vozy pro Čínu automobilka BMW.

Podle Schmida průzkumy ukazují, že šestnáct procent zákazníků v Evropě je připraveno koupit si čínské auto. V Česku zatím čínské vozy neseženete, loni se tu ani jeden neprodal.

"Už se tu evropští zástupci těchto značek představili a proběhla nějaká jednání, zatím tu ale dovozce do Česka nemají,“ uvedl šéf Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. Podle něj hledají čínští výrobci již hotovou síť autoprodejců.

Mají čínští výrobci šanci na českém trhu, kde jdou lidé hodně po ceně vozu, uspět? "Budou asi postupně růst, ale nestačí jen levně prodat. Důležitý je také servis,“ míní Tunkl.Čínské vozy jezdící po Evropě se dají zatím počítat na stovky, Lanwind loni prodal 700 aut jako malou sérii, na kterou nemusí mít evropskou homologaci. Tu chce teď získat a pak spustit ve velkém prodej.

Čínské značky přitom posilují i personálně: například dovoz vozů Brilliance vede bývalý šéf prodeje Volkswagenu Han-Ulrich Sachs. Ten není v pronikání asijských značek do Evropy nováček: už na začátku devadesátých let pomáhla Hyundai s jejich expanzí do Evropy.


Čínské autobusy v Česku?

Na otázky MF DNES odpovídal generální ředitel Touring Bohemia Milan Tuháček

Svezl jste se již čínským autobusem? Jaké to bylo svezení v porovnání s evropskými značkami?
Ano, již jsem se svezl. Dle mého názoru je tento autobus srovnatelný s ostatními evropskými značkami. Pro úplnost je potřeba dodat, že autobusy jsou  sice vyrobené v Číně, ale většina komponentů je z evropské či  americké produkce.
Budete dělat servis těchto vozidel, uvažujete sami o tom, že byste tyto autobusy koupili a jezdili s nimi?
Naše společnost bude poskytovat autorizovaný servis pro společnost YUTONG v České Republice. Rovněž uvažujeme o pořízení těchto autobusů i pro naši společnost.
Co vás od nich odrazuje a v čem naopak vidíte jejich výhodu?
Dle zkušeností z jiných zemích očekáváme provozní hospodárnost a spolehlivost. Výhodou těchto autobusů je zároveň nižší pořizovací cena ve srovnání s ostatními evropskými značkami.
Myslíte, že je reálné, že čínské autobusy získají na domácím i evropském trhu podíl více než 5-10 %?
Myslím si, že to reálné může být. Jak velký tržní podíl výrobce očekává, je spíše otázkou pro oficiálního obchodního zástupce firmy YUTONG.


Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Češka vymyslela opalovací krémy pro africké albíny, mohou zachránit život

Albínské děti v Africe.

Chemička Andrea Hároniková z brněnské techniky vytvořila recept na levné opalovací krémy pro albíny v Ghaně. Cílem bylo...

Češi snědli 300 kg polského masa se salmonelou, prodalo jej pražské řeznictví

Kuřecí maso

Na českém trhu se vyskytla zásilka 300 kilogramů kuřecího masa z Polska, ve které vyšetření prokázalo bakterie...

Za poštovní balík černé barvy připlatíte 19 korun. Čtečka nepřečte adresu

Třídírna balíků, kterou provozuje Česká pošta v Plzni - Křimicích. (17....

Od března si zákazníci České pošty musí za zaslané balíky připlácet, protože firma změnila ceník balíkových služeb....

Najdete na iDNES.cz