Dluhy dělají Česko zranitelným

  0:01aktualizováno  0:01
"Jsme hospodářsky velmi otevřenou zemí, a proto se problémy dotknou i České republiky. Čím hlubší bude nerovnováha českého hospodářství, tím horší budou jejich následky," říká profesor Jan Švejnar, ředitel Davidsonova institutu Michiganské univerzity v USA.

Na rozdíl od většiny vyspělých zemí se české ekonomice na první pohled daří. V čem jsou nyní největší problémy?
Do hospodářství, které je na vzestupu, míří hodně peněz, a to za cenu dvou velkých propadů, které zemi výrazně ohrožují. Veřejné finance ani obchod s cizinou na tom nejsou vůbec dobře. Zahraniční obchod se může vlivem slábnoucí světové ekonomiky stále zhoršovat a my s tím nemůžeme mnoho udělat.

Česká republika je nyní velmi zranitelná problémy z ciziny. Před těmi není imunní žádná země. Ale ta, která má dva výrazné propady v hospodaření, na krizi doplatí více. Následky jsou pak výrazně tvrdší.

Jsou naše dnešní problémy podobné jako před krizí v roce 1997?
Jistá podobnost tu samozřejmě je. Zmíněné dva propady, poměrně vysoká inflace, platy rostoucí rychleji než produktivita práce. Je tu však velmi významný rozdíl. Tehdy jsme měli pevně vázanou měnu, na niž zaútočili krátkodobí spekulativní investoři. Dnes je koruna volná, a to je pro stabilitu ekonomiky velmi důležité.

Krize mají mnohem horší následky v zemích, které mají pevný kurs měny. To je dnes třeba příklad Argentiny. Tenkrát však byla světová ekonomika na vzestupu. Spojené státy i Evropa zažívaly velmi dobré roky. To nám pomohlo se z našich problémů dostat poměrně rychle. Dnes z ciziny naopak hrozí riziko.

Jak by se hospodářské problémy lidí dotkly?
V první řadě nezaměstnaností. Podniky i banky jsou dnes většinou v soukromých rukou. Když budou kvůli slabší poptávce v Evropě méně prodávat, propustí i část svých lidí. Především šéfové firem se zahraničními vlastníky budou reagovat velmi pružně. Neodehrají se žádné dramatické bankroty či hromadná propouštění.

Podniky se budou lidí zbavovat postupně, tak jak bude klesat zájem o jejich výrobky. Také by pravděpodobně značně oslabila koruna. To by významně promluvilo do životní úrovně lidí. Česká republika mnoho věcí dováží, a ty všechny by byly dražší. Také růst platů by se zpomalil. Ceny naopak rostou rychle. Takže vše dohromady má na životní úroveň lidí velký vliv.

Pokud se situace v USA, a hlavně v Evropě v dohledné době nezlepší, máme nějakou šanci problémy odvrátit nebo jejich dopad alespoň zmírnit?
V této situaci považuji za velmi složité vylepšit zahraniční obchod. Dovozy není snadné snížit. Firmy, které očekávaly zakázky, stále dovážejí součásti pro své výrobky z ciziny. Je tady však již riziko, že své zboží v Evropě tak snadno neprodají.
Platy navíc rychle rostou a lidé utrácejí, takže ještě navíc hrozí i růst dovozů spotřebního zboží. S vyšším vývozem českých výrobků do slábnoucí Evropy se naopak počítat nedá. Hrozí tedy spíše prohloubení schodku. Jeho snížení není příliš reálné.

A tak se v podstatě jako jediná cesta ukazuje snížení veřejných dluhů. V předvolebním čase to však nepovažuji za pravděpodobné. To potvrzuje i vládní návrh  rozpočtu na příští rok s hlubokým schodkem, který je tam i navzdory přidání peněz z privatizace. To znamená, že vláda spíš vyčkává, nakolik bude zpomalení světového hospodářství vážné.

Jak je vážné? Britský týdeník The Economist nedávno napsal, že hrozí recese, která může zasáhnout nejvíce zemí od velké krize třicátých let...
Situace ve Spojených státech optimistická není. Očekává se, že ekonomika poroste jen velmi nepatrně, či dokonce klesne. Velké firmy a klíčoví zaměstnavatelé, teď naposledy Ford, hodně propouštějí.

V nejsilnějších evropských ekonomikách to není o moc lepší. Latinská Amerika i Asie mají velké problémy. Burzy v celém světě si nevedou dobře už delší čas. Pro nejbližší měsíce tedy vyhlídky moc dobré nejsou.

Autoři:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Další z rubriky

Přísun čisté ropy z Ruska vázne. Do Česka dorazí později, než se čekalo

V podniku Mero spravují ropné rezervy České republiky(18. července 2012,

Čistá ropa z Ruska by měla do Česka přitéct mezi 26. a 28. květnem. Na twitteru to v pátek uvedl předseda Správy...

Každý Čech loni vytřídil 63 kilogramů odpadu. Nejvíce se třídí na Hradecku

Ilustrační snímek

Každý obyvatel Česka loni vytřídil v průměru skoro 63 kilogramu papíru, plastů, skla a nápojových kartonů. To je o tři...

6:0. Česko uspělo v dalších čtyřech solárních arbitrážích za půl miliardy

Villanueva Solar Farm (Mexico)

Česká republika zvítězila v dalších čtyřech arbitrážních sporech, které souvisejí s investicemi do solárních...

Najdete na iDNES.cz