„Máme možnost ročně ušetřit takřka tisíce kilometrů účtenkového papíru, pokud zákazníci, kteří používají mobilní aplikaci, zvolí před nákupem verzi elektronické účtenky. Počet aktivních uživatelů aplikace poroste, a tak časem můžeme dosáhnout úspory i tří tisíc kilometrů účtenek,“ říká Aneta Turnovská, tisková mluvčí hypermarketů Globus.
Doklady se v mobilní aplikaci zobrazují do 24 hodin od nákupu a zůstávají tam po dobu dvou let. Ti, kteří aplikaci nepoužívají, mohou u pokladny požádat o zkrácenou variantu účtenky.
Albert ušetřil šest tisíc kilometrů papíru za rok
Se zkrácenými verzemi účtenek však není Globus první. Albert s myšlenkou zkrácených účtenek přišel již před dvěma lety. V loňském roce pak představil aplikaci Můj Albert, od té doby mají nakupující možnost si nechat vystavit pouze digitální účtenku.
„Aplikaci Můj Albert si stáhly už více než dva miliony zákazníků. Právě díky digitální účtence společně šetříme velké množství papíru. Jen za první rok fungování jsme ušetřili 6400 km papíru (účtenkového, pozn. red.),“ říká ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.
Od března letošního roku pak nabízí možnost elektronické účtenky i Lidl. „Zákazníci si nyní ve své aplikaci mohou nově nastavit, že už o papírové účtenky nemají zájem. Po nákupu jim tak přímo do aplikace dorazí účtenka v elektronické podobě a papírová se vůbec nevyskytne,“ vysvětluje tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
„Od března, kdy je zákazníkům nová funkce Lidl Plus k dispozici, evidujeme zhruba 13 milionů nevytištěných účtenek,“ doplňuje Myler.
Je to v řešení, říkají řetězce
Zákazníci si v budoucnu budou pravděpodobně moci zvolit zkrácenou či elektronickou formu pokladního dokladu i v jiných řetězcích. „V současné době délku účtenky a možnosti jejího zkrácení řešíme. Kratší verze účtenky bude nasazena nejpozději do konce roku 2022,“ říká například mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
„Úplné zrušení tisku účtenky a možnost volby pouze elektronické je v tuto chvíli ve vývoji softwaru. Konkrétní časový úsek nasazení zatím nemůžeme sdělit,“ doplňuje Maierl.
Možností vydávání účtenek v digitální podobě se také zabývá Penny Market a Tesco.