Devátá vlna: Návrhářky, jež zná i MTV

  14:34aktualizováno  14:34
Rozruch, který dokázaly vyvolat tři majitelky módní firmy Devátá vlna, by jim mohli závidět i vlastníci značek, za kterými stojí miliardy a kteří utrácejí obrovské sumy, aby pronikli na stránky časopisů a televizní obrazovky.

Oblečení od dvou českých návrhářek Dity Ladovské a Kateřiny Kašparové, které spolu s produkční Denisou Winterovou už deset let tvoří značku Devátá vlna, nosí české zpěvačky i herečky.

Objevuje se na stránkách módních i konzervativních ženských časopisů. Hraje na filmovém plátně v českých hitech, jako jsou Samotáři.

Záběry z módních přehlídek Deváté vlny, které jsou spíš divokou taneční show, se objevily dokonce na světovém hudebním kanálu MTV.  Za celým tím humbukem stojí už deset let tři ženy. Dvě návrhářky a dodnes i švadleny a jedna, na jejíž vizitce stojí "produkční" ještě z dob, kdy pracovala v reklamě. Ta má pod palcem chod firmy, která je - měřeno dvoumilionovými ročními tržbami - poměrně malá. Jejich podnikání je založeno na malých seriích originálního obleční.

Firma vznikla u piva
Dodnes majitelky rády říkají, že Devátá vlna vznikla vlastně náhodou u piva. I když už dvě z nich jsou matkami, dodnes rády nosí své výtvory, které září veselými barvami a vzory. Jinak spíš oblékají teenagery, když vyrážejí na taneční párty či do klubu.

"Postupem času jsou naše věci víc nositelné, ale přehlídky, to jsou modely, v nichž by málokdo chodil," líčí Denisa Winterová.

Devátou vlnu založily v roce 1994, když se Denisa vrátila z Anglie. "Byly jsme tehdy úplně nabitý. My dvě už jsme dlouho šily pro kamarády a Denisa přijela s tím, jak obrovský výběr oblečení je v Anglii," vzpomíná Dita Ladovská.

Trochu pro zábavu, trochu aby provokovaly jinakostí, zkusily dát najevo, co se líbí mladým a v jakém oblečení se budou cítit "v pohodě". Věděly, že takové v Česku chybí.

Dnes se Devátá vlna sama řadí do škatulky "streetwearové" módy, ale na ramínkách jejich butiku v pražském paláci Metro visí také šaty, v nichž by si mohla vyrazit na recepci i odvážnější manažerka.

Devátá vlna hledá investora

Majitelky této ryze ženské firmy jsou letos na rozcestí. Všechny tři vědí, že s Devátou vlnou už nemohou dýchat tak naplno, jako když s ní bojovaly o místo v české módě.
"Máme děti a chceme mít další a už nemůžeme táhnout tu odpovědnost vlastníků.

V noci se mám budit k synovi a ne hrůzou, zda jsme stihly zaplatit faktury," říká Winterová. Devátá vlna teď hledá investora, majitelky jsou ochotné ji i prodat.

Devátá vlna by dnes neexistovala, kdyby se neproťaly cesty dvou spolužaček z oděvní průmyslovky, Dity Ladovské a Kateřiny Kašparové, s kariérou Denisy Winterové. "My jsme se s Katkou začaly kamarádit až na konci třeťáku a tys fakt potkala Katku někde na párty? To jsem ani nevěděla," diví se ve spontáním proudu řeči Ladovská.

U zrodu stály kluby a taneční párty
Pro módní firmu bylo hlavně důležité prostředí, kde se její zakladatelky pohybovaly. Rodící se klubová scéna začátku 90. let, první taneční párty a večírky. Tam také přirozeně směřovaly jejich první kroky, když se odvážily své výtvory představit publiku.

Když si jednou na Žižkově u piva řekly, že začnou s podnikáním, ještě se u toho smály. Neměly žádné peníze do začátků. Pak však Winterová přišla s tím, že jim vstupní kapitál půjčí známý, kterého jejich nápad nadchl.

S vypůjčenými 150 tisíci korunami, šicími stroji, na nichž dosud vznikaly avantgardní kousky pro kamarády, to všechno začalo. Pracovaly doma, první investice šly hned do materiálů a doplňků. A tak to mají majitelky Deváté vlny zažité až dodnes.

Peníze šly vždy zpět do firmy
"Firma byla vždycky na prvním místě, peníze jsme vždycky dávaly zpátky do ní. Zpočátku nebylo ani pravidlem, že si každý měsíc dáme plat. Když nebylo na platy, nedaly jsme si je," vzpomíná Ladovská.

Na Denise Winterové, původem dětské zdravotní sestře, bylo, aby zařídila vznik firmy, protože měla zkušenosti z práce produkční v televizi Nova a v reklamní agentuře.

"Jenže tohle byl oříšek. Všude, kam jsem přišla, mi řekli: Chybí vám tohle povolení, nejméně pět razítek a nejdřív musíte přinést ty a ty dokumenty. Návod na to, co má jít po sobě a v jakém pořadí, nikde nebyl," dívá se zpět na svůj maraton po úřadech v první půli devadesátých let. Faxovat a vést prvopočáteční účetnictví na počítači chodila ke známým do kanceláří.

Na přehlídce řvali nadšením
Na to, až bude Devátá vlna oficiálně existovat v rejstříku, nečekaly. Pustily se do první kolekce a nabízely první originální kusy do obchodů s módou.
Výnosy za prodané nápadité zboží od mladých českých návrhářek zatím stačily jen na to, aby mohly vyrábět dál. Přelom přinesla jejich první módní přehlídka v pražském hudebním klubu Roxy.

Když si na ni dnes vzpomenou, ještě jim září oči. Jako modelky posloužily kamarádky z okruhu Deváté vlny a v porovnání se vznešeným stylem štíhlých kráčejících nohou známých z přehlídek klasické módy pobíhaly téměř chaoticky.

Oblečeny do šatů, jež návrhářky přešily ze starého oblečení po svých maminkách a babičkách, chodily "modelky" vyzdobené potápěčskými ploutvemi či lyžařskými brýlemi. V ruce pohupovaly košíčky z umělé hmoty, které trio z Deváté vlny nosilo v dětských letech, a na krku jim povlávaly řetízky z proslulých "céček".

"Všichni byli paf. Lidi tehdy řvali nadšením a burcovali holky ke skvělým kreacím," vzpomíná Winterová. Přehlídka nadchla stovky lidí, kteří se chtěli bavit a nudilo je oblečení z obchodních domů a elegantních butiků, které počátkem 90. let zaplavily česká města.

Je libo kabelku s pejskem či dírovaté triko?
V jediném krámku značky Devátá vlna se dnes potkávají školačky s ženami mezi dvacítkou a třicítkou, které hledají něco originálního a výstřednějšího. Firma zaměstnávající kromě majitelek ještě tři zaměstnance utrží kolem dvou milionů ročně.
A přitom prodává vlastně jen originály. Majitelky stále zůstávají u myšlenky, že v jejich modelu by se neměly ženy potkávat. Ceny se snaží držet pod 1500 korunami za jeden, protože v posledních letech na jejich zákazníky útočí levné zahraniční značky pro mladé.

Deváté vlně patří i modelingová agentura, jejíž manekýny mají vizáž klubové mládeže. Část příjmů také proudí z toho, že oblékají hostesky na večírcích velkých firem.

Otázka, na kolik si svou firmu cení, majitelky Deváté vlny na rozdíl od mnoha velkých byznysmenů neznepokojí. "Samotnou značku si ceníme na milion a celou firmu tak na dva. Kdyby jedna z nás byla chlap nebo nás investor zaměstnal jako tvůrce, táhly bychom to dál," říká Winterová.

Dotazník Denisy Walterové

Cítítíe v byznysu jako žena nějaké výdhody či nevýhody?
Až na nevýhody spojené s těhotenstvím a mateřstvím ne. (Ale jseme rády, že to můžeme zažít. Neměnily bychom!)
Jak hospodaříte s časem?
Od té doby co máme děti, těžko.
Jak hospodaříte s penězi?
Je to věčný boj.
Jak se připravujete na strategická rozhodnutí?
Všechny tři dáme hlavy dohromady.
Jak dosáhnout cíle při obchodním jednání?
Těžko říct všeobecný recept, záleží na situaci...
Co nejlépe platí na podřízené?
Slušné jednání.
Nejzajímavější setkání v životě?
Seznámení nás tří, zjištění, že jsme na stjné vlně a posléze založení vlny deváté.
Nejtažší okamžik kariéry?
Povodně.

Denisa Walterová (vpravo) a Dita Ladovská tvoří dvě třetiny módní firmy Devátá vlna.

Autoři:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Měli bychom více spořit, ať máme polštář na krizi, říká Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Když si dnes vložíte peníze na účet, ve většině bank nedostanete skoro nic. Prostor pro vyšší úroky však existuje,...

Češi proinvestovali v Dluhopisech Republiky přes tři miliardy

Alena Schillerová (13. prosince 2017)

Občané ČR se mohou od loňského prosince podílet na financování státního dluhu prostřednictvím nákupu tzv. Dluhopisů...

Najdete na iDNES.cz