„Děti se hodně ptají, mají zájem, dá se s nimi velmi dobře pracovat,“ říká generální ředitel ČSOB Aleš Blažek. K získání informací však velmi často využívají kamarády, influencery nebo sociální sítě, přičemž tyto zdroje mnohdy neposkytují důvěryhodné informace.
Jsou vzpruhou pro českou ekonomiku, říká ředitel úřadu práce o Ukrajincích![]() |
Hlavním zdrojem informací by proto měla být rodina. „Je důležité aby se rodiče sami vyznali ve finančních instrumentech, aby tyto informace mohli předávat svým dětem,“ uvádí ředitelka Mastercard Jana Lvová. Rodiče podle ní také při vzdělávání v této oblasti očekávají příspěvek škol a finančních institucí.
Pravidelně se svému vzdělávání v oblasti financí věnuje jen čtvrtina dospělých, 74 procent rodičů by chtělo v oblasti financí svou znalost rozšířit. „Přestože je finanční gramotnost jednou z nejdůležitějších potřeb pro úspěšný život, její výuka zatím postrádá jednotný a komplexní přístup,“ dodává Blažek.
Pro dospělé je klíčovým zdrojem finančních informací internet. Nejmenší jistotu pociťují při investování a zhodnocování peněz, zatímco v používání internetového bankovnictví se cítí nejsebevědoměji.
Teorie a praxe
Děti dnes využívají finanční produkty podstatně častěji než dříve. Nejčastěji používají bankovní účet, platební kartu, spořicí účet a úrazové pojištění. Velký nárůst od roku 2016 zaznamenal také smartbanking. „Digitální mechanismy se opravdu dostávají i mezi děti a ty je aktivně využívají ve svůj prospěch,“ uvádí Lvová.
Podle ředitele odboru předškolního a základního vzdělávání na ministerstvu školství Michala Černého je však potřeba teorii kombinovat s praxí. „Nestačí, když dítě bude mít znalosti, potřebuje i praktické dovednosti. Znalosti jsou jedna věc, skutečně musíme ale budovat v dětech i kompetence,“ říká Černý.
Dvě třetiny rodičů dětem spoří. Chtějí jim usnadnit vstup do dospělosti![]() |
Samotní učitelé se shodují, že jakékoliv změny musí být systematické a dlouhodobé. Řešením může být více praktického a projektového vyučování či systematická spolupráce s externími odborníky i finančními institucemi. „Samozřejmě i skripta a pracovní listy musí být udělány dobře. Vyučování musí stát na kvalitních podkladech,“ dodává Blažek.
V rámci podpory finanční gramotnosti proto ČSOB v kooperaci s Mastercard a MŠMT zavedla bezplatný web Penězověda. Děti si zde mohou zkoušet a trénovat finanční úkony. Web má být pomůckou jak pro rodiče, tak domácí vzdělávání.