„Od ledna 2023 budou všechny OSVČ mít povinně zřízenou datovou schránku. Nestane se to od prvního ledna, bude to trvat první tři měsíce roku 2023, denně budeme vytvářet asi 50 000 datovek včetně víkendu,“ shrnul ředitel oddělení eGovernmentu ministerstva vnitra Roman Vrba.
„Všem přijde poslední dopis od státu, dopis s přístupovými údaji do datové schránky. Přijde do vlastních rukou, takže by neměla existovat možnost nedoručení,“ dodal.
Celkově by mělo jít o 1,9 milionu živnostníků, ať už těch, co mají živnost aktivní nebo pozastavenou. Podle Vrby je přitom důležité rozlišovat mezi datovou schránkou pro fyzické osoby a pro živnostníky. „Ty živnostenské jsou vázané na IČO a když IČO zrušíte, schránka zanikne. Ty pro fyzické osoby jsou až do smrti,“ dodal.
Datové schránky dostanou automaticky živnostníci i mnozí zaměstnanci |
Se zřizováním datových schránek začalo ministerstvo vnitra 1. července 2009, kdy vstoupila v platnost příslušná vyhláška. Ta mimo jiné stanovila, že do 1. listopadu téhož roku musí mít datovou schránku všechny povinné subjekty, tedy společnosti zapsané v obchodním rejstříku, úřady a státní instituce.
„Od jejich vzniku jsme založili už 1,6 milionu datovek. Prvních šest, sedm let to bylo velmi pomalé a lidé si jen pomalu zvykali. S každým rokem je však akcelerace větší a větší, za poslední tři roky se počet datových schránek zvýšil o 461 procent,“ uvedl Vrba.
Nyní se tedy okruh povinných rozšiřuje – od 1. ledna 2023 budou datové schránky zřízeny všem živnostníkům, spolkům, nadacím, pro které je používání datovek povinné. Původně měly být zakládány i fyzickým osobám používajícím přihlášení Identitou občana.
Aktuální změna zákona ale počítá s tím, že se datová schránka fyzickým osobám, které v příštím roce využijí například eObčanku nebo bankovní identitu, sice zřídí, budou si ale moci schránku znepřístupnit. Prvních 15 dní do ní nebudou chodit žádné dokumenty. Pozastavit datovou schránku ale mohou lidé kdykoli.
Ministerstvo vnitra doplnilo, že pokud se podaří část zákona o automatickém zřízení datovek fyzickým osobám zrušit, podnikne resort vnitra veškeré kroky k implementaci. Po využití například bankovní identity by občan mohl být pouze dotázán, zda si přeje využívat datovou schránku. Je ale jisté, že povinnost využívat datovou schránku nepodnikající občané mít nebudou.