Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Lepší je odpočatý bankéř. Spořitelna nadělila lidem 37 dní dovolené

  19:56aktualizováno  19:56
Česká spořitelna vyslyšela volání bankéřů, kteří chtěli víc flexibility a volna. Od ledna jim ke standardním pětadvaceti dnům dovolené nadělila dalších dvanáct. „Lidé se zkušenostmi vyžadují jiné podmínky při odměňování a nástupu,“ říká v rozhovoru pro MF DNES členka představenstva České spořitelny Daniela Pešková.

Daniela Pešková, členka představenstva České spořitelny. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Většina lidí do bankovní pobočky už nechodí poslat platbu nebo zadat trvalý příkaz. Proto ubývá pracovníků za přepážkou a přibývá poradců. 

„V poradenství jsou obecně úspěšnější ti bankéři, kteří už mají nějaké zkušenosti, už řídili svůj rodinný rozpočet. Jsou uvěřitelnější,“ říká Daniela Pešková. 

Co chcete bankéřům nabídnout? Přilákat je na více dnů dovolené?
Finanční poradenství je náročná práce, a pokud má poradce klientovi pomoci, musí být v pohodě, vyrovnaný a odpočatý. Od našich zaměstnanců jsme navíc stále častěji slyšeli, že chtějí více flexibility, více možností pracovat z domova a více dní volna. Proto jsme se rozhodli, že jim ke standardním pětadvaceti dnům dovolené za rok přidáme ještě dalších dvanáct dní volna. Je to na každý měsíc jeden den. A lidé ho mohou využít, jak potřebují, aby si odpočinuli od práce.

Budou si je moci vzít najednou a udělat si dva měsíce prázdnin?
My bychom raději, aby si lidé brali volno průběžně, aby byli „průběžně odpočatí“. Pokud někdo chce dlouhé volno, je to věc individuální dohody. Těchto dvanáct dní volna mohou zaměstnanci čerpat za stejných podmínek jako standardní dovolenou, jen není možnost převést nevyčerpané volno do dalšího roku, což u dovolené v omezené míře možné je. Pochopitelně na manažery v pobočkách a v klientském call centru to klade větší odpovědnost při plánování směn, protože musíme zaručit maximální dostupnost poboček a péče pro klienty.

Vypadne vám zhruba dvacetina času zaměstnanců. Zvládnete to nahradit se stejným počtem lidí? A nebudou tyhle dny volna znamenat pomalejší růst mezd?
Na některá místa, třeba do klientského call centra, přijmeme více lidí, ale obecně věříme, že odpočatí lidé dokážou práci udělat. A opravdu je to benefit, který je navíc. Mzdy přehodnocujeme průběžně, v pobočkové síti rostly v posledních třech letech každý rok v průměru o šest procent, letos porostou u těch nejzkušenějších poradců až o osm procent. Na růst mezd a odměn dáváme letos 360 milionů korun. 

A připočítáme-li k tomu i oněch dvanáct dnů volna navíc, představuje naše letošní investice do navýšení odměn zaměstnancům více než sedm set milionů korun. Na druhou stranu musíme být zodpovědní, nemůžeme růst mezd přehnat, abychom pak ve složitější době nemuseli propouštět. Průměrný bankéř v pobočce si podle seniority u nás vydělá od 31 do 46 tisíc korun.

To je ale pořád třetina toho, co bere v Rakousku...
Platy bankovních poradců se v rakouských bankách pohybují okolo tří a půl tisíce eur, tedy zhruba devadesát tisíc korun. Mluvila bych tedy spíše o dvojnásobku, což je vzhledem k tamním vyšším životním nákladům pochopitelné. Navíc české platy obecně se pomalu přibližují k západní Evropě a my se stejně jako jiní zaměstnavatelé musíme primárně srovnávat s českým trhem.

Kde jste se inspirovali?
Známe několik příkladů ze zahraničních IT firem, kde zavedli čtyřdenní pracovní týden a produktivita stoupla. Jsme první velká firma v Česku, která něco takového zavádí, nepočítám-li malé IT firmy nebo start-upy. Sami jsme to během loňského roku zkoušeli v několika pilotních pobočkách. Zúčastnily se asi dvě stovky zaměstnanců a ukázalo se, že lidé volné dny opravdu využili. Nejčastěji se věnovali sami sobě – zašli si ke kadeřníkovi, k lékaři nebo jeli na výlet – či dětem. Hodnota toho benefitu vynikne více v pobočkách a v regionech než třeba na centrále, kde lze daleko jednodušeji pracovat z domova.

Čekáte, že díky tomu přetáhnete lidi od konkurenčních bank?
Určitě to bude naše konkurenční výhoda, způsob, jak najdeme ty nejlepší lidi na trhu. Nehledáme nicméně jen bankéře, ale v prvé řadě lidi, kteří rádi s někým komunikují. To jsou ti, kteří pracují ve službách nebo obecně i v maloobchodě. Člověka, který je schopný naslouchat. Všechno ostatní, tedy přípravu na certifikace, ho umíme doučit. Ale už ho nedoučíme, aby rád jednal s lidmi a chtěl jim pomáhat.

Kolik lidí vám chybí?
Nové zaměstnance hledáme průběžně. Standardně máme otevřeny zhruba dvě stovky volných pozic, z nichž je přes stovku v pobočkové síti a zbytek zejména v oddělení informačních technologií. Konkurenci pro nás nepředstavují jen banky, ale stále více také státní správa, která v posledních letech bují. Pro ni je člověk, který dělal rok v bance a prošel řadou školení, velmi cenný.

Co všechno musí bankéř v pobočce umět?
Z pohledu bankovní regulace je to stále náročnější. Každý bankéř musí mít čtyři certifikace – úvěrovou, pojišťovací, investiční a na penzijní spoření. A zkoušky musí v pravidelných intervalech opakovat. Zaměstnanci se na certifikace nově mohou připravovat doma, k dvanácti dnům volna jim totiž přidáváme dalších dvanáct dní možnosti práce z domova, aby se mohli na zkoušky připravovat v klidu.

Jak moc jejich výdělek závisí na tom, kolik toho lidem prodají?
V souvislosti s přechodem na poradenský model už v odměňování našich poradců zohledňujeme také přímo spokojenost klienta. Čtvrtina odměn poradce závisí na tom, jaké hodnocení od klienta dostane, a je to propojené i s tím volnem navíc. Odpočatý bankéř bude na klienta působit lépe. Máme poměrně velký vzorek, o spokojenost se po komunikaci s bankéřem podělí dvacet až třicet procent klientů.

Banky také masivně investují do nových technologií. Bude tak možné zcela nahradit bankéře?
V případě poradenství je technologie spíše jen doplněk, bankéř pomocí dat ukáže přehledně klientovi jeho finanční život. A na základě toho mu může třeba poradit, jak postupovat, aby jeho peníze neztrácely hodnotu. V těchto věcech bude role bankéře ještě nějakou dobu nezastupitelná.

Co to tedy znamená pro banku?
Měníme například formát poboček. Schůzka s poradcem nemůže probíhat v hale nebo u přepážky, ale v diskrétnějším prostředí. V novém formátu už máme zhruba každou třetí pobočku, soustředíme se na ty větší, kde je alespoň sedm či osm zaměstnanců. Nejde jen o změnu dispozice pobočky, ale také o nasazení technologií, to se týká velkých i malých poboček. Celkem do proměny pobočkové sítě investujeme kolem půl miliardy ročně. A budeme v tom pokračovat.

Hodláte snižovat počet poboček?
Teď máme kolem pěti stovek poboček, to je nejvíc na trhu. Velké snížení proběhlo kolem roku 2015, nyní ročně zavíráme kolem deseti poboček. Prioritou je pro nás pobočkovou síť optimalizovat a přesouvat pobočky tam, kde tráví klienti nejvíce času. Tedy například v obchodních centrech, kde máme pobočky otevřené i o víkendech.

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Pomocí nového fíglu s DPH firmy přes agentury obírají stát o miliony korun

Začátkem února provedla národní protimafiánská centrála jednu z největších operací za poslední dobu s krycím názvem...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Lidl v březnu zvýší platy, prodavačky v Česku si polepší o pětistovku

Lidl od března zvýší mzdy provozním zaměstnancům v Česku. Nástupní plat prodavaček či pokladních vzroste o více než 570...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Padělků českých bankovek ubývá, ČNB je hodnotí jako „méně zdařilé“

V Česku bylo loni zadrženo 1828 padělaných a pozměněných bankovek a mincí všech měn, meziročně o 14 procent méně. Počet...

Amazon kvůli koronaviru ruší prohlídky pro veřejnost i pracovní cesty

Americký technologický gigant Amazon uzavřel evropské sklady, které dosud byly přístupné pro veřejnost. Jen za loňský...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz