Nelze ohrozit zdraví firmy. Podělit se o zisky je ale férové, říká šéf ČEZ

  14:57aktualizováno  14:57
ČEZ hodlá na dividendách vyplácet výrazně větší část svého zisku než dosud. Představenstvo firmy otevřelo prostor k rozdělení celého loňského zisku mezi akcionáře. „Je to postavené tak, aby to firmu nějakým způsobem nepoškodilo na finančním zdraví,“ říká šéf firmy Daniel Beneš.

Daniel Beneš, generální ředitel ČEZ | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Kvůli nižším výdělkům však má na jednu akcii dle návrhu vedení firmy připadnout 33 korun místo loňských 40 korun. Stát by tak dostal za svůj 70procentní podíl o 2,6 miliardy korun méně než za rok 2015.

Co vás vedlo k posunutí dividendového pásma až ke 100 procentům zisku?
Hlavním důvodem je, že máme lepší cash flow, jeho struktura je výhodnější. A do toho se povede debata o dalším směřování ČEZ, odhadem po následující dva roky. Po tu dobu je myslím férové se s akcionáři podělit o naše zisky maximálním způsobem, který nám zároveň umožní zachování dobré kondice ČEZ v dlouhodobějším horizontu. Zdravé maximum, které jsme vyjádřili v návrhu představenstva, je 33 korun na akcii, což znamená necelých 18 miliard všem akcionářům. Je to vysoké a zároveň zdravé číslo, které si firma může dovolit.

Zbudou peníze na investice?
Je to postavené tak, aby to firmu nějakým způsobem nepoškodilo na finančním zdraví.

Hovoříte o hledání strategie, směřování firmy. Před časem jste nakousl myšlenku rozdělení společnosti ČEZ na dvě části. Jak tato debata pokračuje?
Jde o dlouhodobější debatu na téma, jak optimalizovat protichůdná očekávání akcionářů. Někteří chtějí maximalizovat dividendu, jiní chtějí, abychom naplňovali státní energetickou koncepci, další zase chtějí, abychom se transformovali na moderní podobu energetiky, a někteří chtějí, abychom byli sociálně odpovědní. Jde to proti sobě a my musíme najít optimální řešení. Jedním ze způsobů řešení, který preferují německé firmy a jejž jsem naznačil v rozhovoru pro Lidové noviny, je firmu rozdělit na několik částí, z nichž každá má specifické zadání. Je to jedna z cest.

A už je v té debatě jasněji?
Žádné výstupy ještě nejsou. A vůbec nedokážu odhadnout, jak nakonec skončí. Co vím jistě, potrvá to delší dobu, tato vláda to určitě nerozhodne. A názor státu jako hlavního akcionáře bude zásadní.

Jaké další možnosti kromě případného rozdělení tedy společnost ČEZ má?
Jedna komplexní úvaha se týká hledání rovnováhy mezi mírou dividendy a rozvojem firmy. Jinými slovy, kdy raději investovat do rozvoje a o to mít nižší dividendu v nejbližších letech, ale zároveň dosáhnout stabilnější vyšší dividendy později. Druhá rovina je, jakým způsobem by se měla obchodně zajišťovat výstavba jaderných zdrojů v Česku.

Vláda ale není příliš nakloněna dávat do budování jaderných reaktorů státní peníze. Půjde to jinak, nebo doufáte, že se vám podaří budoucí vládu přesvědčit?
Ve finále do toho půjdou bankovní peníze. Teď je otázka, kdo si je půjčí. Jedna z hlavních výhod, když jaderný projekt staví stát, je, že to vede k levnější ceně peněz. A finanční náklady jaderného projektu jsou největší náklady, protože je to projekt na hodně let. Když máte levné peníze, tak to na konci vede k levnější ceně elektřiny pro spotřebitele. Z jiných projektů ve světě – ať už v Británii či v Maďarsku – se ukazuje, že když si půjčuje stát, může to ve výsledku vést k nižší ceně elektřiny. To je hlavní důvod, proč si myslím, že by to měl dělat stát. Ale vůbec se toho nezříkáme. Netvrdím, že by to měli rozvíjet jiní manažeři než ti, kteří jsou v ČEZ. Žádní jiní nejsou. Je to o tom, jaký model nastavíme a jaké zajistíme financování.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Webový přenos hokejového utkání vyprovokoval hackery, zaútočili na web ČT

Čeští hokejisté (v bílém) se brání švýcarskému náporu.

Web České televize se v úterý stal terčem internetových útoků, které omezily jeho funkčnost. Hlavním cílem útočníků byl...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké

Ilustrační snímek

Tuzemské obchodní řetězce Lidl, Kaufland či Tesco mění receptury potravin vlastních značek. Snižují podíl cukru, soli i...

Najdete na iDNES.cz