Podle komory je chystané rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů neuvážený krok. Ministr Ťok je ale přesvědčen, že v současnosti není možné rozsah zpoplatnění měnit kvůli výběrovému řízení, ve kterém se o provoz mýtného ucházejí čtyři zájemci.
„Považuji to za pátý, nebo šestý pokus Kapsche, jak tu soutěž narušit,“ uvedl Ťok. Kapsch se podle ministra neúspěšně pokusil zastavit vydávání podkladů ostatním uchazečům v soutěži na desetiletou správu systému nejprve u obvodního soudu pro Prahu 1. „Později se firma obrátila na Národní bezpečnostní úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů a podnítila dvě podání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, která se nyní šetří,“ uvedl ministr.
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru |
Změnit takto významný parametr vyhlášeného výběrového řízení za téměř 30 miliard korun není podle ministerstva dopravy možné. Pokud by se tak stalo, bylo by nutné soutěž vyhlásit znovu, a celý proces by se tím opět zdržel. Úřad už přitom jednou smlouvu s Kapschem bez soutěže prodlužoval. Pokud by teď byl tendr zastavený, pravděpodobně by k tomuto kroku musel úřad přistoupit znovu.
Ministerský tendr počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic I. třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů. O rozšíření rozhodla před rokem vláda, která nařídila síť zpoplatněných silnic 1. třídy rozšířit v rozmezí 850 až 3000 kilometrů. „Pokud chtěl někdo diskutovat o rozsahu zpoplatnění, měl proti němu protestovat tehdy,“ doplnil Ťok.
Mýtné se v Česku vybírá elektronicky od roku 2007. Nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic 1. třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.