Ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Dan Ťok. | foto: Michal Růžička, MAFRA

Za peticí proti rozšiřování mýta se může skrývat Kapsch, myslí si Ťok

  • 3
Petice proti rozšiřování mýta na silnicích první třídy může být akcí nynějšího provozovatele systému, společnosti Kapsch. Řekl to dnes na tiskové konferenci ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Petici na internetových stránkách k dnešnímu poledni podle pořadatelů podepsalo 3200 lidí, dnes ji navíc podpořila Hospodářská komora.

Podle komory je chystané rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů neuvážený krok. Ministr Ťok je ale přesvědčen, že v současnosti není možné rozsah zpoplatnění měnit kvůli výběrovému řízení, ve kterém se o provoz mýtného ucházejí čtyři zájemci.

„Považuji to za pátý, nebo šestý pokus Kapsche, jak tu soutěž narušit,“ uvedl Ťok. Kapsch se podle ministra neúspěšně pokusil zastavit vydávání podkladů ostatním uchazečům v soutěži na desetiletou správu systému nejprve u obvodního soudu pro Prahu 1. „Později se firma obrátila na Národní bezpečnostní úřad, Úřad pro ochranu osobních údajů a podnítila dvě podání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, která se nyní šetří,“ uvedl ministr. 

Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Změnit takto významný parametr vyhlášeného výběrového řízení za téměř 30 miliard korun není podle ministerstva dopravy možné. Pokud by se tak stalo, bylo by nutné soutěž vyhlásit znovu, a celý proces by se tím opět zdržel. Úřad už přitom jednou smlouvu s Kapschem bez soutěže prodlužoval. Pokud by teď byl tendr zastavený, pravděpodobně by k tomuto kroku musel úřad přistoupit znovu.

Ministerský tendr počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic I. třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů. O rozšíření rozhodla před rokem vláda, která nařídila síť zpoplatněných silnic 1. třídy rozšířit v rozmezí 850 až 3000 kilometrů. „Pokud  chtěl někdo diskutovat o rozsahu zpoplatnění, měl proti němu protestovat tehdy,“ doplnil Ťok.

Mýtné se v Česku vybírá elektronicky od roku 2007. Nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic 1. třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.

,