K tomu se přitom město a stát zavázaly. TPCA jich letos dostane nanejvýš 300.
"Jsme z toho roztrpčení. Naši zaměstnanci totiž byty potřebují, protože teď žijí provizorně na ubytovnách," řekl mluvčí automobilky Matěj Matolín.
Už dříve bylo jisté, že byty nebudou v plánovaném termínu. O tak velkém zpoždění ale zatím nikdo nic netušil. Postavit 850 bytů pro zaměstnance továrny slíbila vláda v roce 2002. O náklady se měl podělit stát a kolínská radnice.
Budovat se začalo loni a přestože práce měly skluz, podařilo se v červnu automobilce předat prvních padesát bytů v areálu bývalých kasáren a pak desítky dalších v opravených budovách.
Stovky bytů se ještě nezačaly stavět
V kasárnách se stále pracuje a vznikne tady zhruba 300 bytů. Dalších 550 je naplánováno do nových bytových domů u vodárny. A v tom je problém: město sem zatím pouze přivádí kanalizaci, domy se ještě stavět nezačaly.
"Uděláme všechno pro to, aby se začalo alespoň letos," uvedl místostarosta Jiří Buřič.
Přitom v tomto roce už měla automobilka dostat všechny byty. Zpoždění vzniklo podle radních na ministerstvu pro místní rozvoj, které prý příliš pozdě zajistilo projekty na stavbu. Ministerští úředníci se k tomu nedokázali vyjádřit.
Za nedodržení slíbených termínů městu ani státu nehrozí žádný postih. Alespoň se o něm nezmiňuje takzvané Memorandum, které při zahájení japonsko-francouzské investice podepsaly vláda, TPCA a radnice.
"Kdybychom to ale brali do důsledku, tak bychom se možná mohli domáhat nějaké finanční náhrady za škody, které nám tím vzniknou," řekl mluvčí Matolín.
Továrna láká na bydlení dělníky
Automobilka byty nutně potřebuje co nejdříve. Jsou totiž hlavním lákadlem pro nábor obrovské skupiny dělníků, kterou potřebuje pro zahájení plné výroby. Už na podzim mají v TPCA pracovat tři tisíce lidí, z toho přibližně dva tisíce budou právě lidé v dělnických profesích.
Na Kolínsku a v okolních okresech o tato dělnická místa příliš velký zájem není. Proto začala továrna pořádat nábory v regionech s nejvyšší nezaměstnaností - například v severních Čechách nebo na Ostravsku. Lidi, kteří váhají, zda se do Kolína přestěhovat za prací, TPCA přesvědčuje právě velkou šancí dostat služební byt.
Českému státu se nedaří plnit sliby ani v oblasti dopravy. Automobilka si už při příchodu do Kolína vymínila, že vláda musí prodloužit dálnici D11 tak, aby po ní mohly jezdit kamiony zásobující továrnu součástkami.
Prodloužení dálnice, která končí u Poděbrad, slíbil stát do konce roku. Nyní ale vyšlo najevo, že ze směru od Hradce Králové se stihne dokončit jen provizorní silnice a z druhé strany nebude dálnice v termínu vůbec. - více ZDE