Stát bude pokračovat ve stavbě všech silnic a dálnic s výjimkou čtyř úseků. Ilustrační foto.

Stát bude pokračovat ve stavbě všech silnic a dálnic s výjimkou čtyř úseků. Ilustrační foto. | foto: Dan Materna, MAFRA

Dálnice se budou stavět dál. Bárta zastaví jen čtyři stavby silnic

  • 419
Ministerstvo dopravy, které tlačí na stavební firmy, aby zlevnily, začíná u sebe. Jeho Správa železnic nedokázala dost ušetřit, ministr Bárta jí proto vezme peníze a dá je na stavbu silnic a dálnic.

Ministerstvo dopravy zcela mění strategii. Dlouhý seznam staveb silnic a dálnic, které chtěl ministr Vít Bárta (VV) zastavit kvůli nedostatku peněz, už neplatí. Silnice se stavět budou.

MF DNES zjistila, že stát bude s výjimkou čtyř úseků pokračovat ve všech stavbách silnic a dálnic, které už běží. Na úkor železnic.

"Do konce tohoto roku přesměruji 1,1 miliardy korun z peněz Správy železniční dopravní cesty na Ředitelství silnic a dálnic," řekl MF DNES ministr dopravy Vít Bárta. "Fyzicky odjedou bagry nakonec jen od čtyř staveb," dodal Bárta.

Jejich seznam ministerstvo představí dnes v Liberci, kam jede Bárta kvůli povodním. MF DNES už ale zjistila, že stavět se nebudou silnice I/9 Sosnová - přeložka silnice u České Lípy, trasa I/11 Ostrava - Opava a dvě přípojky na dálnici D1 na Ostravsku. Jisté tak je například pokračování stavby dálnice D8.

Ministr se k přesunům rozhodl poté, co obě státní organizace, které dohromady letos hospodaří asi s devadesáti miliardami korun, vyzval k úsporám.

Stavbu dálnic zlevní i práce vězňů

Další Bártův plán, jak ušetřit při stavbě silnic

ŘSD přišlo na to, jak ušetřit jen letos 430 milionů korun, tedy zhruba čtyři procenta svého rozpočtu. "To nejsou slevy na straně dodavatelů, ale úsporná opatření na straně investora. Oproti Správě železniční dopravní cesty to je velký rozdíl, ti přišli s mnohem menšími úsporami," vysvětlil Bárta.

Proto stavbařům železnic sebral tolik peněz z letošního rozpočtu a většinu staveb na železnici tak letos čeká nedobrovolné zastavení.

"Železnice tvoří zhruba dvacet procent dopravních výkonů, ale spolknou téměř polovinu všech investic do dopravy. Teď je šance poměry otočit," říká dopravní expert Petr Moos z ČVUT. Podle něj je však stále potřeba do českých železnic dál investovat, hlavně do těch nejdůležitějších tahů.

Dopravní stavby čelí v Česku dlouhodobé kritice za předraženost nebo zbytečnost. Bárta chce jít s úsporami ještě dál. Stavbaře vyzval, aby kvůli nedostatku peněz zlevnili své současné zakázky, ale ti to odmítli s odvoláním na nízké marže.

MF DNES přitom zjistila, že ziskovost řady firem napojených na veřejné zakázky je silně nadprůměrná a ziskovost jejich práce pro stát přesahuje i dvacet procent. (čtěte Jdeme s cenou "na krev", tvrdí stavební firmy. Marži mají přes 20 procent)

To by se mělo v budoucnu změnit: Bárta například zvažuje, že by stavbu dálnic zadával podobně jako developeři generálnímu dodavateli, který si pak bude najímat stavební firmy na jednotlivé části.