Pondělí 1. června 2020, svátek má Laura
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 1. června 2020 Laura

Dálnice D47 bude. Ale za kolik?

  0:01aktualizováno  0:01
Jeden z největších projektů kabinetu Miloše Zemana - stavba severomoravské dálnice z Lipníku nad Bečvou do Ostravy - má zdržení. Už minulý pátek měl stát podepsat smlouvu s konsorciem v čele Housing&Construction o výstavbě 85 kilometrů rychlostní silnice na sever Moravy. Dosud se obě strany dohadují o ceně, za kterou izraelská firma dálnici pro stát postaví.

Stát si původně představoval cenu kolem 48 miliard korun, firma Housing&Construction zhruba 55 miliard korun. Tato stanoviska se po jednáních sice sblížila a dnes se pohybují v rozmezí 49 až 50 miliard. Poradci státu však stále upozorňují na to, že by se autostráda dala pořídit levněji.

To by však musel stát vypsat klasické výběrové řízení, což se nestalo - loni v březnu Housing&Construction získal kontrakt přímo, a to díky tomu, že jako jediný oslovil cestou premiérových poradců vládu.

Poradenská firma Mott MacDonald opakovaně upozorňuje na to, že celý projekt má dvě zásadní vady: za prvé hrozí, že jej zruší antimonopolní úřad, za druhé je zde nebezpečí, že si investor díky silné pozici jediného zájemce bude diktovat vysoké ceny. Rady tohoto renomovaného poradce, kterého si vláda najala, však státní úředníci často neberou příliš vážně.

Minulý týden se zástupci státu a investora dohodli na prvních dvou částkách za stavbu dálnice. Vlastní stavba má přijít na 28 miliard korun, rezerva pro "nepředvídatelné události", jako je zvýšení nákladů kvůli nečekaným stavebním komplikacím, je stanovena na 5,3 miliardy.

"Tato částka bude ale vyčerpána jen v případě, že se skutečně stane něco neobvyklého," říká jeden ze zástupců státu ve vyjednávacím týmu. Mott MacDonald přitom vypočítal jako horní hranici ceny stavebních prací a materiálu 31 miliard korun, která se mohla ve veřejné soutěži posouvat díky konkurenčním nabídkám směrem dolů.

Obě strany se však stále nemohou dohodnout na dalších otázkách, které mohou projekt pro stát prodražit. Jde například o pojištění stavby, které Housing&Construction vyčíslilo na 1,3 miliardy korun. Lidé z ministerstva dopravy však tvrdí, že tuto položku může investor přenést ze státu na dodavatele. Investor také například chce, aby stát platil 2 miliardy korun za "manažerské řízení projektu".

"Nechceme platit cestovní kancelář, toto je položka, kterou si přece musí investor zanést do základní ceny," říká vládní zdroj. Dalším ze sporných bodů je částka 2,5 miliardy korun, kterou má stát platit organizaci blízké investora, která se bude o dálnici starat. Zástupci státu i Housing&Construction tvrdí, že tyto sporné body jsou předmětem horečných jednání.

"Námi uváděné náklady vycházejí ze srovnatelných projektů v zahraničí. Například špičkové odborníky ze světových institucí musíme řádně zaplatit," říká šéf projektu dálnice Amir Ronen, který však odmítá kvůli probíhajícím jednáním komentovat jednotlivé částky.

Izraelci budou společně s členy konsorcia financovat výstavbu dálnice částečně ze svých zdrojů, na zbytek si půjčí. Jednají o více než dvacetiletém úvěru s šestiapůlprocentním úročením. "Takové podmínky by stát sám pro sebe asi vyjednal těžko," míní Ronen. Prvních pět let, tedy po dobu slibované výstavby dálnice, stát nemá platit nic. Potom po dobu 25 let maximálně 3,5 miliardy korun ročně. Skutečná výše se bude lišit podle provozu.

Splátky za dálnici se budou hradit ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Do něho přispívají řidiči z dálničních známek, silničních daní a částečně ze spotřební daně z pohonných hmot. Pokud by se začalo vybírat normální mýtné, jako například ve Francii, stál by podle odhadů odborníků průjezd 85 kilometrů zhruba 250 korun.

Ostravská dálnice je totiž podle projektu Ředitelství silnic a dálnic mnohem náročnější než další tuzemské dálnice, je na ní 17 dlouhých mostů, jeden tunel a 13 mimoúrovňových křižovatek. To je více než na dálnici mezi Prahou a Brnem. Do konce března musí šéf resortu dopravy předložit návrh smlouvy vládě. "Udělám to, jen když budu mít jistotu, že bude pro vládu přijatelný," říká Schling.

Autoři:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Síť pražských barů vyzývá zákazníky, ať nešetří na spropitném

Iniciativa #milujemevino kolem pražských vinných barů Vinograf vyzývá k diskusi o odměnách hostů pro personál...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Letos léto pod stanem. Češi ve velkém nakupují spacáky i kempingové jídlo

Češi ve velkém podle prodejců kupují kempingové vybavení. Značný zájem je o rodinné stany pro tři lidi a více. Hitem...

Inspektoři práce se vracejí, budou trestat přešlapy z nouzového stavu

Během stavu nouze inspektoři práce zahajovali kontroly jen výjimečně, od 1. června se vrací k normálnímu režimu. Pokud...

Šéf Hospodářské komory: Pomoc malým firmám nestačí, bude se propouštět

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý kritizoval schválenou podobu zákona, který firmám do 50 zaměstnanců...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Museli jsme prodat chalupu. Dcera se rozvádí a potřebuje peníze, říká Žilková

Veronika Žilková opustila minulý měsíc v Izraeli svého manžela Martina Stropnického a vrátila se do Česka. Její maminka...

Vodafone měl masivní výpadek. Hodiny nefungovaly prakticky žádné služby

Lidé po celém Česku zaznamenali ve čtvrtek odpoledne výpadky služeb Vodafonu včetně bývalých služeb UPC, ať už šlo o...

Monika Bagárová porodila. Dcera dostala jméno po mamince Muradova

Zpěvačka a porotkyně SuperStar Monika Bagárová (25) je maminkou. Se šťastnou novinkou se pochlubila fanouškům na...

Na největší stavbě v Minecraftu pracuje 400 lidí již skoro devět let

Project Greenfield je jedním z největších fanouškovských projektů v počítačových hrách vůbec, jeho cílem je postavit v...