Podle Jiřího Deváta jsou informační systémy Českých aerolinií zastaralé.

Podle Jiřího Deváta jsou informační systémy Českých aerolinií zastaralé. | foto: Václav Pancer, MF DNES

ČSA jsou vytuněné embéčko, říká jejich IT šéf

  • 18
Od 1. září má bývalý šéf české pobočky Microsoftu Jiří Devát na starosti počítače a vše, co s tím souvisí, v Českých aeroliniích. Nestěžuje si, ale zvyká si na nové podmínky. "Informatika v ČSA je jako vytuněné embéčko, zaspalo se tady docela slušně," říká.

“Je to jako Škoda 110, na kterou jsme léta šetřili a z prvních tří výplat dokoupili elektrony, výfuk Sebring a zrcátko z mercedesu,“ dodává. Výsledkem je podle něj docela drahé auto, které se však musí hlídat a za jízdy nouzově opravovat.

Ještě v polovině letošního roku si přitom v Microsoft užíval zázemí jedné z nejbohatších firem na světě. Velký rozpočet, slušný zisk, při cestách do zahraničí stačilo připojit notebook do firemní sítě a měl stejné možnosti jako v pražské kanceláři.

V ČSA nyní funguje jedenáct informačních systémů, které pokrývají vždy jen určitou oblast, jako je třeba prodej letenek, finance nebo opravy letadel. “Není snad jediná světová firma, od které bychom si kousek nekoupili,“ říká sarkasticky sedmatřicetiletý Devát.

Vyjádření jeho předchůdkyně Kateřiny Hobzové-Chalupové, která z představenstva odešla v létě po dvou letech na mateřskou, se včera nepodařilo získat. Podle jejího bývalého kolegy, který si přál zůstat v anonymitě, však řešila úplně stejný problém jako nyní Devát. “Je to pozůstatek z 90. let, kdy se razila zásada ‚kupovat jen to nejlepší‘,“ uvedl.

Půjdeme cestou easyJetu?
Prvním strategickým rozhodnutím v oblasti počítačových systémů bude výběr takzvaného airline systému, který slouží ke sledování zákazníka od koupě letenky až po návrat ztracených zavazadel z cest.

Na výběr jsou dvě varianty. Buď si ČSA vyberou klasické systémy, jako je Amadeus, Sita či Galileo, které používají klasické aerolinky, nebo nově vznikající, jako je AirNet, které letí na vlně nízkonákladových společností. “Pro nás je teď příhodná situace, protože si znovu rozdělují trh,“ říká k tomu Devát.

Klíčovými prvky z pohledu zákazníka má být přehlednost v cenách i podmínkách letenek, kompletní bezpapírové odbavení cestujících i zavazadel nebo komfortní přístup k informacím o letu. Důležitým kritériem bude i cena. “Zadání je uspořit. Minimálně desítky milionů ročně, možná mluvíme i o čísle přes sto milionů,“ říká Devát.

Nový systém řízení letadel
Zda půjdou cestou tradiční, nebo inovátorskou, to se má rozhodnout začátkem roku. Další velkou zakázkou, která je v přípravě a významně ovlivní tržby firmy, je nový systém pro řízení a opravy letadel. Ten sleduje a hlídá průběh oprav letadel, které ČSA nabízejí i cizím flotilám.

Velkým tématem je pro bývalého šéfa Microsoftu web. Aerolinky nyní prodávají přes své internetové stránky jen osm procent letenek, tedy zhruba třicet tisíc měsíčně. Ve srovnání s okolím žalostně málo – standard je třetina. Web proto čeká facelift, který ho zjednoduší, přibude prodej pojištění, půjčovny aut a ubytování.

Časem se propojí s věrnostním programem ČSA a jejich vzhled se bude přizpůsobovat konkrétnímu návštěvníkovi stránek.

Reforma se možná nepodaří
Devát také přemýšlí o outsourcingu, tedy zeštíhlení a vyvedení některých prací mimo firmu. “Budeme zvažovat, co zůstane a co půjde z firmy pryč,“ říká viceprezident přes technologie, který řídí stočlenný tým. Teoreticky může být jeho oddělení jedno z prvních.

O tom, co se z jeho plánů uskuteční a co zůstane jen na papíře, rozhodnou z velké části finance. “Chci být inovátorem. Ale je možné, že pacienta nakonec převezeme na ARO a budeme ho jen udržovat při životě,“ uzavírá Devát.