Semafor pro limonády. Nové značení má jasně ukazovat výživové hodnoty

  5:04
Před více než dvěma lety šestice firem, Coca-Cola, Pepsi, Mars, Mondeléz, Nestlé a Unilever, prezentovala společný zájem obarvit své výrobky semafory, aby zákazník na první pohled jasně viděl, co to vlastně konzumuje. Značky měly na první pohled ukázat, kolik je v potravině cukru, soli či tuků. Jenže od té doby ambiciózní plán poněkud vázne.

ilustrační snímek | foto: Reuters

Na plechovkách Coca-Coly už běžně svítí barevné semafory mající zákazníky na první pohled jasně informovat o tom, nakolik je to vhodná potravina z hlediska cukru, soli či tuků. Postupně by je měla následovat i konkurenční Pepsi, naopak na čokoládách, tyčinkách či zmrzlinách se proti původním záměrům jen tak neobjeví.

Chaos ve značení

Plány nadnárodních gigantů, převážně hlavních výrobců sladkostí a limonád, byly před pár lety velkolepé. Nedlouho po bohulibém záměru ale nastaly rozbroje. Zatímco ve Velké Británii tento systém už nějaký rok na dobrovolné bázi funguje a barvy se uvádějí na stogramové srovnatelné hodnoty, nově začali výrobci prosazovat systém založený na porci. To by byla změna proti dnes obvyklému nutričnímu značení na sto gramů a zákazník by si musel dávat velký pozor, jak je daná porce velká.

A to i přes to, že by byly porce stanoveny jednotně, návrhy z řad odborníků na univerzitách už před rokem existovaly. V některých případech ale byly menší než dnes, kdy si je výrobce určuje sám, a nejhorší by to bylo u jednoporcových sladkostí, jako jsou zmrzliny či tyčinky. Protože ukousnout z nanuku Magnum třeba čtyři pětiny je pracné.

Nápoje s příchutí Čechy táhnou. Každá čtvrtá prodaná kola je ochucená

Dříve než se tyto rozpory vyjasnily, ale společnosti činnost sdružení koncem loňského roku pozastavily. Oficiální zdůvodnění, které má na stránkách uvedena například Pepsi Cola, znělo, že výrobci postrádali podporu nového nutričního systému ze strany Evropské unie, a hlavně legislativně zakotvené porce.

Dnes si tak každá společnost jede po své ose. Nejvíce je zatím vidět iniciativa nápojářských gigantů, které jsou také nejčastěji kritizovány jako producenti prázdných kalorií. Minimálně pokud jde o jejich klíčovou hnědou limonádu.

Nejdále je u nás Coca-Cola. „Zavedli jsme testování barevného značení nutričních hodnot na etiketách v řadě zemí Evropy a inspirovali jsme se modelem semaforů, který dobrovolně podporujeme ve Velké Británii a Irsku,“ potvrzuje Petr Jonák ze společnosti Coca-Cola.

V tuzemských obchodech či automatech jsou už dnes běžně k mání plechovky Coca-Coly, kde svítí tři zelená světýlka a jedno červené. Nic jiného než cukr totiž cola z nutričního hlediska neobsahuje. Zákazník si přečte, že 330mililitrová plechovka obsahuje 41 procent doporučené denní dávky cukru. Ćíslo je vztaženo k porci, za kterou je bráno oněch 330 mililitrů. Otázkou je, jak to bude na půllitrových lahvích, kde se jako porce brala půlka tohoto množství.

Podobně Pepsi Cola koncem loňského roku oznámila, že chce systém barevného nutričního značení otestovat „v mnoha evropských zemích“, a to na sto mililitrů u nápojů či sto gramů u jídla. Pod Pepsi spadají kromě limonád třeba brambůrky Lays.

Míň cukru a víc kofeinu. Coca-Cola hasí žízeň po kávových nápojích

„Štítky s barevným označením se již nyní na balení našich výrobků postupně objevují nebo budou v blízké době na našich produktech v řadě evropských zemích uvedeny,“ uvádí Ondřej Postránský, ředitel pro strategický marketing Karlovarských minerálních vod, pod které Pepsi v Česku spadá. Bližší informace o konkrétních zemích podle něj v této chvíli nemají.

Vyčkávací taktika

U Pepsi ale zřejmě budou vypadat semafory, respektive jejich popisky a hodnoty, trochu jinak než u jejich největší konkurence. Zatímco Coca-Cola podporuje značení na porci, Pepsi naopak to tradiční na sto mililitrů či gramů. To znamená hodnoty přepočítané na sto mililitrů, jako je dnes obvyklé na zadní straně obalů. Pokud jde o barvy, bude semafor stejný, s jednou červenou barvou za cukr. Ale zatímco na třetinkové plechovce Coca-Coly svítí u cukru 41 procent, u Pepsi, pokud to bude na sto mililitrů, půjde zhruba o deset procent.

Pokud jde o ostatní společnosti, většina zvolila vyčkávací taktiku. O Marsu, výrobci stejnojmenných a dalších tyčinek, který opustil sdružení ještě před jeho oficiálním přerušením činnosti, či o výrobci Mondeléz zatím není slyšet. Další výrobce sladkostí, společnost Nestlé, se nedávno přiklonila ke konkurenčnímu systému Nutri-Score, který používá hlavně Francie.

„Nadále podporujeme ideu přijetí jednotného schématu značení pro celou Evropskou unii. Nejblíže má k tomu systém značení Nutri-Score, k jehož podpoře se Nestlé nedávno přihlásilo a postupně ho začne zavádět na některých západoevropských trzích,“ uvádí za výrobce sladkostí její mluvčí Robert Kičina.

Češi rádi sladké, na zdravější nápoje si zvykají jen pomalu

Nutri-Score je využíván v Evropě hlavně ve Francii, kde ho podporuje i vláda, i když je nadále dobrovolný. Postupně se ale přidávají i další země jako Belgie či Španělsko, a firmy jako Danone, řetězce Albert či Intermarché, Auchan a další.

Nutri-Score používá také barvy pro odlišení od zelené po sytě oranžovou a s nimi spojená písmena od A do E. Áčko značí nejlepší nutriční hodnoty a éčko „horší“. Na rozdíl od původně prosazovaného nutričního značení ale uvádí na přední straně obal jen jeden souhrnný údaj.

Tvrdá ruka legislativy

Ne všechny velké firmy navíc Nutri-Score oslovil. „O Nutri-Score systému máme za to, že je oproti našemu již zavedenému modelu barevných světel ve Velké Británii méně transparentní. Námi použitý model totiž poskytuje informace o celkové energetické hodnotě a klíčových hodnotách cukru, tuku nebo soli daného produktu,“ uvádí například Pepsi Cola. A podobně se vyjádřila i Coca-Cola.

Zároveň většina společností, výrobců sladkostí, limonád či slaných pochutin, které se snaží vyvíjet vlastní iniciativu, aby je nedostihla tvrdší ruka legislativy, připouští, že je otevřena dalším možnostem. Záležet tak bude na tom, kam se přikloní Evropská unie.

  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

Letiště zkrátí parkování zdarma. Placené bude účtováno po čtvrthodinách

8. dubna 2024  11:05

Ruzyňské letiště výrazně zkrátí dobu, během niž zde řidiči mohou bezplatně parkovat, například při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Angličtina na železnici povinná nebude. Hromadný odpor přiměl Brusel ustoupit

9. dubna 2024

Strojvedoucí se s dispečerem nebo výpravčím nebude muset v nejbližších letech povinně bavit v...

Čínské hospodářství v prvním čtvrtletí předčilo očekávání, stouplo o 5,3 procenta

16. dubna 2024  8:01,  aktualizováno  9:06

Čínský hrubý domácí produkt (HDP) v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl o 5,3 procenta a...

Hermès posiluje. Brzy může předstihnout Louis Vuitton, předpovídají analýzy

16. dubna 2024  8:11

Značka luxusního zboží Hermès má podle analytiků banky Citigroup potenciál překonat v příštích...

Green Deal je hysterická agenda bez dopadových studií, říká advokát

16. dubna 2024,  aktualizováno  9:50

Pavel Smutný patří mezi matadory české advokátní praxe i společenského života. V roce 1993 založil...

Nepřetržitý provoz. Změny v dohodách zvedají festivalům náklady o miliony

16. dubna 2024

Premium Úpravy v práci na dohodu, jako je příplatek za víkendovou či noční směnu, citelně zvedají náklady...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...