Ikonické lahvičky Coca-Coly v Česku končí. Kvůli předpisům, tvrdí firma

  3:04aktualizováno  3:04
Největší nápojová společnost na českém trhu přestala prodávat typické dvoudecilitrové lahve určené pro restaurace a kavárny. Jako hlavní důvod uvádí chystanou celoevropskou regulaci obalů zavádějící nové povinné informace. V pozadí je i boj o zákazníky v restauracích, za téměř stejnou cenu teď koupí třetinku.

Coca-Cola končí v Česku s "ikonickými" lahvemi. Kvůli regulaci obalů. | foto: Profimedia.cz

Nejznámější lahvička na světě s vystouplým nápisem Coca-Cola v Česku a na Slovensku končí. Doprodává se i balení 0,2 litru s bílým potiskem Coca-Cola Light. Nově se ve skle prodávají všechny verze nápojů Coca-Cola, Fanta a Sprite už jen jako třetinky s papírovou etiketou uprostřed.

Koly a džusy v růstovém trendu

Prodej nealkoholických nápojů stále klesá, výjimkou jsou koly, džusy a energy drinky. Více v časopise Retail Info Plus.

"Důvod ukončení prodeje vratných skleněných obalů 200 mililitrů v kategorii sycených nealkoholických nápojů je technický," uvedl Milan Luzum, ředitel pro vnější vztahy Coca-Cola HBC ČR/SR, výrobce a distributora v­ Česku a ­na Slovensku s odvoláním na nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 1169-2011 o­ poskytování informací o potravinách spotřebitelům.

"Zmíněné nařízení mimo jiné zavádí povinné označování výživových údajů a minimální velikost písma, jež však není možné na uvedených obalech technicky zajistit, neboť nemají klasickou etiketu a ­jsou takzvaně embosované. Z ­těchto důvodů jsme nuceni 200ml tradiční, ikonické lahve vyřadit z oběhu," dodal. Obaly se podle něj mění i v dalších evropských státech, nová regulace začíná platit postupně během následujících dvou let (více o novém nařízení se dočtete zde). Zůstávají výrobky v nejmenším balení s papírovými etiketami, tedy například ovocné šťávy Cappy.

Jde však i o rozhodnutí ekonomické, protože společnost mohla přejít na 0,2litrové lahvičky s papírovými etiketami. Ty již používala například u bezcukerné varianty Coca-Cola Zero či nápoje Fanta, používají se běžně například v Německu. "Zvažovali jsme všechny možné varianty a s ohledem na požadavky trhu v Česku a na Slovensku," uvedl Milan Luzum. "Nakonec jsme zvolili vratné skleněné lahve o objemu balení 330 ml, neboť věříme, že nejlépe odpovídají požadavkům zákazníků, prodejců i spotřebitelů."

Dvojka na trhu Kofola prodává pití do restaurací ve vratném skle 0,25 nebo 0,33 litru, čím dál častěji do nich proniká s točenými verzemi. Největší hráč v minerálních vodách, Karlovarské minerální vody s vlajkovou Mattoni, se drží třetinky, ale v restauracích se již objevuje i v lahvi o objemu 0,75 litru.

Třetinka je "zlatá" pro zákazníka

Podle některých restauratérů na změně objemu u Coca-Coly zákazníci spíše vydělají. "U 0,33l a 0,2l je cena v ­podstatě stejná. A to jak pro restauratéra, tak pro zákazníka," říká Petr Fridrich, ředitel společnosti Efef, která provozuje síť restaurací Výtopna. "Velké nápojové firmy mají vizi, že když prodají menší balení, tak toho zákazníci více vypijí. Moc to nefungovalo a pro restauratéra v tom žádná výhoda nebyla," říká.

Jeden z větších odběratelů ukázal MF ­DNES fakturu, na které se lišila nákupní cena menšího a většího balení jen o haléře a pohybovala se pod jedenácti korunami.

"0,33 je zlatý objem, který je vymyšlený tak, že stačí akorát k obědu," říká Pavel Vavruška, majitel Sodovkárny Kolín. "Někteří výrobci dělají 0,2l, to je naopak vypočítáno tak, že k obědu nestačí, takže zákazník si musí dát dvě a utratí více peněz."

Trh s nealkoholickými nápoji v posledních deseti letech v Česku klesá a výrobci jsou pod velkým tlakem. Rostou jen sirupy a energetické nápoje. Podle Matěje Žáka, manažera společnosti Le Patio, která na tuzemském trhu distribuuje ovocné džusy Pago, je poptávka po minibaleních stále velká. "Majitelé restaurací požadují 0,2l lahve, aby si zákazníci během schůzky dali dvě," říká. "Dokonce si myslím, že kvůli konci tohoto balení u Coca-Coly mezi nimi vzniká trošku hysterie. Nemají jim co nabídnout," míní.

Témata: Coca-Cola

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Ujíždí nám vlak. Konkurenceschopnost Česka podle analýzy MPO neroste

Ekonomické fórum v Davosu.

Česko v posledních letech ustrnulo ve zvyšování konkurenceschopnosti. Ačkoli patří mezi nejkonkurenceschopnější...

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Najdete na iDNES.cz