Pojišťovny zdůrazňují, aby lidé nepodceňovali již prevenci před velkou vodou. Například místa, kudy může voda vniknout do nemovitosti, je dobré obložit pytli s pískem, auta zaparkovat na vyvýšená místa a cennější majetek přenést ze sklepů do vyšších pater. Pokud už vznikne škoda, je nutné ji náležitě zdokumentovat.
„Pokud dojde k evakuaci, doporučujeme zavřít přívod vody, plynu a vypnout elektřinu. Před odchodem také odstraňte nebo řádně zajistěte snadno odplavitelné předměty v okolí budovy a nenechávejte v budově ani mimo ni nebezpečné látky, chemikálie a podobně,“ radí mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Co dělat, když hrozí nebo už dorazila velká vodaSledujete zpravodajství. Nejen celorepublikové, ale i lokální, týkající se vaší obce. Nepodceňujte prevenci před vniknutím vody. Důležité dokumenty, jako jsou osobní doklady, různé cennosti, pojistné a další smlouvy nebo i doklady o pořízení dražší elektroniky či dalších předmětů v domácnosti mějte uložené na bezpečném místě. Pokud už škoda vznikne, pokuste se v rámci možností zabránit vzniku dalších škod. Nikoli ale za cenu ohrožení vlastního zdraví. Vzniklé poškození zdokumentujte, vyfoťte jej, případně i natočte. V případě zatopení sklepních prostor změřte úroveň hladiny zaplavení objektu a postiženou plochu. Při evakuaci zavřít přívod vody, plynu a vypnout elektřinu. Odstraňte nebo zajistěte snadno odplavitelné předměty v okolí budovy.Nenechávejte v budově ani mimo ni nebezpečné látky, chemikálie a podobně. Pokud bydlíte v záplavové oblasti dejte okolo dveří pytel s pískem Zdroj: Uniqa, ČSOB Pojišťovna, Direct, Generali |
Pojišťovny ujišťují klienty, že jsou připraveny jejich případné škody řešit co nejrychleji.
„Chceme ujistit všechny klienty, že uděláme všechno pro to, abychom jim co nejrychleji pomohli. Škody mohou jednoduše nahlásit přes telefonní číslo 270 270 777, online na direct.cz nebo přes mobilní aplikaci Directu,“ říká Maťašeje a dodává, že Direct pojišťovna je připravená vyplácet i rychlé zálohy na řešení škod, aby mohli lidé začít s potřebnými opravami co nejdříve.
Jak postupovat po povodniJakmile voda opadne, zajistěte co nejrychleji odčerpání vody a odstranění bahna a trosek z objektu a jeho okolí. I přitom dbejte maximálně na svoji bezpečnost a hygienické normy. Je-li to možné, zajistěte fotodokumentaci rozsahu škody mobilním telefonem. Zničené a poškozené věci shromažďujte pro pozdější prohlídku ze strany likvidátora. Dovolí-li to hygienické podmínky, nic nevyhazujte. Nahlaste škodu pojišťovně. Součástí škodního hlášení by měl být i seznam zasažených věcí s uvedením stáří, rozsahu poškození a cenou. V případě dotazů se ozvěte pojišťovně. Zdroj: Uniqa, ČSOB Pojišťovna, Direct |
Připravená je také Generali Česká pojišťovna, která posílila call centrum. „Aktualizujeme našeho chatbota, který umí klientovi poradit, jak se chovat při kalamitě. Také úzce spolupracujeme s Českým hydrometeorologickým ústavem, od kterého máme aktuální informace k událostem,“ Pavlína Adámková z tiskového oddělení Generali.
Online příručku pro své klienty připravila pojišťovna BNP Paribas. „Situaci bedlivě sledujeme celý týden a vzhledem k tomu, že v našem zákaznickém centru zaznamenáváme větší množství hovorů, připravili jsme pro klienty webovou příručku. Najdou zde všechny základní informace týkající se řešení škod, které může déšť napáchat,“ popisuje obchodní ředitel pojišťovny Martin Steiner.
„Pokud vám, i přes veškerá opatření vznikne škoda, nejjednodušším způsobem, jak nahlásit pojistnou událost, je přes náš vylepšený online formulář, který najdete na webu Generali České pojišťovny,“ radí Jozef Hrdý, ředitel likvidace Generali České pojišťovny.
Počasí je extrémní, výše škody roste
Bouřky, přívalové deště, kroupy nebo vichřice jsou v Česku stále častější a také ničivější. Pojišťovny proto už delší dobu hlásí růst počtu hlášených škod na nemovitostech i automobilech způsobených extrémním počasím, a to řádově o desítky procent.
Například největší pojišťovna na tuzemském trhu, Generali Česká pojišťovna, letos pozoruje meziroční nárůst pojistných událostí způsobených živly asi o 65 procent. „Hlavním viníkem je zejména fakt, že letos extrémní bouřky přišly do Česka podstatně dříve než loni. Celkově v Generali za první pololetí letošního roku evidujeme přes dvacet tisíc pojistných událostí způsobených živly, a to v předpokládané výši 1,3 miliardy korun,“ vypočítal za Generali její tiskový mluvčí Jan Marek. Nejvíce škod u klientů letos způsobila vichřice, krupobití a záplavy.
Pojištění majetku zdraží kvůli počasí. Výše škod vlivem extrémů rychle roste![]() |
Pojišťovny proto apelují na to, aby lidé situaci nepodceňovali a ujistili se, že je jejich majetek opravdu dostatečně pojištěn. Jinak se totiž vystavují tomu, že případnou škodu pojistka ani zdaleka nepokryje.
„Zaznamenáváme zvýšený zájem o smlouvy. Klienti si ověřují, jestli mají kryté riziko povodně, případně si ověřují pojistnou částku, jestli je odpovídající. Případně smlouvy upravují,“ komentuje aktuální situaci v souvilosti s hrozbou povodní Milan Káňa, tiskový mluvčí Kooperativy.
Povodně 2024
Sledovat další díly na iDNES.tvPojišťovat se na poslední chvíli ale nemá smysl. Podle Nely Maťašeje ale přesto takových případů přibývá. „Přitom všechny pojišťovny mají v podmínkách uvedené, že v případě záplav a povodní začne pojištění platit až určitý počet dní po sjednání. V Directu je to 10 dní,“ uzavírá mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.