Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Zájem o auta na CNG roste jen pomalu, škodí jim i nižší ceny nafty

  5:00aktualizováno  5:00
Prodeje aut na stlačený zemní plyn rostou pomaleji než celý trh. Automobilky investují raději do elektromobilů a vodíku, které budou mít podle analytiků mnohem větší význam i v budoucnu. Pokles zájmu o auta na zemní plyn způsobily i nižší ceny klasických pohonných hmot.

Ilustrační snímek. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Měla to být jedna z alternativ pro naftu či benzín, ve skutečnosti je to ale zatím slepá ulička. Autům na stlačený zemní plyn (CNG) se loni nedařilo.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů se v Česku během roku 2016 zaregistrovalo 2 843 aut na CNG, což je meziroční nárůst jen o tři procenta. Když se započítají i lehká užitková auta na stejný pohon, prodeje v podstatě stagnovaly. Ještě předloni přitom díky zahájení prodejů Škody Octavia na plyn odbyt vozů na CNG rostl dvojciferným tempem.

Nejinak je tomu i v Evropě: podle dat z Asociace evropských výrobců automobilů se celkově alternativním pohonům s výjimkou elektromobilů a hybridů nedaří.

Výkonný ředitel Českého plynárenské svazu Jan Ruml tvrdí, že prodeje jsou ve skutečnosti v Česku vyšší, část vozů na plyn podle něj v registru končí v kategorii nezařazených pohonů. Odhaduje tak loňský prodej kolem 3 500 vozidel. „S vývojem jsme spokojeni, i když to není podle našich nejoptimističtějších plánů, které jsme měli,“ říká Ruml.

Velký boom aut na plyn nastartovala v roce 2014 Škoda Auto, která na plyn dodává modely Citigo a Octavia. Ta dnes tvoří 80 procent všech prodaných aut na CNG. Nový model Kodiaq ale s plynem nepočítá. „Dlouhodobým cílem je, aby zhruba desetinu prodejů modelové řady Octavia na českém trhu tvořily vozy s pohonem na CNG,“ řekl mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc.

Rozšíření CNG brání i zákaz vjezdu do podzemních garáží

Pro rozšíření aut na plyn mluví počet plnících stanic, v Česku jich je už 145, za dva roky se jejich počet zdvojnásobil. Postupně jich má být tři sta.

Podle partnera podnikového poradenství EY Petra Knapa brání většímu rozšíření například zákaz vjezdu do podzemních garáží. „Obecně v Evropě není na CNG vždy pohlíženo jako na finančně dostupný způsob rychlého snížení emisí škodlivin z dopravy, a tak se CNG v řadě zemí dostává na vedlejší kolej kvůli silně propagované elektromobilitě,“ říká Knap.

Automobilky podle něj vnímají CNG spíše jako dočasné řešení pro podporu plnění emisních limitů. „Třeba pro fleetové flotily by CNG mohlo být minimálně střednědobým a nákladově zajímavým řešením,“ míní Knap.

Pomalý rozvoj očekává Vojtěch Opleštil, analytik Automobilové expertní skupiny společnosti PwC. „Pro budoucí úspěch CNG je paradoxně důležitější iniciativa automobilek a dalších subjektů, například státu nebo plynárenských společností při budování infrastruktury,“ uvedl. Podle něj ale teď CNG není pro automobilky nejvyšší prioritou. „Do budoucna se tak bude rozvíjet pomalu, mnohem větší význam budou mít hybridy a elektromobily,“ odhaduje Opleštil.

K poklesu zájmu vede nižší cena nafty

Podle Jana Jandečky ze společnosti Fleet Consulting Group, která radí firmám při řešení jejich vozového parku, zájem závisí i na cenách nafty. „V době, kdy se cena nafty pohybovala až na hranici 40 korun za litr jsme pozorovali opravdu velký zájem o tento druh paliva. Rozdíl v ceně byl takřka dvojnásobný ve prospěch CNG, a při vysokých nájezdech už tak docházelo k opravdu velmi zajímavým úsporám,“ řekl Jandečka.

Nižší ceny klasických pohonných hmot naopak vedly k poklesu zájmu. „Ochota firem ke změně se tak dosti snížila. Velkou roli hraje i zatvrzelost řidičů a jejich nevole přejít z oblíbené nafty na plyn,“ dodal. Navíc podle něj je nabídka vozidel na CNG malá a mnohé firmy si nemají co vybrat.

Úspěch aut na plyn z velké míry závisí i na tom, jak bude CNG zdaněno. Stát se s plynaři domluvil na postupném navyšování sazby spotřební daně za každý kilogram plynu do roku 2020 - je několikanásobně nižší než u nafty či benzínu. V roce 2020 by se mělo platit za každý kubík plynu zhruba 2,80 Kč. Plynaři by rádi, aby stát garantoval stejnou sazbu až do roku 2025.

Ministerstvo financí zatím nechce uvést, jak se k této otázce postaví. „Probíhají jednání mezi příslušnými resorty a dotčenými subjekty o podmínkách rozvoje užití zemního plynu v dopravě po roce 2020. Teprve na základě výsledků těchto jednání ministerstvo financí zaujme k dané problematice své vlastní stanovisko,“ řekl mluvčí Jakub Vintrlík.

„Regulace státu, respektive vývoj spotřební, silniční daně, daňových úlev či naopak znevýhodnění se do budoucna může stát jedním z vůbec nejdůležitějších faktorů při rozhodování o výhodnosti toho kterého vozidla dle druhu jeho pohonu,“ míní Jandečka.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Tajemník Svazu dovozců automobilů a člen Rady vlády České republiky pro...

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Škoda Citigoe iV

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím...

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

Morris JE

Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První úkol nového šéfa Daimleru. Nasadit Mercedesu dietu a probrat nabídku

Současný šéf vývoje a od května 2019 nový šéf koncernu Daimler Ola Källenius na...

VIDEO Ola Källenius, od letošního léta nový šéf společnosti Daimler, čelí velkým výzvám. Aby se z...

Světová premiéra komunálního vozu ze Zlína. Enviel chce konkurovat multikáře

ENVIEL

VIDEO Zlínská technologická a inovační společnost NWT představuje svůj nejnovější projekt Enviel,...

  • Nejčtenější

Firma přišla o miliony, při Black Friday kvůli chybě nabízela slevu 97 %

Švédská technologická firma Foreo, která působí i v Česku, nadělila během akce Black Friday kvůli cenové chybě svým...

Je nemravné mít na jogurtu přirážku sto procent, řekl ministr Toman

Kontrola dvojí kvality bude mířit zejména na nadnárodní potravinářské firmy, ty české s ní problém neměly. Ministr...

Jak se podvádí na EET: účtenky se smyšleným kódem i snižování tržeb

Falešná účtenka nebo její nevydání. Finanční správa popisuje, jak podnikatelé upravují software v pokladnách, aby...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda Auto vyplatí zaměstnancům další prémie, na Vánoce vyhlásí dovolenou

Prémii deset tisíc korun za výkon v roce 2019 vyplatí do konce týdne zhruba třiceti tisícům tarifních zaměstnanců...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Za dvojí kvalitu nemůžeme, ohrazují se obchodní řetězce proti milionovým pokutám

Odpovědnost za dvojí kvalitu potravin by měli mít obchodníci, shodla se v pátek Sněmovna v rámci prvního čtení vládní...

Jezera by měla místo uhlí posloužit jako nová energie pro sever Čech

Severní Čechy by se mohly proměnit v ­oblast s největší koncentrací výroby obnovitelné elektrické energie ve střední...

Minimální mzda se od ledna zvýší o 1250 korun na 14 600 korun měsíčně

Minimální mzda se od ledna zvýší o 1250 korun na 14 600 korun, vláda schválila příslušné nařízení. Informoval o tom...

Premium

KOMENTÁŘ: Češi jsou nejschopnější národ světa. Proč nejsou nejbohatší?

Češi jsou nejschopnější národ na světě a právem mají být i nejbohatší. To by však Česko muselo fungovat efektivně a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz