Slabá koruna zamíchala cenami ojetin, zdražily až o čtvrtinu

  1:00aktualizováno  1:00
Autobazary se kvůli intervencím ČNB začaly specializovat na vývoz tuzemských ojetých vozů, což tlačí ceny nahoru. Průměrná cena ojetého vozu stoupla za tři roky o více než třicet tisíc. Do Česka proto ze zahraničí proudí v nebývalé míře ojetiny starší deseti let.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Šestiletá Škoda Fabia stála před třemi lety v autosalonech AAA Auto v průměru 133 tisíc korun, dnes podobně vybavený vůz téže značky koupíte za 167 tisíc.

Osmiletá Škoda Octavia stála před čtyřmi lety v průměru podle Automodul.cz 155 tisíc, letos je o 34 tisíc dražší. A osmiletý Volkswagen Passat dokonce za tu dobu „podražil“ o 78 tisíc na 227 tisíc korun.

Ojetá auta jsou jedním z mnoha produktů, s jejichž cenami řádně zamíchaly měnové intervence, které Česká národní banka (ČNB) zahájila v listopadu 2013.

Nejenže slabší koruna zdražila dovoz ojetin ze zahraničí a zvýšila ceny na trhu, ale také se kvůli ní snížila nabídka. Pro řadu autobazarů je totiž výhodnější vykoupené auto prodat za hranice než ho nabízet v Česku.

Ojetiny jsou dražší, ale zlevní

Průměrná cena ojetého vozu stoupla od roku 2013 do loňska dle statistik společnosti Cebia o více než třicet tisíc ze 159 na 191 tisíc korun.

„V předchozích letech převažoval zájem zákazníků o ojetiny do 100 tisíc korun, když podíl tohoto cenového segmentu tvořil zhruba třetinu. Ten ale dlouhodobě klesal a v roce 2016 již převažoval zájem o vyšší cenovou kategorii – o vozy s prodejní cenou mezi 100 až 150 tisíci korunami,“ uvádí zpráva společnosti Cebia za minulý rok.

Od roku 2013 do loňska se zároveň zvýšil export ojetých aut ze 33 na 58 tisíc ročně. Vývoz tuzemských ojetin se tak stal pro autobazary zcela novým byznysem. A právě silný export se ukazuje jako hlavní příčina toho, proč u nás ojetiny zdražily a lidé za stejnou cenu kupují čím dál horší auta než v minulosti.

Otázkou je, co se stane v polovině roku, až ČNB přestane korunu uměle oslabovat. „Dosavadní regulace koruny podporovala především vývoz mladších českých ojetin do zahraničí. Tyto obchody deregulace znevýhodní a následně pravděpodobně způsobí jejich pokles,“ komentuje trendy v oblasti dovozu a vývozu ojetých vozů Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Podle něj lze očekávat, že s ukončením intervencí se sníží i cena ojetin. „Pokud by euro stálo 25 korun, cena dovážené ojetiny v ceně 200 tisíc korun by se snížila zhruba o 15 tisíc. To by mohlo vyvolat další vlnu zájmu o dovážené ojeté vozy,“ dodává Pajer.

„Pokračování exportu bude záležet na tom, jak moc se kurz eura propadne po ukončení intervencí. Věříme však, že jsme si téměř za tři roky vybudovali natolik silné vztahy s odběrateli, že je drobná změna kurzu od nákupu neodradí,“ myslí si Petr Vaněček z AAA Auto.

Zájem o stará auta neklesne

Jiným negativním důsledkem vysokých cen je skutečnost, že zákazníci mají větší zájem o ojetiny ze zahraničí starší deseti let. Průměrné stáří aut tak u nás dál roste navzdory rekordním prodejům nových osobních vozů.

Loni se do Česka dovezlo přes 80 tisíc ojetých aut starších deseti let, tedy zhruba dvojnásobek oproti roku 2013. Průměrné stáří aut v Česku loni dosáhlo 14,48 roku, takže vozový park oproti roku 2015 zestárl téměř o dva měsíce.

Ještě výrazněji je nárůst počtu nejstarších ojetin vidět v kategorii nad 15 let. V roce 2013 jejich podíl tvořil pět procent, loni 15 procent z celkových zhruba 164 tisíc ojetých aut, která byla do Česka dovezena.

Stáří vozového parku zajímá také stát, který má z převodu nejstarších aut do emisní třídy Euro 2 příjem do rozpočtu Státního fondu životního prostředí. Loni poplatky klesly z 387 na 230 milionů korun. Je to dáno i tím, že ojetiny starší 10 let už často spadají emisně do kategorie, která není poplatkem za převod zatím zatížena.

Co přinese uvolnění kurzu z hlediska stáří vozového parku, není zcela jasné. „Pokud je nákup ojetin v zahraničí výhodnější, většinou to znamená větší příliv těch nejméně kvalitních a nejstarších vozů ve věku přes 10 let. Obdobný vývoj očekáváme i tentokrát,“ říká Vaněček.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Další z rubriky

Desítky zakázek bude nutné vyhlásit znovu, ministerstvu se ztratila data

Ilustrační snímek

Národní elektronický nástroj (NEN) má ulehčit zadávání veřejných zakázek, v novém roce však některým soutěžícím práci...

Řetězce Billa a Penny zneužívaly tržní sílu, budou platit 164 milionů

Ilustrační snímek

Obchodní řetězce Billa a Penny Market obdržely od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pokutu ve výši téměř 164,4...

Dopis pošta doručí jen jednou týdně. Vybranou zásilku až za tři dny

Ilustrační snímek

Česká pošta šetří, nestíhá tak doručovat včas, a proto plánuje, že některé druhy zásilek bude roznášet méně často než...

Najdete na iDNES.cz