Slabá koruna zamíchala cenami ojetin, zdražily až o čtvrtinu

  1:00aktualizováno  1:00
Autobazary se kvůli intervencím ČNB začaly specializovat na vývoz tuzemských ojetých vozů, což tlačí ceny nahoru. Průměrná cena ojetého vozu stoupla za tři roky o více než třicet tisíc. Do Česka proto ze zahraničí proudí v nebývalé míře ojetiny starší deseti let.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Šestiletá Škoda Fabia stála před třemi lety v autosalonech AAA Auto v průměru 133 tisíc korun, dnes podobně vybavený vůz téže značky koupíte za 167 tisíc.

Osmiletá Škoda Octavia stála před čtyřmi lety v průměru podle Automodul.cz 155 tisíc, letos je o 34 tisíc dražší. A osmiletý Volkswagen Passat dokonce za tu dobu „podražil“ o 78 tisíc na 227 tisíc korun.

Ojetá auta jsou jedním z mnoha produktů, s jejichž cenami řádně zamíchaly měnové intervence, které Česká národní banka (ČNB) zahájila v listopadu 2013.

Nejenže slabší koruna zdražila dovoz ojetin ze zahraničí a zvýšila ceny na trhu, ale také se kvůli ní snížila nabídka. Pro řadu autobazarů je totiž výhodnější vykoupené auto prodat za hranice než ho nabízet v Česku.

Ojetiny jsou dražší, ale zlevní

Průměrná cena ojetého vozu stoupla od roku 2013 do loňska dle statistik společnosti Cebia o více než třicet tisíc ze 159 na 191 tisíc korun.

„V předchozích letech převažoval zájem zákazníků o ojetiny do 100 tisíc korun, když podíl tohoto cenového segmentu tvořil zhruba třetinu. Ten ale dlouhodobě klesal a v roce 2016 již převažoval zájem o vyšší cenovou kategorii – o vozy s prodejní cenou mezi 100 až 150 tisíci korunami,“ uvádí zpráva společnosti Cebia za minulý rok.

Od roku 2013 do loňska se zároveň zvýšil export ojetých aut ze 33 na 58 tisíc ročně. Vývoz tuzemských ojetin se tak stal pro autobazary zcela novým byznysem. A právě silný export se ukazuje jako hlavní příčina toho, proč u nás ojetiny zdražily a lidé za stejnou cenu kupují čím dál horší auta než v minulosti.

Otázkou je, co se stane v polovině roku, až ČNB přestane korunu uměle oslabovat. „Dosavadní regulace koruny podporovala především vývoz mladších českých ojetin do zahraničí. Tyto obchody deregulace znevýhodní a následně pravděpodobně způsobí jejich pokles,“ komentuje trendy v oblasti dovozu a vývozu ojetých vozů Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Podle něj lze očekávat, že s ukončením intervencí se sníží i cena ojetin. „Pokud by euro stálo 25 korun, cena dovážené ojetiny v ceně 200 tisíc korun by se snížila zhruba o 15 tisíc. To by mohlo vyvolat další vlnu zájmu o dovážené ojeté vozy,“ dodává Pajer.

„Pokračování exportu bude záležet na tom, jak moc se kurz eura propadne po ukončení intervencí. Věříme však, že jsme si téměř za tři roky vybudovali natolik silné vztahy s odběrateli, že je drobná změna kurzu od nákupu neodradí,“ myslí si Petr Vaněček z AAA Auto.

Zájem o stará auta neklesne

Jiným negativním důsledkem vysokých cen je skutečnost, že zákazníci mají větší zájem o ojetiny ze zahraničí starší deseti let. Průměrné stáří aut tak u nás dál roste navzdory rekordním prodejům nových osobních vozů.

Loni se do Česka dovezlo přes 80 tisíc ojetých aut starších deseti let, tedy zhruba dvojnásobek oproti roku 2013. Průměrné stáří aut v Česku loni dosáhlo 14,48 roku, takže vozový park oproti roku 2015 zestárl téměř o dva měsíce.

Ještě výrazněji je nárůst počtu nejstarších ojetin vidět v kategorii nad 15 let. V roce 2013 jejich podíl tvořil pět procent, loni 15 procent z celkových zhruba 164 tisíc ojetých aut, která byla do Česka dovezena.

Stáří vozového parku zajímá také stát, který má z převodu nejstarších aut do emisní třídy Euro 2 příjem do rozpočtu Státního fondu životního prostředí. Loni poplatky klesly z 387 na 230 milionů korun. Je to dáno i tím, že ojetiny starší 10 let už často spadají emisně do kategorie, která není poplatkem za převod zatím zatížena.

Co přinese uvolnění kurzu z hlediska stáří vozového parku, není zcela jasné. „Pokud je nákup ojetin v zahraničí výhodnější, většinou to znamená větší příliv těch nejméně kvalitních a nejstarších vozů ve věku přes 10 let. Obdobný vývoj očekáváme i tentokrát,“ říká Vaněček.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Cifršpioni zajistili rekordní částku, jedná se o více než sedm miliard

Ilustrační snímek

Česká finanční zpravodajská jednotka FAÚ má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. Za loňský rok cifršpioni...

Banky mají prostor, aby lépe úročily vklady, říká centrální bankéř Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Centrální banka opakovaně zvedla svou úrokovou sazbu, v bankách se to však projevilo jen částečně. Hypotéky sice...

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

Najdete na iDNES.cz