"Díky rychle probíhající modernizaci příměstských vlaků jsme mohli nasadit první nové jednotky na trati Praha - Benešov téměř o rok dřív, než jsme původně očekávali," uvedl náměstek Českých drah (ČD) pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Příští pondělí začnou na lince jezdit čtyři jednotky, další dvě přibudou do konce roku a čtyři dráhy přidají na kratší rameno Praha - Stránčice v příštím roce. Celkem na trati jezdí 14 až 18 souprav.
CityElefant - pantograf, který je lepší než Pendolino |
Podle Blažka se dráhy pomalu dostávají do situace, kdy za modernizovaným vozovým parkem začíná zaostávat infrastruktura. Středočeský kraj čeká v příštích třech nebo čtyřech letech zejména obnova frekventovaných tratí Praha-Beroun, Praha-Nymburk a úseku Běchovice-Úvaly, v delším horizontu pak výstavba trati do Kladna nebo modernizace spojení Praha-Mladá Boleslav-Liberec.
Elefanty jsou komfortnější
Jednotky CityElefant jezdí rychlostí až 120 km/h, jsou klimatizované, mají pohodlnější sedačky s opěrkami hlav a uzavřený systém WC, který jde využívat i ve stanicích. V první třídě mají také elektrické zásuvky na 230 V pro napájení drobné elektroniky, například notebooků.
Lepší cestování nabízejí také vozíčkářům. "Vlaky jsou vybaveny bezbariérovou toaletou a plošinami usnadňujícími nástup," dodal Blažek.
CityElefanty dodává drahám plzeňská Škoda. Celkem jich nyní v okolí Prahy jezdí 52. Přitom ještě před pěti lety jezdilo kolem metropole 47 příměstských vlaků všech druhů. Celkový počet souprav vzrostl, protože se zvýšila frekvence spojů na některých tratích.