Například čínská automobilka Shuanghuan přijíždí do Frankfurtu s modelem CEO. Ale na první pohled vůz připomíná BMW X5. Další výrobce, Zheijang Jonway, plánuje představit terénní vozidlo UFO, jehož tvůrci se více než důkladně inspirovali u Toyoty RAV 4.
(čínské CEO, napodobenina BMW X5)
Model Shuanghuan Nobel pro změnu napodobuje úsporné vozidlo do města Smart. A mohli bychom pokračovat.
BMW se chce bránit
"Máme připravena opatření proti tomu, aby taková auta po Evropě jezdila," uvedli zástupci BMW pro časopis Automobilwoche. Pokud se nakonec model objeví na autosalonu, automobilku chtějí dát okamžitě k soudu. Podobně chce postupovat i koncern Daimler, pod který výroba smartů spadá. První vozidla však už do Evropy dorazila.
Pořadatelé frankfurtského autosalonu, který příští týden začíná, mají možnost čínským plagiátorům účast zrušit. Ale až poté, co se objeví jejich výrobky fyzicky ve Frankfurtu na veletrhu.
Chcete vědět více?
Fotografie čínských kopií známých vozů najdete v dnešní MF DNES.
Na problém kopírování německých aut si stěžovala minulý týden při své návštěvě Číny i kancléřka Angela Merkelová. "Když se objeví auto, které vypadá jako smart, a pak se zjistí, že to je jen nelegální kopie, tak to není dobré," uvedla ve svém projevu v čínské metropoli Pekingu.
Čínské značky se pomalu pokoušejí dobývat evropské trhy, ale zatím jim to příliš nevychází. Na rozdíl od svých japonských a korejských předchůdců pokulhávají hlavně v kategorii kvality. Řada vozů totiž zcela propadla v crash testech.
Automobilky mají Čínu rády
Světové automobilky včetně Škody Auto se snaží na obří čínský trh proniknout a postavit v říši středu výrobní linky, škodovky již dokonce sjíždějí v šanghajském závodě zpásů. Zároveň se tím výrobci vystavují riziku plagiátorství.
Ve Frankfurtu se mají představit jen dva čínští výrobci, už dříve se na jiných autosalonech předvedly jiné značky. Evropské automobilky je prozatím nevnímají jako velkou konkurenci. Cena se sice pohybuje zhruba o třetinu až čtvrtinu níže, ale to nedostatečnou kvalitu nevyrovná. Prodeje všech čínských automobilek v Evropě jdou proto spíše do řádu stovek.
Ale přítomnost zhruba dvou desítek výrobců dílů do aut z Číny ve Frankfurtu dává tušit, že Číňané to se svou invazí do Evropy myslí vážně. Ostatně už teď jsou na trhu vozy vyrobené v Číně – například v Česku prodávaná Honda Jazz. Do Česka míří už i čínské autobusy.
S čínskými plagiátory mají zkušenost i české firmy z autoprůmyslu. Například výrobce motocyklů Blata.