O co lidé během pandemie ztratili zájem a co už netrpělivě vyhlížejí

  • 86
Poté, co Čína po několikaměsíční odstávce restartovala ekonomiku, začala bránit zlepšení hospodářské situace země jedna nenápadná, ale podstatná věc. Spotřebitelé začali šetřit. Místo vládních opatření je v druhé vlně omezil strach z toho, co je v příštích měsících čeká. Situace se však od té doby zlepšila a je jen málo produktů, na které nejen Číňané během pandemie zanevřeli.

Turista jako spotřebitel

Zákazníci čekají před prodejnou módní značky Louis Vuitton ve Švýcarsku. 11. května 2020

Podle konzultační společnosti McKinsey je dvacet až třicet procent příjmů z prodeje luxusního zboží generováno spotřebiteli, kteří nakupují mimo své mateřské země. Právě evropské prodejny s luxusní módou, kosmetikou a podobným zbožím byly častým cílem čínských turistů. Podle dat firmy McKinsey představovaly v roce 2018 nákupy mimo Čínu více než polovinu výdajů za luxusní zboží tamějších spotřebitelů.

Luxusním značkám na konci dubna svitla naděje. V Číně zažívají značky Louis Vuitton, Gucci a Prada skokový nárůst prodeje. Prodejna francouzských módních doplňků Hermès ve městě Kanton dosáhla v den opětovného otevření obratu 2,7 milionů dolarů. Předpokládá se, že jde o rekord butiku v Číně, píše CNBC

Rozvoz budoucnosti v Bugatti Veyronu

Butik Louis Vuitton v japonské Ósace

I přesto nad nejen čínskými kamennými prodejnami visí otazník. Obchod se ve velké míře přesouvá na internet. Například statistiky společnosti Global Payments, která provozuje platební terminály, ukazují, že se maloobchodní prodej v březnu kvůli uzavřeným prodejnám propadl téměř o čtyřicet procent. Naopak, o čtvrtinu stoupl obrat přes platební bránu, kterou firma provozuje.

Luxusní brandy Louis Vuitton, Hermès , Gucci a Prada však v posledních letech utrácely za prostory kamenných prodejen a zejména za jejich design neuvěřitelné částky. Jen pro představu, nejdražší kamenná prodejna s pánskými oděvy The House of Bijan v kalifornském Beverly Hills má před vchodem zaparkovaný automobil Bugatti Veyron, jehož jediným účelem je reklama. Mateřská společnost značky Louise Vuitton LVMH dala v roce 2016 za prodejnu o výměře 584 metrů čtverečních 112 milionů dolarů. 

Odpadla zkrášlující procedura

Nakupování očima. Parfumérie Sephora otevřela svou prodejnu na pařížském bulváru Avenue des Champs-Élysées poté, co Franice uvolnila některá restriktivní opatření. 12. května 2020

Podle agentury Nielsen citelně poklesl prodej dekorativní kosmetiky. Například v období od 16. března do 12. dubna klesl o 21 procent, cituje agenturu MediaGuru. Prodej klesl například u parfémů o 38 procent a u prostředků na holení o devět procent. Nielsen navíc předpokládá, že prodej tohoto typu zboží se propadne dlouhodobě.

Britsko-mizozemská společnost Unilever produkující výrobky pro péči o tělo a domácnost na konci dubna uvedla, že omezení pohybu, home office, uzavření škol a karantény změnily návyky společnosti v péči o zevnějšek. Lidé zavření doma zkrátka nemuseli procházet onou zkrášlující procedurou začátku dne. Podle Unileveru si lidé méně často myli vlasy, odkládali holení a omezili i spotřebu deodorantů.

Slevy nezaujaly

Ilustrační snímek

Další data agentury Nielsen ukazují na zajímavý aspekt nákupního chování Čechů v době pandemie. Podle nich klesl promoční podíl, tedy podíl výrobků nakoupených ve slevové akci, a to celkově o pět procent. Zatímco například minerální vody se v akcích prodávaly lépe, slevy na čisticí prostředky se často minuly účinkem. Promoční podíl u těchto výrobků klesl o 18 procentních bodů.

Roušky jsou a budou v módě

Dvě holčičky si nesou tašky z nákupů, které podnikly v módním obchodním domě v Tunisku. 11. května 2020

V prvních týdnech po zavedení vládních opatření zažily propad tržeb i internetové obchody s módou. Po dvacetiprocentním poklesu však znovu následoval nárůst a ztráty se vyrovnaly, píše vyhledávač online módy Glami ve svém průzkumu. V týdnu na přelomu dubna a května podle dat největší pokles zaznamenala kategorie děti (o 90 procent) a kategorie šál a šátků (o 71 procent). Je však nutné podotknout, že poptávka po tomto sortimentu strmě rostla během Velikonoc.

Průzkum dále uvádí, že ačkoli se vládní opatření začínají uvolňovat, roušky jsou stále v kurzu. Za týden od 27. dubna do 3. května objednávky tohoto symbolu koronavirové pandemie stouply o 39 procent.

Promítací schizma

Ilustrační snímek

Proměny v poptávce spotřebitelů během předešlých měsíců zaznamenaly i e-shopy Mall.cz a Alza. „Menší zájem jsme od vypuknutí koronakrize zaznamenali například u zboží z kategorie digitální foto-video, tedy kamery, fotoaparáty, digitální zrcadlovky, a hůře se prodávaly také projektory nebo plátna,“ uvádí obchodní ředitel Alzy Petr Bena.

Avšak na Mall.cz nabral prodej promítacího zařízení úplně opačný směr. „V souvislosti s uzavřením kinosálů se prodejně dařilo projektorům a promítacím plátnům, které vyrostly o 1 200 procent ve srovnání s loňským rokem,“ uvádí tisková mluvčí Pavla Hobíková.

„Poklesy v prodejích vidíme v posledních týdnech v kategorii cestovních postýlek, která do března letošního roku rostla, nyní ale zaznamenala propad o 25 procent. Celostátní karanténa a častá práce z domova nenahrává ani sortimentu kabelek a doplňků, kde se prodeje také významně propadly,“ říká Hobíková.

Tištěná média

Ilustrační snímek

V měsíci březnu se pultový prodej novin snížil o šest procent ve srovnání s únorem. Meziročně o 16 procent. Nejvíc trpí deník Sport, kterému klesl prodaný náklad v porovnání s rokem 2019 o 30,6 procent. Nicméně je důležité zdůraznit, že prodej fyzický novin klesá dlouhodobě, meziročně zhruba o osm procent. Koronavirus tak jen urychlil celkový vývoj.

Mediálních domů se též týká pokles inzerce, která pro ně přitom představuje neodmyslitelný zdroj příjmů. Nezájem inzerentů a snížený prodej novin znamená například pro britský bulvární deník Daily Mirror téměř třetinový pokles příjmů.